Hankesuunnitelma, väestönsuojan saneeraus ja lämmöntalteenoton rakentaminen, Nervanderinkadun väestösuoja IV

HEL 2025-004223
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Nervanderinkadun väestönsuoja IV saneeraus ja LTO:n rakentaminen -hankkeen enimmäishinnan korotus

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä 21.2.2025 päivätyn, osoitteeseen Nervanderinkatu 8a, laaditun Nervanderinkadun väestönsuojan IV saneeraus ja LTO rakentaminen hankesuunnitelman enimmäishinnan korotuksen 50 000 euroa siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 750 000 euroa syyskuun 2025 kustannustasossa.

Päätöksen perustelut

Nervanderinkadun väestönsuoja, Nervanderinkatu 8a, 00100 Helsinki on valmistunut 1966. Rakennuksen omistaa Helsingin Kaupunki.

Kohteessa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmä. Nykyisen ilmanvaihtojärjestelmän energiatehokkuus on heikko. Ilmanvaihtojärjestelmässä ei ole lämmöntalteenottoa ja vuonna 1991 asennetut kojeet ovat teknisen käyttöikänsä päässä.

Hankkeessa uusitaan rakennuksen ilmanvaihtokoneet, niitä palvelevat sähkön ryhmäkeskukset sekä rakennetaan glykolilämmöntalteenottoverkosto. Lämmöntalteenottoverkostoon liitetään uusittavat ilmanvaihtokoneet. Kohteen rakennusautomaatiojärjestelmä saneerataan ja uusittavat laitteet sekä olemassa olevat laitteet liitetään uuteen järjestelmään.

Hankkeen toimenpiteillä parannetaan rakennuksen energiatehokkuutta, sisäolosuhteiden hallintaa ja vähennetään teknistä korjausvelkaa.

Nervanderinkadun Väestönsuojan hyväksytty hankesuunnitelma on päivätty 21.2.2025, päättäjä tilapäällikkö pvm. 17.3.2025 §10

Rakentamisen kustannukset kustannustasossa 1/2025 RI 110,7; THI - oli arvonlisäverottomana 700 000 euroa.

Kustannusmuutokset ja niiden syyt

Enimmäishinnan korotuksen perusteena on hankkeen toteutuksen aikana tulleet lisä- ja muutostyötarpeet. Toteutussuunnitelmat eivät olleet riittävän tarkkoja ja tiettyjä toteutusratkaisuja on jouduttu suunnittelemaan ja päättämään vasta rakennusvaiheessa. Hankesuunnitelman kustannuslaskelmassa ei ollut huomioitu riittävästi näiden töiden kustannuksia.

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 750 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Kestävän kehityksen hanke: Hanke ei vaikuta pääoma- eikä ylläpitovuokraan.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan kestävän kehityksen investointimäärärahasta.

Hankeen toteutustapa ja aikataulu

Kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelu vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Korjausten toteutusaikataulu on 03/2025 - 11/2025.

Toimivalta

Tilapäällikkö päättää tilahankkeita koskevien hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen kokonaisarvo on enintään 1 000 000 euroa ja niistä on toimialalautakunnan, tai kansliapäällikön hyväksymä tarveselvitys tai kyseinen tilahanke on välttämätön rakennuksen teknisen kunnon tai esimerkiksi sisäilmaongelman korjaamiseksi. (Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 14.1.2021 § 8)

Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Jukka Huikari, johtava energia-asiantuntija, puhelin: 09 310 20575

jukka.huikari@hel.fi

Päättäjä

Sari Hilden
tilapäällikkö