Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Veli-Pekka Dufvan valtuustoaloitteesta koskien ylärajan asettamista liikunnan opetusryhmille

HEL 2025-004475
16. / 215 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Veli-Pekka Dufvan valtuustoaloitteesta koskien ylärajan asettamista liikunnan opetusryhmille

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Veli-Pekka Dufvan ja 32 muun valtuutetun valtuustoaloitteesta (liite 1) koskien ylärajan asettamista liikunnan opetusryhmille:

Kouluissa rehtori vastaa opetuksen järjestämisen kokonaisuudesta. Rehtori vastaa opetusryhmien ryhmänmuodostuksesta, ryhmäkoosta sekä riittävistä tukitoimista eri oppiaineiden opetusryhmissä. Ryhmänmuodostusta ohjaa liikuntaa opettavien opettajien koulukohtainen määrä. Vuosiluokilla 1–6 liikunnan opettamisesta vastaa pääsääntöisesti luokanopettaja ja vuosiluokilla 7–9 aineenopettaja. Ryhmänmuodostusta ohjaa myös koulun käytettävissä oleva koulukohtainen budjetti, joka määrittelee eri opetusryhmien tarkoituksenmukaiset ryhmäkoot.

Koko kaupunki toimii oppimisympäristönä, jolloin liikunnan opetustiloina ja -paikkoina toimivat kaupungin erilaiset ulko- ja sisäliikuntatilat sekä koulujen omat liikuntasalit. Koulun käytettävissä olevat liikuntatilat ohjaavat myös ryhmänmuodostusta. Koulujen käytettävissä olevien liikuntatilojen määrä ei tällä hetkellä mahdollista kaupungissa pienempien opetusryhmien muodostamista. Koulujen liikuntasalien koko rajaa sitä, minkä kokoisten opetusryhmien on tarkoituksenmukaista liikkua yhtä aikaa. Useimmissa liikunta- ja monitoimisaleissa isoa tilaa voidaan jakaa lohkoihin useammalle opetusryhmälle. Samalla lautakunta toteaa, että koulujen tulee voida varata kaupungin yleisiä liikuntatiloja opetuskäyttöön silloin, kun koulun omat tilat eivät riitä turvallisten ja pedagogisesti tarkoituksenmukaisten liikuntaryhmien muodostamiseen.

Vuodesta 2023 lähtien liikuntasalien mitoitus tehdään yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Tässä huomioidaan tilojen monipuolinen käyttö sekä alueiden asukaskäytön tarpeet, mikä voi kasvattaa tulevien liikuntasalien kokoa.

Opetusta voidaan opetuksen sisällöstä ja toiminnoista riippuen toteuttaa erikokoisilla opetusryhmillä. Opetuksen sisältöä ja toimintoja määritellessä tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus ja opettajan työturvallisuus. Esimerkiksi kaupungissa liikunnan opetuksen osalta keskitettyihin koululaisuinteihin voi osallistua maksimissaan 50 oppilasta.

Opetuksessa voidaan käyttää erilaisia menetelmiä kuten yhteisopettajuutta. Yhteisopettajuus mahdollistaa monipuoliset liikunnanopetuksen tavat ja ryhmänmuodostuksen joustavasti ja tarkoituksenmukaiseksi. Rehtorin antamien resurssien puitteissa opettaja suunnittelee opetuksen sellaiseksi, että toiminta on turvallista järjestää opetussuunnitelman opetuksen tavoitteita vastaavaksi käytettävissä olevissa tiloissa. Lautakunta toteaa, että oppilaiden turvallisuuden varmistamiseksi opetusryhmän koon tulee olla sellainen, että opettajalla on mahdollisuus havainnoida ja ennakoida oppilaan toiminnasta muodostuvia vaaratilanteita. Turvallisuusnäkökohta korostuu liikuntamuodoissa, joissa loukkaantumisen vaara on suuri kuten uinti, telinevoimistelu ja mailapelit kuten pesäpallo.

Yhteenveto

Koulun käytettävissä olevat liikuntatilat ja niiden koko ohjaavat liikunnan opetusryhmien ryhmänmuodostusta. Koulujen liikuntasalien mitoitus tehdään yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Mitoituksessa huomioidaan tilojen monipuolinen käyttö ja asukaskäytön tarpeet, mikä voi kasvattaa tulevien liikuntasalien kokoa. Koulussa liikunnan opetusryhmien kokoon vaikuttavat myös koulukohtainen budjetti ja liikuntaa opettavien opettajien määrä. Rehtori vastaa opetusryhmien ryhmänmuodostuksesta, ryhmäkoosta sekä riittävistä tukitoimista eri oppiaineiden opetusryhmissä. Rehtorin antamien resurssien puitteissa opettaja suunnittelee opetuksen sellaiseksi, että toiminta on turvallista järjestää opetussuunnitelman opetuksen tavoitteita vastaavaksi käytettävissä olevissa tiloissa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Veli-Pekka Dufva: Lisätään kappaleen 3 loppuun: ” Samalla lautakunta toteaa, että koulujen tulee voida varata kaupungin yleisiä liikuntatiloja opetuskäyttöön silloin, kun koulun omat tilat eivät riitä turvallisten ja pedagogisesti tarkoituksenmukaisten liikuntaryhmien muodostamiseen.”

