Hankinta, metron asetinlaitteen muutokset, Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöjen kehittäminen, liikenneliikelaitos

HEL 2025-004799
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 37

Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantamisen hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja hyväksyi Mipro Oy:n tarjouksen (MYY-029043_1.0) ja valitsi Mipro Oy:n tarjouksen mukaisesti "Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantaminen" -urakan toteuttajaksi, yhteensä enintään 1.136.501,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on metron liikenteenohjauksessa käytettävän asetinlaitteen muutokset Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteilla. Muutokset sisältävät nopeuden valvonnan, maali- ja lähtöopastinten sekä pakkopysäytysjärjestelmän testipaikkojen toteuttamisen Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteille ja näiden muutosten edellyttämät asennukset, käyttöönotot ja testaamisen asetinlaitejärjestelmään.

Johtokunta hyväksyi 14.11.2023, 61 §, Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantamisen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 2.009.000 euroa kustannustasossa syyskuu 2023.

Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantaminen opastimia kehittämällä ja pakkopysäytysjärjestelmän testauspaikkoja lisäämällä varmistaa metroliikenteen täsmällisyyttä ja turvallisuutta.

Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden päättyvillä kulkuteillä ei tällä hetkellä ole varsinaista päättävää opastinta, vaan päätepisteenä kääntöraiteella toimii radan varressa oleva SEIS-merkki, jonka kohdalle juna tulee pysäyttää. Tämän takia kääntöraiteelle siirtyvillä junilla on selkeästi alhaisempi nopeus ja käännöistä syntyy enemmän kommunikaatiota liikenteenohjauksen kanssa, turvallisuuden varmistamiseksi.

Hankkeen valmistuttua Mellunmäen ja Vuosaaren asemilta on kulunvalvonnallisesti mahdollista ajaa kääntöraiteille opasteiden mukaisesti nykyistä korkeampaa nopeutta. Nopeusrajoituksien nostolla voidaan saavuttaa laskennallisesti noin 15–30 % säästö ajassa käännölle ajettaessa. Uudet maali- ja lähtöopastimet mahdollistavat myös sen, että myöhässä olevat junat saavat kiinni aikataulua enemmän käännöillä tai lyhemmän kääntöajan aikataulussa, joka taas vähentää häiriöitä metroliikenteessä.

Hankkeessa toteutetaan lisäksi kääntöraiteille pakkopysäytysjärjestelmän testipaikat.

Hankintamenettely

Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Tämän hankinnan ennakoitu arvo alitti lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.538.000 euroa), joten hankintaan ei lakia sovelleta.

Hankinta toteutetaan suoraostona, koska teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Metrojärjestelmän asetinlaitteet ja niihin liittyvät teknologiaratkaisut, kuten liikenteenohjaus, on toteutettu vuosien 2015–2024 aikana hankituilla Mipro Oy:n järjestelmillä. Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöjen nopeuttamiseksi em. asemien kääntöraiteille asennettavien maaliopastimien, uudet lähtöopastimien sekä pakkopysäytysjärjestelmän testauslaitteiden on toimittava saumattomasti yhteensopivasti metroon jo hankitun ja toteutetun asetinlaitejärjestelmän liikenteenohjauksen kanssa. Teknisen yhteensopivuuden takaamiseksi Mipro Oy on ainoa mahdollinen taho, joka voi toteuttaa asetinlaitteen muutokset, koska toteutus vaatii muutoksia asetinlaitejärjestelmän sulautettuihin ohjelmistoihin.

Asetinlaitteiston ytimenä toimiva teknologia on Mipro Oy:n tietopääomaa, ja ainoastaan Mipro Oy:llä on oikeudet sen muokkaamiseen. Mipro Oy toteuttaa tarvittavat muutokset omaan teknologiaansa, jotta kääntöraiteille lisättävät tai muutettavat laitteet voidaan näihin yhdistää ja että ne toimivat tavoitteiden mukaisella tavalla nopeuttaen metrojunien kääntöjä itäisillä päätepysäkeillä.

Mipro Oy:n asetinlaiteteknologian korvaaminen muun toimittajan ratkaisulla olisi tässä yhteydessä mahdotonta, koska se aiheuttaisi merkittäviä, suuruusluokaltaan yli kymmenkertaisia, lisäkustannuksia. Mipro Oy:n toteuttaman nykyisten asetinlaitteiden hankintakustannus vuosina 2015-2024 oli yhteensä yli 60 miljoonaa euroa, ja korvauskustannuksen on arvioitu olevan vähintään yhtä suuri.

Edellä mainittujen tekijöiden perusteella ainoa teknisesti mahdollinen ja kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen ratkaisu on hankkia asetinlaitteen muutokset sen nykyiseltä toimittajalta eli Mipro Oy:ltä.

Mipro Oy:ltä vastaanotettiin tarjous 6.3.2025 ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta vastaa aiempien vastaavien hankintojen hintatasoa ja on siten hyväksyttävissä.

Sopimussuhde toimittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää̈ tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää̈ hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 14.11.2023, 61 §, toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.

Päätös tullut nähtäväksi 02.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja