Susannanpuiston hiekkatekonurmet ja turva-alustat

HEL 2025-004849
§ 20

Susannanpuiston hiekkatekonurmet ja turva-alustat

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita Susannanpuiston hiekkatekonurmien ja turva-alustojen urakoitsijaksi edullisimman hyväksyttävissä olevan tarjouksen antaneen Puuha Group Oy:n

Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisyksikön tilaamaan Susannanpuiston hiekkatekonurmi ja turva-alusta työt tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 100 142,92 euron (AVL 8 c) arvosta.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Hiekkatekonurmet ja turva-alustat on tällainen tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen ja materiaalihankintaan sekä materiaalin työstämiseen keskittynyttä aliurakointia.

Tässä hankinnassa on kyse Susannanpuiston hiekkatekonurmista ja turva-alustoista. Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Susannanpuiston hiekkatekonurmista ja turva-alustoista on julkaistu 20.3.2025 Hilmassa ja tarjouspalvelu.fi sivustolla tunnuksella HEL 2025-004849

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista 31.3.2025 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty kysymyksiä.

Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa tarjouspalvelu.fi sivuston kautta 4.4.2025 kello 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen tähän urakkaan jättivät määräaikaan mennessä seuraavat
kaksi (2) tarjoajaa:
- Nomac Urheilurakentaminen Oy
- Puuha Group Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailusummaa. Laadulliset näkökohdat on huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti. Saatujen tarjousten vertailusummat ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta tarjousvertailun yhteenvedosta.

Tarjousvertailussa todettiin, että Nomac Urheilurakentaminen Oy oli antanut edullisimman tarjouksen. Nomac Urheilurakentaminen Oy:n taloustietoja tarkasteltaessa havaittiin kuitenkin, että sen rating-luokitus on C. Lisäksi yrityksellä on järjestämätöntä verovelkaa, minkä vuoksi sitä ei ole merkitty julkiseen verovelkarekisteriin. Tarjouspyynnössä todettiin, että tarjoajat, joiden rating-luokitus on C tai joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan kyseistä luokitusta, suljetaan hankintamenettelyn ulkopuolelle. Näin ollen ainoaksi vertailukelpoiseksi tarjoajaksi osoittautui Puuha Group.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Voittamassa olevalta Puuha Group Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Lisäksi tarjoajalta pyydettiin muut tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

Kiinteä ja yksikköhintaisen urakkakilpailun voittajan vertailusumma on 87080,80 euroa (AVL 8 c §) ja tarjouspyynnössä mainitut 15 %:n lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien sopimuksen enimmäisarvo on 100 142,92 euroa (AVL 8 c §). Lisähankintamahdollisuutta voidaan käyttää esim. suunnitelmamuutoksista johtuviin materiaali- tai määrä muutoksiin.

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Sopimussumman laskutus perustuu aikataulutettuun maksuerätaulukkoon.

Talousseurantaa varten Staran taloushallintajärjestelmään luodaan SAP-puite. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki yksikkö seuraa urakan toteutumista ja raportoi siitä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa
koskeva sopimus on tehty. Vertailuhinnat ovat kuitenkin aina julkisia.

Lisätietojen antaja

Nico Repo, puhelin:

nico.repo@hel.fi

Päättäjä

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. avauspoytakirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.