Puitejärjestely järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään

HEL 2025-004621
5. / 45 §

Puitejärjestely järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta sulki Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinnan metro- ja raitiotiejärjestelmän puitejärjestelyn osa-alueen 3 osalta Avarn Security Oy:n tarjouksen tarjousten vertailusta.

Johtokunta valitsi tarjouskilpailun perusteella Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään puitejärjestelyn palveluntarjoajiksi seuraavat yritykset osa-alueittain alla olevassa etusijajärjestyksessä:

Osa-alueella 1 Länsimetro: Avarn Security Oy

Hankinnan osa-alueen 1 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 36.900.000,00 euroa.

Osa-alueella 2 Kantametro + raitioliikenne: Palmia Oy

Hankinnan osa-alueen 2 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 61.200.000,00 euroa.

Osa-alueelle 3 Piirivartiointi: Securitas Oy

Hankinnan osa-alueen 3 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 2.420.000,00 euroa.

Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään mahdollisesti käyttöön otettavista optiokausista sopimuksissa määritellyllä tavalla.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n turvallisuuspäällikkö Juhana Hietaranta. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohteena on järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään.

Kilpailutus on jaettu seuraavaan kolmeen osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1: Länsimetro (OA1);
  • Osa-alue 2: Kantametro ja Raitioliikenne (OA2); ja
  • Osa-alue 3: Piirivartiointiointi (OA3).

Kyseessä on puitejärjestely, johon liittyy osittainen uudelleen kilpailuttaminen.

Osa-alueille valittujen tarjoajien kanssa solmitaan osa-aluekohtainen puitesopimus, joka alkaa 1.8.2025 ja päättyy 9.3.2030 klo 03:00.

Puitesopimusta voidaan jatkaa kahdella yhden vuoden optiokaudella siten, että päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kuusi kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päätymistä.

Tilaajat tekevät omat hankintapäätöksensä ja allekirjoittavat yhteisen sopimusasiakirjan palveluntuottajan kanssa omien allekirjoitus- ja tilausvaltuuksiensa mukaisesti.

Liikenneliikelaitoksen (HKL) osalta puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo on 51.020.000,00 euroa.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 13 §:n 1 momentin 2 kohdan liitteessä C tarkoitetuissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa ja muita erityisiä palveluita.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL:n toimeksiannosta kilpailutuksen EU kynnysarvon ylittävänä avoimena menettelynä. Ennen tarjouskilpailua toteutettiin markkinakartoitus.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 11.4.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 14.4.2025 (240564-2025).

Tarjouskilpailun hankintailmoitukseen tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin annettiin vastaukset 5.5.2025.

Tarjoukset tuli jättää 16.5.2025 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa:

  • Avarn Security Oy (0108013-7)
  • Palmia Oy (2653762-3)
  • Securitas Oy (1773518-5)

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa osassa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön vaatimusten mukaisuuden arviointi
  3. Hyväksyttyjen tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksella.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön vaatimusten mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksella.

Tarjousten arvioinnissa on noudatettu erityisalojen hankintalain säännöksiä. Erityisalojen hankintalain 78 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja. Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 momentti mahdollistaa sen, että tarjoajilta voidaan pyytää täydennyksiä, selvennyksiä tai korjauksia puutteellisiin tai virheellisiin tietoihin hankintayksikön asettamassa määräajassa. Lisäksi, mikäli tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta, hankintayksikön on erityisalojen hankintalain 94 §:n mukaisesti pyydettävä tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista.

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin epäselvyyksiä tarjoajien hintalomakkeissa erityisesti vertailtavien hintojen yksikkömuodoissa. Tämän vuoksi tarjoajille lähetettiin täsmennyspyyntö, jossa pyydettiin vahvistamaan hintalomakkeella ilmoitettujen hintojen yksiköt seuraavasti:

  • Osa-alueet 1 ja 2: Hintalomakkeella pyydettiin tuntihintoja vartiointialan työehtosopimuksen mukaisesti jaetuille vuorokaudenajoille ja eri henkilöstöryhmille. Tarjoajilta kysyttiin, ovatko ilmoitetut hinnat muodossa euroa/tunti.
  • Osa-alue 3: Hintalomakkeella pyydettiin hintoja piirivartiointikäynneille eri vuorokauden aikoina tehtävän keston mukaan. Tarjoajilta kysyttiin, ovatko ilmoitetut hinnat muodossa euroa/tehtävä.
  • Lisäksi tarjoajilta pyydettiin vakuutus siitä, että he sitoutuvat tuottamaan tarjouspyynnön mukaisen palvelun tarjouksessa ilmoitetuilla hinnoilla ja resursseilla.

