Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Kaarelan raitti 3, Elementit-E Oy
Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Kaarelan raitti 3, Elementit-E Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätös
Tilapäällikkö päätti jatkovuokrata Elementit-E Oy:ltä 3.3.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Kaarelan raitti 3 sijaitsevan, 1356 htm² laajuisen paviljongin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Kannelmäen peruskoulun väistötilaksi 1.5.2025 alkaen määräaikaisella vuokrasopimuksella 1.7.2027 asti siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra elinkustannusindeksissä 4/2020 on 26 kuukauden ajalta yhteensä 654 770 euroa.
Lisäksi tilapäällikkö päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat yksikön päällikön allekirjoittamaan Elementit-E Oy:n kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Päätöksen perustelut
Tarve
Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien toimipisteen korvaavan uudisrakennushankkeen purku ja toteutus on 1.6.2024 – 30.6.2027. Hankepäätös HEL 2024-002380 153 § on tehty kaupunginvaltuustossa 28.8.2024. Korvaavan uudisrakennushankkeen ajaksi koulu tarvitsee väistötilat, joina toimivat paviljonki osoitteessa Kaarelan raitti 3 (alun perin hankittu Kaarelanraitin toimipisteen väistötilaksi) sekä paviljongit osoitteessa Pelimannintie 16 (alun perin hankittu Kanneltien toimipisteen väistötilaksi). Koulu on jo siirtynyt näihin väistötiloihin. Kaarelanraitin paviljongin nykyistä vuokrasopimusta tulee jatkaa, jotta koulu voi toimia tiloissa väistötarpeen loppuun asti 6/2027 (26 kk).
Vuokrattavat tilat
Jatkovuokrattava tila on 1356 m2 laajuinen, Elementit-E Oy:n omistama paviljonki osoitteessa Kaarelan raitti 3. Paviljonki on hankittu vuonna 2020 Kannelmäen peruskoulun, Kaarelanraitin toimipisteen väistötilakäyttöön uudishankkeen ajaksi.
Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 30.4.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa määräaikaisella vuokrasopimuksella 1.5.2025 – 1.7.2027.
Paviljongille on haettu jatkorakennuslupaa kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.
Vuokrakustannukset
Nykyinen tilavuokra on 20,19 euroa/htm²/kk.
Uusi tilavuokra on 19,60 euroa/htm2/kk (1356 m2), elinkustannusindeksissä 4/2020. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain, tarkistusajankohta on tammikuu, pisteluku 1966. Mikäli tarkistuskuukauden indeksin pisteluku on edellistä tarkastuspistelukua alempi, ei vuokraa kuitenkaan alenneta.
Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.
Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 4,88 euroa/htm2/kk, josta on vähennetty Kaupunkiympäristön toimialan ylläpidon osuus 3,85 euroa/htm2/kk), on pääomavuokran laskennallinen osuus 18,57 euroa/htm2/kk. Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 26 kuukauden ajalta on yhteensä 654 770 euroa.
Tilakustannus käyttäjälle
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta, yleiskustannuksesta ja käyttäjäpalvelusta.
Tilakustannus käyttäjälle on 24,47 euroa/htm2/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 19,60 euroa/m2, kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokra 3,85 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk ja käyttäjäpalvelumaksu 0,35 euroa/htm2/kk.
Lausunnot
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan väistötilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.
Tilojen käyttöönottoaikataulu
Tilat ovat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä.
Rahoitus ja toteutus
Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 19.03.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sanna Rautajärvi, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 32554