Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta sekä teknisluontoisten korjausten tekemisestä paikalliseen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen

HEL 2025-002824
5. / 23 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta sekä teknisluontoisten korjausten tekemisestä paikalliseen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä liitteiden 2–5 mukaiset muutokset Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1–8 sekä oikeuttaa tekemään vähäisiä, teknisluontoisia muutoksia Helsingin kaupungin suomenkielisen opetuksen opetussuunnitelmaan. Muutos tulee voimaan 1.8.2025.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan jaosto pitää tärkeänä, että kaupunki järjestää opetustoimen henkilökunnalle lisäkoulutusta kielitietoisen opetuksen tueksi.

Lisäksi jaosto pitää tärkeänä, että kouluille järjestetään koulutusta opinnoissa etenemisestä ja siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle, jotta koulut voivat arvioida milloin oppilaan luokalle jättäminen on oppilaan edun mukaista ja tulevien opintojen kannalta tarkoituksenmukaista. On tärkeää, että koulujen käytännöt ovat tässä yhdenmukaiset ja myös luokalle jättäminen on osa koulujen keinovalikoimaa riittävien osaamisen edellytysten varmistamiseksi.

Jaosto korostaa myös, että koulujen on tärkeää saada lisäkoulutusta siitä, millaisia käytänteitä voidaan hyödyntää oppilaiden osallistumiseksi oman ryhmänsä ja koko koulun opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Käsittely

Vastaehdotus:
Kaisa Eskola: Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan jaosto pitää tärkeänä, että kaupunki järjestää opetustoimen henkilökunnalle lisäkoulutusta kielitietoisen opetuksen tueksi.

Kannattaja: Nina Miettinen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Kaisa Eskolan vastaehdotuksen yksimielisesti.

Vastaehdotus:
Maria Aarnilinna: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jaosto pitää tärkeänä, että kouluille järjestetään koulutusta opinnoissa etenemisestä ja siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle, jotta koulut voivat arvioida milloin oppilaan luokalle jättäminen on oppilaan edun mukaista ja tulevien opintojen kannalta tarkoituksenmukaista. On tärkeää, että koulujen käytännöt ovat tässä yhdenmukaiset ja myös luokalle jättäminen on osa koulujen keinovalikoimaa riittävien osaamisen edellytysten varmistamiseksi.

Kannattaja: Nina Miettinen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Maria Aarnilinnan vastaehdotuksen yksimielisesti.

Vastaehdotus:
Maria Aarnilinna: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:

Koulujen on tärkeää saada lisäkoulutusta siitä, millaisia käytänteitä voidaan hyödyntää oppilaiden osallistumiseksi oman ryhmänsä ja koko koulun opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Kannattaja: Laura Rissanen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Maria Aarnilinnan vastaehdotuksen yksimielisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä liitteiden 2–5 mukaiset muutokset Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1–8 sekä oikeuttaa tekemään vähäisiä, teknisluontoisia muutoksia Helsingin kaupungin suomenkielisen opetuksen opetussuunnitelmaan. Muutos tulee voimaan 1.8.2025.

Kunta päättää kuntakohtaisesta opetussuunnitelmasta perusopetuslain (628/1998) 15 §:n mukaisesti. Helsingissä kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää suomenkielisen opetuksen opetussuunnitelmasta. Koulut tarkentavat oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen käytänteitä lukuvuosisuunnitelmiinsa.

Opetushallitus on 13.2.2025 antanut muutosmääräyksen (OPH-531-2025) perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien lukuja 1–8 (liite 1). Lukujen 1–8 perusteiden muutokset otetaan sellaisenaan käyttöön ja lukuja 4–7 on täsmennetty paikallisesti määräyksen mukaisesti. Paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.

Muutokset Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 4–7

Opetussuunnitelman perusteita on muutettu koskien oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Lukuihin 4–6 on tehty sisällöllisiä muutoksia ja teknisiä korjauksia tarvittavin osin, luvusta 5.4.4 on siirretty työelämäpainotteinen valinnaisaine (TEPPO) tehostetun henkilökohtaisen oppilaan ohjauksen alle ja luku 7 on uudistettu kokonaan. Liitteissä 2–5 kuvataan lukujen 4, 5, 6 ja 7 valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ja paikalliset tarkennukset.

Suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 4–7 paikallisen tarkennusten laadinta ja osallistaminen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kokonaisvaltaista muutosta on käsitelty useasti perusopetusjohdon, koulujen rehtoreiden ja opetushenkilöstön kanssa erilaisissa tilaisuuksissa lukuvuoden 2024–2025 aikana. Tilaisuuksissa eri ammattiryhmien edustajilla oli mahdollisuus esittää näkemyksiään paikallisesti tarkennettavista asioista omien työtehtäviensä näkökulmista.

Paikallista opetussuunnitelmatyötä edisti työryhmä, jossa oli alueellinen rehtoriedustus, pääluottamusmies sekä perusopetuksen asiantuntijoita ja päälliköitä. Opetussuunnitelmatyötä tehtiin yhteistyössä ruotsinkielisen palvelun, opiskeluhuoltopalvelun sekä esiopetuksen ja toisen asteen palveluiden kanssa. Opetussuunnitelmaa kommentoivat sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöiden verkosto. Paikallisissa tarkennuksissa huomioitiin eri henkilöstötilaisuuksissa saatu palaute, opetussuunnitelmatyöryhmän ehdotukset sekä perusopetuksen johdon ja asiantuntijoiden näkemykset. Opetussuunnitelmaan tehdyistä linjauksista neuvoteltiin myös pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.

Huoltajien näkemyksiä oppimisen tuesta kerättiin huhtikuussa 2025 tehdyillä esi-, perus- ja toisen asteen yhteisellä verkkokyselyllä. Vastaukset (liite 6) huomioitiin paikallisia opetussuunnitelmia laadittaessa. Huhtikuun huoltajainfossa kerrottiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksista eri koulutusasteilla. Koulujen oppilaskunnille järjestettiin fasilitoitu työpaja, jossa oppilaskuntien edustajat saivat esittää näkemyksiään oppimisen tuesta perusopetuksessa (liite 6).

Lapsivaikutusten arviointi

Perusopetuslain valmistelun yhteydessä on tehty laaja, valtakunnallinen lapsivaikutusten arviointi. Lainmuutoksen myötä oppilaiden oikeus saada tukea mahdollisimman varhain osana omaa ryhmäänsä vahvistuu ja oppimisen vaikeuksien kasautumista ennaltaehkäistään. Opetussuunnitelman oppimäärän sisällöistä tai tavoitteista poikkeamista koskeva sääntely vahvistaa oppilaiden oikeutta osallistua opetukseen ja saada opetusta. Opetusryhmien muodostamista koskeva sääntely parantaa oppimisympäristön laatua ja työrauhaa luokassa.

Opetusjärjestelyissä huomioidaan vahvemmin oppilaiden erilaiset edellytykset oppia. Konkreettiset tukitoimet selkeytyvät. Ryhmäkohtaiset tukimuodot tasoittavat oppilaiden oppimisvalmiuksien eroja opinpolun alkuvaiheessa ja opetuskielen tuen lisääminen parantaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (5.2.2025 § 28) mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 2).

Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

perusopetusjohtaja
Ville Raatikainen

Lisätietojen antaja

Mari Silvennoinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 40073

mari.silvennoinen@hel.fi

Kirsi Kukkonen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 81030

kirsi.kukkonen2@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Määräys 13.2.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oppilaiden ja huoltajien kuuleminen_ kevät 2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.