Kaikki tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön määräajassa. Vastausten perusteella todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset osa-alueiden 1 ja 2 osalta. Osa-alueen 3 osalta Avarn Security Oy suljettiin pois vertailusta, koska se oli ilmoittanut hinnat virheellisessä yksikkömuodossa ja näin ollen hinta ei ollut vertailukelpoinen kyseisen osa-alueen osalta.

Hyväksyttyjen tarjousten vertailu

Hankintailmoituksella oli kerrottu, että hankinta on jaettu osiin siten, että tarjoajan tuli jättää tarjous jokaiseen osa-alueeseen. Osa-alueisiin OA1 ja OA2 valittiin eri toimijat. Tarjoajan tuli ilmoittaa tarjouksessaan, kumman osa-alueen tarjoaja valitsee, mikäli tarjoaja voittaa molemmat osa-alueet. Osa-alueeseen OA3 saattoi valikoitua joko osa-alueiden OA1 tai OA2 palveluntuottaja tai kolmas palveluntuottaja.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kustakin osa-alueesta (OA1, OA2 ja OA3) valitaan yksi tarjoaja. Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ja tarjouspyynnönmukaisia tarjouksia vastaanotettiin seuraavasti:

  • Osa-alue 1: yhteensä kolme tarjousta
  • Osa-alue 2: yhteensä kolme tarjousta
  • Osa-alue 3: yhteensä kaksi tarjousta

Hyväksytyt tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä määriteltyjen perusteiden mukaisesti. Kunkin osa-alueen valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin eli hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, jossa hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.

Hintavertailu 70 %

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten hintavertailussa käytetään liitteen ”06_LIITE 5 Hintalomaketta”, välilehdellä ”OHJE JA VALINTAJÄRJESTYS” mukaista osa-aluekohtaista vertailuhintaa. Vertailuhinta koostui kuukausikustannuksista, tunti- ja kilometrihinnoista kertyvästä vertailukorista. Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (70 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin kaavalla: Halvin tarjous / Tarjouksen hinta * 70.

Tarjoajien pisteytys hintavertailussa ilmenee alla olevista taulukoista.

Laatuvertailu 30 %

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjouksen laadullinen arviointi tehdään liitteen ”10_LIITE 9 Vertailuperusteet” mukaisesti.

Liitteellä oli ilmoitettu arviointipisteiden muodostuminen ja pisteytettävät tekijät. Laatuvertailtavia pisteitä sai maksimissaan 30 pistettä. Tarjoajan laatupisteet muodostuvat saaduista laatupisteistä (saadut pisteet = Laatupisteet).

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvo ja pisteytys. Laatuvertailtavina dokumentteina pyydettiin tarjoajia toimittamaan tarjouksen liitteenä täydennetty liite ”13_LIITE 12 Palvelu- ja haltuunottosuunnitelman sisältörunko”.

Sanallinen laatuvertailu ja tarjoajien pisteytyksen perusteet ilmenevät päätöksen liitteestä 1. Alla esitetty koontina laatuvertailun saadut pisteet.

Kokonaisvertailu

Tarjoajan vertailupisteet muodostuvat laskemalla yhteen tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet.

Tarjoajien kokonaispisteytys ja sijoitus osa-aluekohtaisesti hinta- ja laatuvertailussa ilmenevät alla olevista taulukoista:

Vertailun perusteella Palmia Oy voittaisi OA1 ja OA2. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajan tulee valita kumman osa-alueen ensisijaisesti valitsee, mikäli tarjoaja voittaa molemmat osa-alueet. Palmia Oy on ilmoittanut tarjouksessaan valitsevansa osa-alueen 2: Kantametro + Raitioliikenne.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt yhtiö valitaan osa-alueittain palveluntarjoajaksi järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankintaan metro- ja raitiotiejärjestelmään seuraavasti:

  • Osa-alue 1: Avarn Security Oy (0108013-7)
  • Osa-alue 2: Palmia Oy (2653762-3)
  • Osa-alue 3: Securitas Oy (1773518-5)

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella. Puitejärjestelyn piiriin kuuluvat toimeksiannot tilataan hankintasopimuksessa määriteltävillä ehdoilla.

