Tillsättande av delegationen för polisen och val av medlemmar för mandattiden som börjar 2025
Tillsättande av delegationen för polisen och val av medlemmar för mandattiden som börjar 2025
Beslut
Stadsfullmäktige valde för sin mandattid tio medlemmar och tio personliga suppleanter i delegationen för polisen enligt följande:
Medlem | Suppleant | |||
1. | Saml | borgmästaren | Jenni Pajunen | |
2. | SDP | biträdande borgmästaren för stadsmiljösektorn | Niilo Toivonen | |
3. | Gröna | biträdande borgmästaren för fostrans- och utbildningssektorn | Shawn Huff | |
4. | VF | biträdande borgmästaren för kultur- och fritidssektorn | Titta Hiltunen | |
5. | Saml | biträdande borgmästaren för social-, hälsovårds- och räddningssektorn | Matias Pajula | |
6. | kanslichefen | finansdirektören | ||
7. | sektorchefen för stadsmiljösektorn | markanvändningsdirektören | ||
8. | sektorchefen för fostrans- och utbildningssektorn | direktören för grundläggande utbildning | ||
9. | sektorchefen för kultur- och fritidssektorn | direktören för gemensamma tjänster i kultur- och fritidssektorn | ||
10. | sektorchefen för social-, hälsovårds- och räddningssektorn | direktören för hälsovårds- och missbrukartjänster |
Medlemmar och suppleanter som är tjänsteinnehavare utses på grund av sin uppgift.
Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Med stöd av polisförvaltningsförordningen (158/1996) finns det i anslutning till en polisinrättning en delegation för polisen.
Polisstyrelsen fastställer antalet medlemmar i delegationen för polisen. Varje medlem har en personlig suppleant. Kommunfullmäktige väljer delegationens medlemmar för sin mandattid. Dessutom hör chefen för polisinrättningen till delegationen.
Delegationen väljer inom sig en ordförande och en vice ordförande. Den som hör till polisens personal kan dock inte vara ordförande eller vice ordförande.
Bestämmelser i kommunallagen
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
På en person som kommunen har valt att sköta ett statligt förtroendeuppdrag tillämpas vad som föreskrivs om kommunens förtroendevalda.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
Övriga bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte något annat följer av särskilda skäl.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Kaupunginhallitus 26.05.2025 § 371
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita toimikaudekseen poliisin neuvottelukuntaan 10 jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä seuraavasti:
Jäsen | Varajäsen | ||
1. | Kok. | pormestari | Jenni Pajunen |
2. | SDP | kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari | Niilo Toivonen |
3. | Vihr. | kasvatuksen ja koulutuksen toimialan apulaispormestari | Shawn Huff |
4. | Vas. | kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestari | Titta Hiltunen |
5. | Kok. | sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apulaispormestari | Matias Pajula |
6. | kansliapäällikkö | rahoitusjohtaja | |
7. | kaupunkiympäristön toimialajohtaja | maankäyttöjohtaja | |
8. | kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja | perusopetusjohtaja | |
9. | kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja | yhteisten palvelujen johtaja | |
10. | sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja | terveys- ja päihdepalvelujen johtaja |
Viranhaltijataustaiset jäsenet ja varajäsenet valitaan tehtävänsä perusteella.
Samalla kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijä
Lisätiedot
Rosa Pakarinen, hallintosuunnittelija, puhelin: 09 310 60584
Päätös tullut nähtäväksi 24.06.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Rosa Pakarinen, förvaltningsplanerare, telefon: 09 310 60584