Herttoniemi, Herttoniemen liikuntapuisto, poikkeamishakemus
Herttoniemi, Herttoniemen liikuntapuisto, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 43. kaupunginosan (Herttoniemi) Herttoniemen liikuntapuistoa (kiinteistönro 91-43-9904-7) koskevan poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan asemakaavasta nro 12444 seuraavilta osin:
- Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kerrosalasta (300 k-m²) siten, että rakennusoikeudellinen kerrosala on enintään 402 k-m².
- Poiketaan asemakaavassa johtoa varten osoitetusta alueen osasta siten, että johdot saa ohjata rakennuksen takana sijaitsevan huoltopihan kautta rakennuksen teknisiin tiloihin.
Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:
- Rakentaminen tulee toteuttaa 27.05.2025 päivättyjen alustavissa suunnitelmissa esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Rakennus ei saa ulottua jalankululle ja pyöräilylle varatulle alueelle.
Maksu
Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 2 910 euroa
Hakija
Helsingin kaupungin Liikunnan palvelukokonaisuus
Rakennuspaikka
43. kaupunginosan (Herttoniemi) Herttoniemen liikuntapuisto (kiinteistönro 91-43-9904-7)
Hakemus
Hakija hakee lupaa huoltorakennuksen (402 k-m²) rakentamiseen Herttoniemen liikuntapuistoon rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12444 siten, että
- Poiketaan ohjeellisesta rakennusalan rajasta.
- Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kerrosalasta (300 k-m²) siten, että rakennusoikeudellinen kerrosala on enintään 402 k-m².
- Poiketaan asemakaavassa johtoa varten osoitetusta alueen osasta siten, että johdot saa ohjata rakennuksen takana sijaitsevan huoltopihan kautta rakennuksen teknisiin tiloihin.
- Poiketaan yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osasta, jolla huoltoajo on sallittu (pp/h) siten, että rakennus saa ulottua terassin nurkan kohdalla enintään 100 mm jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitetulle alueelle.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että asemakaavan rakennusala on ohjeellinen pinta-alaltaan sekä sijainiltaan. Uusi rakennus poikkeaa ohjeellisesta pinta-alasta ja sijainnista. Uudessa huoltorakennuksessa sijaitsee liikuntapuiston käyttäjien pukuhuonetilat ja liikuntapalvelujen henkilöstön sosiaalitilat sekä liikuntapuiston hoitoon ja ylläpitoon tarkoitettu traktori-/verstastalli. Nykyinen 70-luvulta oleva huoltorakennus puretaan pois (erillinen purkulupahakemus). Uuden huoltorakennuksen sijainti on puistosuunnitelman mukainen. Puistosuunnitelma on hyväksytty 7.2.2023 kaupunkiympäristölautakunnassa. Puistosuunnittelun yhteydessä on tehty puustokartoitus. Todistusta hallintaoikeudesta ei tarvita, sillä kohde on paikkatiedossa merkitty Helsingin kaupungin omistamaksi.
Asemakaavassa uuden huoltorakennuksen sijainti on merkitty purettavan huoltorakennuksen kohdalle. Suunnitelmissa rakennus on kuitenkin sijoitettu kauemmas tontin rajasta ja lähemmäs kulkuväylää, mikä vastaa puistosuunnitelmaa. Puistosuunnitelmassa on tunnistettu tarve laajemmalle aidatulle huoltopihalle vanhan rakennuksen paikalle. Tämä mahdollistaa huoltoliikenteen turvallisemman järjestämisen ja vähentää jalankulkijoiden liikenteeseen kohdistuvia häiriöitä. Rakennukseen sijoitetaan viisi pukuhuonetta, ja siitä tulee puiston ainoa pukusuoja. Alueelle on kaavoitettu kaksi huoltorakennusta, joista toinen oli merkattu kuplahallin viereen, ja jonka rakennusoikeudellinen kerrosala on 300 k-m². Kaupunkiympäristönlautakunnan hyväksytyn puistosuunnitelman mukaisesti toista huoltorakennusta ei toteuteta, joten kaikki henkilökunnan tilat, pukuhuoneet ja verstas sijoitetaan tähän uuteen huoltorakennukseen.
Hulevesijohtojen, vesijohtoliittymien ja jätevesiliittymien reitit poikkeavat asemakaavassa johdoille varatusta alueesta, koska rakennuksen leveys ja sijainti eroavat asemakaavasta. Johdot on ohjattu rakennuksen takana sijaitsevan huoltopihan kautta rakennuksen teknisiin tiloihin.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 13.12.2017 hyväksytty asemakaava nro 12444. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu urheilu- ja virkistyspalvelujen alueeksi (VU). Rakennuspaikalle on osittain osoitettu ohjeellinen huoltorakennuksen rakennusala (h), jolle on osoitettu rakennusoikeutta 300 k-m².
