Kulttuurinen harrastustoiminta kausihankinnat lukuvuodelle 2025–2026/ Harrastamisen Suomen malli
Kulttuurinen harrastustoiminta kausihankinnat lukuvuodelle 2025–2026/ Harrastamisen Suomen malli
Päätös
Nuorisoasiainjohtaja päätti valita Harrastamisen Suomen mallin kulttuurisen harrastustoiminnan puitesopimustoimittajiksi ajalle 1.8.2025–31.5.2026 seuraavat toimijat:
3feR Oy, Art Is More Oy, Asad Friigym Oy, Break the Fight Oy, Circus Helsinki association ry, Funk On Oy, Helsingin tanssiopiston tuki ry, HelsinkiMissio ry Resonaari, Kielikoulu Masto, Koulukinoyhdistys -Skolbioförening ry, Kulosaaren taidekoulu Oy, Käpylän Musiikkiopiston Kannatusyhdistys ry, Lauttasaaren musiikkiopiston kannatusyhdistys ry, Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry, Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry, Musiikkikoulu Musiken kannatusyhdistys ry Länsi-Vantaan musiikkiopisto, Musiikkikoulu Säveltie Oy, Norr om Stan rf, Nylands svenska Ungdomsförbund (NSU) rf, Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry, PopUp ry, Pukinmäen taidetalo ry, Raylab Oy, School of Gaming Galactic Oy, Siltamäen Nuorisoseura ry, Sirkus Magenta ry, Sparvens Siivouspalvelut Oy, Stadin Nuorisoseurat ry, Studio Lasifaasi Oy, Suomen Capoeiraliitto ry, Suomen sarjakuvaseura ry, Taito Etelä-Suomi ry, Teatteri 00660 ry, Teatterikoulu ILMI Ö osk, Teatteriyhdistys Tuike ry, Toimintakeskus Semja ry, Yhteisö tanssii ry, Yksityinen elinkeinonharjoittaja GOIden Arrow Productions, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Maaria Klemetti, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Manual Productions, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Natural Voices, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Raita Virkkunen, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Saara Malmström
Osa-alueiden kohdalta, joissa valituiksi tulevilta tarjoajilta ei saada riittävästi harrastustoimintaa, nuorisoasiainjohtaja oikeuttaa Nuorisopalveluiden Läntisen alueen aluepäällikön valitsemaan sopivimmat tarjoajat näihin osa-alueen kohteisiin suoraa hankintaa käyttäen.
Samalla nuorisoasianjohtaja päätti oikeuttaa Nuorisopalveluiden Läntisen alueen aluepäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset ja lisäksi oikeuttaa Nuorisopalveluiden Läntisen alueen projektipäällikön tilaamaan harrastustoimintaa enintään 480 000 eurolla ilman arvonlisäveroa.
Hankintasopimukset sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimuskausi alkaa 1.8.2025.
Päätöksen perustelut
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa ajalla 1.8.2025–31.5.2026 koko toimialan kattavan Harrastamisen Suomen mallin Helsingissä, jonka kokonaisbudjetti on 1 360 000 euroa. Hankkeen koordinoinnista, hallinnosta ja taloudesta vastaa nuorisopalvelukokonaisuus (Haj 30.11.2020, 33 §, tiliöinnin tunniste 2930022).
Helsingin kaupunki on 2.12.2024 perustanut harrastustoimintapalvelujen hankintaa varten dynaamisen hankintajärjestelmän Hilma tarjouspalvelussa. Hankintajärjestelmä on jaettu kolmeen (3) luokkaan: 1) liikunnallinen harrastustoiminta ja 2) kulttuurinen ja 3) digitaalinen ja muu harrastustoiminta. Dynaaminen hankintajärjestelmä on voimassa 30.6.2029 asti.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ”hankintalaki”) 49 §:n mukaan hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa tulee noudattaa rajoitettua menettelyä. Hankintayksikkö on 21.3.2025 julkaissut puitesopimusjärjestelyä koskevan tarjouspyynnön kulttuurisen harrastustoiminnan järjestämisestä. Sisäiseen kilpailutukseen ovat voineet jättää tarjouksensa kaikki kulttuuriseen harrastustoimintaluokkaan hyväksytyt tarjoajat. Tarjousten jättämisen määräaika on ollut 9.4.2025 klo 12:00.
