Hankinta, nopeiden kokeilujen yhteiskehittämishanke lasten ja nuorten liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi, kaupunginkanslia

HEL 2025-003137
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hankinta, nopeiden kokeilujen yhteiskehittämishanke lasten ja nuorten liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiseen

§ 2

Päätös

Johtaja, yrityspalvelut, päätti hyväksyä SpottiSkate Oy (3209816-1), Navico Oy (2085817-8), Blokgarden Oy (3118746-1) ja Ninjalabo Oy (3380073-3) tarjoukset lasten ja nuorten liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämisen nopeiden kokeilujen toteuttamiseksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.3.2025-31.7.2025. Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla hankintasopimuksilla.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 49 200 euroa (alv 0). Hankinta SpottiSkate Oy:n osalta on 19 500 euroa, Navico Oy:n osalta 10 000 euroa, Blokgarden Oy:n osalta 9 700 euroa ja Ninjalabo Oy:n osalta 10 000 euroa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, joihin ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan Kaupunkiympäristöt kokeilualustana hyvinvointi-innovaatioille (KauKo) -hankkeen (projektinumero 1098097) budjetista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena olevien tuotteiden kokeilujaksojen tavoitteena on kehittää ratkaisuja, joilla voidaan edistää lasten ja nuorten liikkumista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Hankinnan kohteena olevat kokeilut toteutetaan Helsingissä Malminkartanossa, osana KauKo-hankkeen terveyden, hyvinvoinnin ja liikkumisen innovaatioiden edistämistä. Kehitettävien ratkaisujen käyttäjiä ja sen tulosten hyödyntäjiä ovat erityisesti lapset ja nuoret, mutta myös muut Malminkartanon asukkaat. Kokeilujaksoon valitut yritykset hyödyntävät kokeilujen tuloksia omassa tuotekehityksessään ja liiketoimintansa edistämisessä.

Tarjouspyyntö (liite 1) julkaistiin https://testbed.hel.fi/-sivustoilla 2.1.2025. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.1.2025 klo 15:00. Määräaikaan mennessä saatiin kaksikymmentäkolme (23) tarjousta kahdeltakymmeneltäkahdelta (22) yritykseltä. Tarjoukset saatiin seuraavilta yrityksiltä: Finnora Oy (2633818-1), Hollo Group Oy (3180256-7), bike eight oy (3273854-4), MielenSyke Oy (3349225-9), Parkly Oy (3184272-9), 2Loops Oy (3232780-9), WSP Finland Oy (0875416-5), BlendIn (3439723-7), Norc Group Oy (3439626-9), LeikkiSet Oy (230459-8), CSE Simulation Oy (2497601-6), Reittivelhot Oy (3332746-4), Maisemasuunnittelu Oivallus Oy (2905198-7), Geego Kids Oy (2999707-8), Stereoscape Oy (2077474-0), SpottiSkate Oy (3209816-1), Ai2A2 Oy (2846454-4), Navico Oy (2085817-8),CoReorient Oy (2388488-1), Blokgarden Oy (3118746-1), Lunden Architectural Institute (3496700-9) ja Ninjalabo Oy (3380073-3).

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouksen enimmäishintana oli 19 500 euroa (alv 0 %) hankintaryhmässä A ja 10 000 eur (alv 0 %) hankintaryhmässä B, kokonaishinnan ollessa neljän kokeilun osalta enintään 59 000 euroa (alv 0 %). Tarjoukset vertailtiin ainoastaan laadun perusteella, valintakriteereinä olivat ratkaisun laatu (painoarvo 50 %), kokeilusuunnitelman laatu (painoarvo 25 %) ja liiketoiminta (painoarvo 25 %).

Kahdeksan eniten pisteitä saanutta yritystä kutsuttiin pitchaus-tilaisuuteen, joka pidettiin Teamsissä 13.2.2025. Valintakriteereinä olivat ratkaisun laatu (painoarvo 50 %), kokeilusuunnitelman laatu (painoarvo 25 %) ja liiketoiminta (painoarvo 25 %).

Kaikki tarjoukset saapuivat määräajassa ja olivat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjousten vertailussa SpottiSkate Oy, Navico Oy, Blokgarden Oy ja Ninjalabo Oy saivat parhaimmat kokonaispisteet ja vastasivat parhaiten tarjouspyynnössä esitettyyn haasteeseen. Tarjotut ratkaisut olivat innovatiivisia ja katsoivat lasten ja nuorten aktivointia ja hyvinvointia uudella tavalla minkä lisäksi tuotteilla oli selkeä kehitystarve. Tarjoajilla on hyvät valmiudet ja osaaminen kaupungin kanssa suoritettavaan yhteiskehittämiseen.

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).

Yrityspalvelut-yksikön johtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 11.12.2023 § 169.

Päätös tullut nähtäväksi 20.02.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Päättäjä

Nimi
Paula Miettinen

Titteli
Yksikön päällikkö

Lisätietojen antaja

Nimi
Roope Töllikkö

Titteli
Projektipäällikkö