Kannattaja: Markku Rantahalvari

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Veli-Pekka Dufvan vastaehdotuksen yksimielisesti.

Vastaehdotus:
Veli-Pekka Dufva: Lisätään kappaleen 6 loppuun: "Lautakunta toteaa, että oppilaiden turvallisuuden varmistamiseksi opetusryhmän koon tulee olla sellainen, että opettajalla on mahdollisuus havainnoida ja ennakoida oppilaan toiminnasta muodostuvia vaaratilanteita. Turvallisuusnäkökohta korostuu liikuntamuodoissa, joissa loukkaantumisen vaara on suuri kuten uinti, telinevoimistelu ja mailapelit kuten pesäpallo."

Kannattaja: Markku Rantahalvari

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Veli-Pekka Dufvan vastaehdotuksen yksimielisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Veli-Pekka Dufvan ja 32 muun valtuutetun valtuustoaloitteesta (liite 1) koskien ylärajan asettamista liikunnan opetusryhmille:

Kouluissa rehtori vastaa opetuksen järjestämisen kokonaisuudesta. Rehtori vastaa opetusryhmien ryhmänmuodostuksesta, ryhmäkoosta sekä riittävistä tukitoimista eri oppiaineiden opetusryhmissä. Ryhmänmuodostusta ohjaa liikuntaa opettavien opettajien koulukohtainen määrä. Vuosiluokilla 1–6 liikunnan opettamisesta vastaa pääsääntöisesti luokanopettaja ja vuosiluokilla 7–9 aineenopettaja. Ryhmänmuodostusta ohjaa myös koulun käytettävissä oleva koulukohtainen budjetti, joka määrittelee eri opetusryhmien tarkoituksenmukaiset ryhmäkoot.

Koko kaupunki toimii oppimisympäristönä, jolloin liikunnan opetustiloina ja -paikkoina toimivat kaupungin erilaiset ulko- ja sisäliikuntatilat sekä koulujen omat liikuntasalit. Koulun käytettävissä olevat liikuntatilat ohjaavat myös ryhmänmuodostusta. Koulujen käytettävissä olevien liikuntatilojen määrä ei tällä hetkellä mahdollista kaupungissa pienempien opetusryhmien muodostamista. Koulujen liikuntasalien koko rajaa sitä, minkä kokoisten opetusryhmien on tarkoituksenmukaista liikkua yhtä aikaa. Useimmissa liikunta- ja monitoimisaleissa isoa tilaa voidaan jakaa lohkoihin useammalle opetusryhmälle.

Vuodesta 2023 lähtien liikuntasalien mitoitus tehdään yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Tässä huomioidaan tilojen monipuolinen käyttö sekä alueiden asukaskäytön tarpeet, mikä voi kasvattaa tulevien liikuntasalien kokoa.

Opetusta voidaan opetuksen sisällöstä ja toiminnoista riippuen toteuttaa erikokoisilla opetusryhmillä. Opetuksen sisältöä ja toimintoja määritellessä tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus ja opettajan työturvallisuus. Esimerkiksi kaupungissa liikunnan opetuksen osalta keskitettyihin koululaisuinteihin voi osallistua maksimissaan 50 oppilasta.

Opetuksessa voidaan käyttää erilaisia menetelmiä kuten yhteisopettajuutta. Yhteisopettajuus mahdollistaa monipuoliset liikunnanopetuksen tavat ja ryhmänmuodostuksen joustavasti ja tarkoituksenmukaiseksi. Rehtorin antamien resurssien puitteissa opettaja suunnittelee opetuksen sellaiseksi, että toiminta on turvallista järjestää opetussuunnitelman opetuksen tavoitteita vastaavaksi käytettävissä olevissa tiloissa.

Yhteenveto

Koulun käytettävissä olevat liikuntatilat ja niiden koko ohjaavat liikunnan opetusryhmien ryhmänmuodostusta. Koulujen liikuntasalien mitoitus tehdään yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Mitoituksessa huomioidaan tilojen monipuolinen käyttö ja asukaskäytön tarpeet, mikä voi kasvattaa tulevien liikuntasalien kokoa. Koulussa liikunnan opetusryhmien kokoon vaikuttavat myös koulukohtainen budjetti ja liikuntaa opettavien opettajien määrä. Rehtori vastaa opetusryhmien ryhmänmuodostuksesta, ryhmäkoosta sekä riittävistä tukitoimista eri oppiaineiden opetusryhmissä. Rehtorin antamien resurssien puitteissa opettaja suunnittelee opetuksen sellaiseksi, että toiminta on turvallista järjestää opetussuunnitelman opetuksen tavoitteita vastaavaksi käytettävissä olevissa tiloissa.

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa valtuutettu Veli-Pekka Dufvan ja 32 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteesta 15.8.2025 mennessä. Aloite koskee ylärajan asettamista liikunnan opetusryhmille.

Päätös tullut nähtäväksi 05.06.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Melina Lukkarinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: +358931035093

melina.lukkarinen@hel.fi