Hankinnan kohteena on kulttuurisen harrastustoiminnan järjestäminen kaikissa Helsingin kouluissa. Tarjouspyyntö on jaettu viiteen (5) osa–alueeseen: Kuvataide, Animaatio, elokuva ja mediataide, Tanssi, teatteri ja sirkus, Musiikki ja Muu harrastustoiminta (esim. muotoilu, arkkitehtuuri, kädentaidot, kirjallisuus).
Puitesopimus tehdään lukukaudelle 2025–2026. Hankinnan ennakoiduksi arvoksi ilman arvonlisäveroa on arvioitu enintään 480 000 euroa (alv 0 %). Hankintamäärät ovat arvioita, eivätkä ne muodosta ostovelvoitetta. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin, vaan palveluita hankitaan hankintayksikön tarpeen mukaan.
Määräaikaan 9.4.2025 klo 12.00 mennessä hankintayksikkö vastaanotti tarjoukset seuraavilta toimijoilta:
3feR Oy, Art Is More Oy, Asad Friigym Oy, Break the Fight Oy, Circus Helsinki association ry, Funk On Oy, Helsingin tanssiopiston tuki ry, HelsinkiMissio ry Resonaari, Kielikoulu Masto, Koulukinoyhdistys -Skolbioförening ry, Kulosaaren taidekoulu Oy, Käpylän Musiikkiopiston Kannatusyhdistys ry, Lauttasaaren musiikkiopiston kannatusyhdistys ry, Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry, Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry, Musiikkikoulu Musiken kannatusyhdistys ry Länsi-Vantaan musiikkiopisto, Musiikkikoulu Säveltie Oy, Norr om Stan rf, Nylands svenska Ungdomsförbund (NSU) rf, Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry, PopUp ry, Pukinmäen taidetalo ry, Raylab Oy, School of Gaming Galactic Oy, Siltamäen Nuorisoseura ry, Sirkus Magenta ry, Sparvens Siivouspalvelut Oy, Stadin Nuorisoseurat ry, Studio Lasifaasi Oy, Suomen Capoeiraliitto ry, Suomen sarjakuvaseura ry, Taito Etelä-Suomi ry, Teatteri 00660 ry, Teatterikoulu ILMI Ö osk, Teatteriyhdistys Tuike ry, Toimintakeskus Semja ry, Yhteisö tanssii ry, Yksityinen elinkeinonharjoittaja GOIden Arrow Productions, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Maaria Klemetti, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Manual Productions, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Natural Voices, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Raita Virkkunen, Yksityinen elinkeinonharjoittaja Saara Malmström
Tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä soveltuvuudelle esitetyt vaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaiset. Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset on esitetty osallistumispyynnössä ja vaatimukset on tarkistettu hyväksyttäessä ehdokas DPS-järjestelmään.
Tarjousten vertailuperusteena on käytetty kokonaistaloudellista edullisuutta. Tarjouspyynnön mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hinnaltaan halvin. Laatu on huomioitu toiminnan vähimmäisvaatimuksissa. Vertailun perusteella 43 tarjoajaa on valittu puitejärjestelyyn ja tilaukset tehdään tarjousvertailusta muodostuvassa etusijaisuusjärjestyksessä. Yksittäiset hankinnat sopimuskautena tehdään pääsääntöisesti etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalta tarjoajalta. Mikäli tarjoaja ei pysty tarjoamaan pyydettyjä ryhmiä taikka pystyy tarjoamaan vain osan pyydetyistä harrastusryhmistä, tehdään hankinta niiden ryhmien osalta, joita tarjoaja ei pysty tarjoamaan, seuraavaksi sijoittuneelta jne. Hintavertailun perusteella etusijajärjestyksessä on seuraava:
Kuvataide
Animaatio, elokuva ja mediataide
Tanssi, teatteri ja sirkus
Musiikki
Muu harrastustoiminta
Hankintayksikkö viittaa edellä mainittuun ja valitsee tarjoajiksi puitesopimusjärjestelyyn edellä mainitut tarjoajat siten, että hankintojen kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on enintään 480 000 euroa.
Hankintayksikkö toteaa, ettei se noudata sopimusmenettelyssä odotusaikaa hankintalain 130 § 3 kohdan nojalla.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 26.11.2024, § 171 oikeuttaa kulttuurin ja vapaa–ajan nuorisoasiain johtajan tekemään hankinnasta päätöksen.
Päätös tullut nähtäväksi 24.04.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Irma Sippola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 71640
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573