Odotusaika

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 09.04.2025 § 44

Päätös

Toimitusjohtaja keskeytti järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankintaa metro- ja raitiotiejärjestelmään (104H24) koskevan hankintamenettelyn.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään.

Kilpailutus on jaettu kolmeen osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1: Länsimetro (OA1);
  • Osa-alue 2: Kantametro ja Raitioliikenne (OA2); ja
  • Osa-alue 3: Piirivartiointi (OA3).

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta kilpailutuksen avoimena menettelynä. Ennen tarjouskilpailua toteutettiin markkinakartoitus.

Markkinakartoitusta koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 29.11.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 2.12.2024 (735046-2024).

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 7.2.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 11.2.2025 (92407-2025).

Tarjouskilpailun hankintailmoitukselta korjattiin sähköpostiosoite. Ilmoituksen kohdassa "Muut ehdot" alakohdan Salassapitositoumus korjattiin sähköposti-osoite, jonne sitoumus tulee lähettää. Virheellinen osoite oli "hankinnat@kaupunkiliikenne.fi" ja oikea osoite "kilpailutus@kaupunkiliikenne.fi". Korjattu virhe ei ollut olennainen muutos ja näin ollen ei hankinnan luonne ei muuttunut.

Korjattu hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 11.2.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 12.2.2025 (96136-2025).

Tarjoukset tuli jättää 14.3.2025 klo 16.00 mennessä.

Tällä päätöksellä hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn.

Hankintamenettely aloitetaan myöhemmin uudelleen alusta julkaisemalla sitä koskeva uusi hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa ja TED-palvelussa.

Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 116 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä ja –kirjallisuudessa todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyynnössä on havaittu olennaisia virheitä, eikä näitä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Hankintayksikkö on havainnut tarjouspyynnössä seuraavan virheen, jota ei voida korjata keskeyttämättä hankintaa ja julkaisematta uutta hankintailmoitusta:

Yritysreferenssilomakkeella on ollut virhe referenssi 2. referenssikohtaisissa vaatimuksissa. Referenssikohtaisena vaatimuksena on ollut, että ”Tarjoajalla on vähintään yksi (1) suoritettu tai suoritettavana oleva järjestyksenvalvonnan referenssi, jossa palvelua on tuotettu LYTP 1085/2015, 3 luvun, 28 §:n perusteella (järjestyksenvalvojan asettaminen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi) tai palvelua on tuotettu LYTP 1085/2015, 2 luvun mukaisesti (vartiointi) tai näiden yhdistelmänä”. Tehtyjen työtuntien määrään on pyydetty ainoastaan järjestyksenvalvojien tekemien työtuntien toteutunut määrä.

Kohdassa tulisi lukea, että ”Referenssitoimeksiannon järjestyksenvalvojien ja/tai vartijoiden tekemien työtuntien toteutunut määrä on ollut vähintään 20 000 tuntia vuodessa.”

Yhdistettynä muihin referenssin vaatimuksiin, havaittu virhe teki vaatimuksesta liian rajaavan, eikä näin ollen ollut suhteellinen hankinnan kohteeseen nähden. Tarjouspyyntömateriaaleissa Hankintayksikön tarkoitus oli se, että Tarjoaja voi laskea yhteen vartioinnin ja järjestyksenvalvonnan referenssin tuntimäärät. Kohdassa on siis ollut ilmeinen virhe referenssikohtaisten vaatimusten ristiriitaisuuden vuoksi.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainitun perustelun takia todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudesta hankintamenettelystä.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 29.5.2024, 52 §, toimitusjohtajan päättämään hankintojen keskeyttämisestä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 116 § mukaisesti hankinnan arvosta riippumatta ehdolla, että johtokunta ei ole vielä tehnyt kyseiseen hankintamenettelyyn liittyen päätöksiä.

Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko, laatu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.