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu virkistys- ja viheralueeksi, jota kehitetään merkittävänä virkistys-, ulkoilu-, liikunta-, luonto- ja kulttuurialueena, joka kytkeytyy seudulliseen viherverkostoon ja merelliseen virkistysvyöhykkeeseen. Virkistys- ja viheralueiden kehittämisessä huomioidaan yleiskaavan teemakartalla esitetty metsäverkosto. Lähtökohtana on säilyttää verkoston metsäinen luonne.
Nykytilanteessa rakennuspaikalla sijaitsee vuonna 1970 rakennettu huoltorakennus, joka on tarkoitus purkaa.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (23.5.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Muistutuksia ei ole esitetty.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta, joilta ei saapunut lausuntoa määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Rakentamislain 57 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää luvan poiketa alueidenkäyttölaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta ja rakentamislaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista;
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se tukee Herttoniemen liikuntapuiston toiminnallista kehittämistä sekä alueen käyttöä urheilu- ja virkistyspalveluja varten. Uusi huoltorakennus rakennetaan puistosuunnitelman mukaisesti, ja sen toteutus parantaa alueen turvallisuutta ja käytettävyyttä. Huoltoliikenteen osalta rakennuksen sijoittaminen kauemmas viereisen tontin rajasta ja lähemmäs kulkuväylää mahdollistaa laajemman aidatun huoltopihan, mikä vähentää jalankulku- ja pyöräliikenteeseen kohdistuvia häiriöitä.
Asemakaavassa osoitettu huoltorakennuksen rakennusala on ohjeellinen, ja sille on osoitettu rakennusoikeutta 300 k-m². Suunnitelmien mukaisen huoltorakennuksen kokonaiskerrosala on 402 k-m², mutta tästä pinta-alasta osa muodostuu teknisistä tiloista ja ulkoseinän 250 mm ylittävästä osuudesta, joita ei lasketa rakennusoikeuteen. Rakennusoikeudelliseksi kerrosalaksi katsotaan tällöin yhteensä 350 k-m². Poikkeaminen on määrältään vähäinen ja perusteltu, koska alueelle ei toteuteta toista kaavassa osoitettua huoltorakennusta, vaan kaikki toiminnot keskitetään yhteen rakennukseen. Ratkaisu tukee alueen tehokasta käyttöä. Rakennuksen toteutus perustuu hyväksyttyyn puistosuunnitelmaan, jossa on huomioitu alueen käyttö ja luontoarvot. Huoltorakennuksen rakentaminen poikkeamishakemuksen mukaiselle rakennuspaikalle tukee alueen virkistys- ja liikuntatoimintoja, eikä se aiheuta ympäristöhäiriöitä tai muuta haittaa alueen käytölle.
Poikkeaminen johdolle varatusta alueen osasta voidaan hyväksyä, koska rakennuksen sijainti ja leveys poikkeavat asemakaavassa osoitetusta rakennusalasta. Rakennuksen sijoittaminen puistosuunnitelman mukaisesti edellyttää, että tekniset liitännät johdetaan rakennuksen takana sijaitsevan huoltopihan kautta teknisiin tiloihin. Ratkaisu on teknisesti mahdollinen, eikä se estä alueen muuta käyttöä tai johdolle varattujen alueen mukaista toteutumista.
Poikkeamista ei voida hyväksyä siltä osin kuin se koskee yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattua alueen osaa, jolla huoltoajo on sallittu (pp/h). Rakennuksen ulottuminen tälle alueelle heikentäisi alueen osan esteettömyyttä ja toiminnallisuutta sekä poikkeaminen saattaisi aiheuttaa haittaa jalankulku- ja pyöräliikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle. Lisäksi poikkeaminen ei ole rakennuksen toiminnallisuuden kannalta välttämätön. Päätöksessä on annettu ehto, jonka mukaan rakentaminen tulee toteuttaa 27.05.2025 päivättyjen alustavissa suunnitelmissa esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Rakennus ei saa ulottua jalankululle ja pyöräilylle varatulle alueelle.
Poikkeamisen erityinen syy on alueen tarkoituksenmukainen käyttö.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamista jalankululle ja pyöräilylle varatusta alueen osasta, joka koskee terassin nurkan ulottumista 100 mm kyseiselle alueelle, ei voida hyväksyä ja asia tulee ratkaista tarkemmin jatkosuunnittelun yhteydessä.
Sovelletut säännökset
Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §
Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §
Hallintolaki (434/2003) 62 a §
Hyödyntämisaika
Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 5 §:n kohta 3b
Päätös tullut nähtäväksi 25.08.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro-sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769
Julia Rytkönen, arkkitehti, puhelin: 09 310 52390