Lyhennysvapaan myöntäminen Urhea-halli Oy:n lainoille

Tämä on esitys

Lyhennysvapaan myöntäminen Urhea-halli Oy:n lainoille

Helsingin kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättää myöntää Urhea-halli Oy:lle lyhennysvapaata lainojen numero 2161003978 ja numero 2161004309 vuosina 2025 ja 2026 erääntyville lyhennyserille. Lyhennyserät, yhteensä 505 641,04 euroa, siirretään maksettaviksi laina-aikojen loppuun ja laina-ajat pitenevät kaksi vuotta. Muut lainaehdot pysyvät ennallaan.

Samalla kaupunginhallitus päättää kehottaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston rahoitusyksikköä tekemään lainadokumentaatioon päätöksen mukaiset muutokset.

Esittelijän perustelut

Urhea-halli Oy on Urhea-säätiön 2018 perustama voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, joka omistaa ja hallinnoi Vallilan kaupunginosassa sijaitsevaa, noin 14 000 m2 suuruista, urheiluhallia. Hallissa on harjoitustilat koripallolle, rytmiselle voimistelulle, telinevoimistelulle, yleisurheilulle, painille ja judolle. Lisäksi halli sisältää yhteisen voimaharjoittelutilan, pukuhuonetiloja sekä muita urheilua palvelevia oheistiloja. Halli on osa valtakunnallisesti merkittävästi urheilua edistävää Urhea-kampusta. Kaupunki on halliyhtiön osakkaana 28 % omistusosuudella.

Kaupunginhallitus myönsi kokouksessaan 24.06.2019, § 480 Urhea-halli Oy:lle urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta 8 000 000 euron lainan urheiluhallin rakentamiskustannusten osarahoitukseksi. Lisäksi kaupunginhallitus myönsi päätöksellään 14.12.2020, § 869 rahastosta 3 000 000 euron lisälainan siten, että kaupungin kokonaisrahoitus vastasi kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston lainoissa sovellettavaa 40 % enimmäismäärää hankkeen investointikustannuksista kaupunkikonsernin ulkopuolisissa hankkeissa.

Kaupunginhallitus myönsi kokouksessaan 20.3.2023, § 185 Urhea-halli Oy:n lainoille lyhennysvapaata vuosien 2023 ja 2024 erääntyvien, yhteensä 355 641,04 euron, lyhennyserille siten, että ne siirrettiin maksettaviksi laina-aikojen loppuun ja laina-ajat pitenivät kaksi vuotta.

Urhea-halli Oy hakee kaupungilta lyhennysvapaata vuosien 2025 ja 2026 lyhennysten osalta. Yhtiön kustannuksia ovat kohottaneet Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vaikutukset mm. energian hintaan sekä yleiseen inflaatiotasoon, ja sitä kautta lyhyisiin korkoihin. Lyhyiden korkojen viime vuosien korkea taso osaltaan heikensi yhtiön vaihtuvakorkoisen lainakannan korkokustannusten nousun kautta yhtiön taloutta. Yhtiö on kuitenkin kyennyt tekemään taloudellista tilannettaan parantava toimenpiteitä mm. vuokratulojen kasvattamiseksi, joilla on merkittävä positiivinen vaikutus yhtiön tulevien vuosien talousnäkymiin. Yhtiön arvion mukaan yhtiön kassavirta mahdollistaa kaupungin lainojen lyhennysten maksamisen vuonna 2027 nyt haettavan lyhennysvapaan turvin.

Kaupungin Urhea-halli Oy:lle myöntämien lainojen pääoma on päätöksentekohetkellä 10 903 589,74 euroa ja lyhennysvapaata koskevat lyhennyserät ovat yhteensä 505 641,04 euroa.

Hallintosäännön 8. luvun 1 §, 14 k. mukaisesti (talousasiat) ulkoilu- ja urheilulaitosrahaston varojen käytöstä päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus.

Valtiontuki ja kuntalain 129 §

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan Urhea-halli Oy:lle esitetyn lyhennysvapaan johdosta.

Lainoista maksettavat korot ovat vallitsevan peruskoron suuruiset. Peruskoron suuruus on päätöksentekohetkellä 2,75 prosenttia. Koska vallitsevat lainojen korot ovat alhaisempia kuin markkinaehtoisesti määräytyvät korot, sisältävät päätöksentekohetkellä pääomiltaan yhteensä 10 903 589,74 euron lainat korkotukea. Kertyneen tuen määrä esitetyn lyhennysvapaan jälkeen on yhteensä 5 003 770,88 euroa.
Tuen laskennassa on käytetty Euroopan komission tiedonannon viite- ja diskonttokorkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta (EUVL 2008/C 14/02 ) mukaista viitekorkoa siten, että marginaali on 1,00 %:ia perustuen yrityksen ja sen emoyhtiön luottokelpoisuusluokkaan ja vakuuksien tasoon. Tuki myönnetään komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus) 55 artiklan mukaisena investointitukena urheiluinfrastruktuureille ja monikäyttöisille vapaa-ajan infrastruktuureille.

Asetuksen sallima enimmäistukimäärä on 30 miljoonaa euroa. Hankkeen tukikelpoiset kustannukset ovat hankkeen rakennuskustannukset 27,5 miljoonaa euroa. Asetus edellyttää, että tukimäärä ei saa ylittää tukikelpoisten kustannusten ja investoinnin liikevoiton erotusta. Liikevoitot on vähennettävä tukikelpoisista kustannuksista etukäteen kohtuullisten arvioiden perusteella tai takaisinperintämenettelyllä.

Tuensaajaa Urhea-halli Oy:tä kohtaan ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjenvastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä Urhea-Halli Oy ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen 1 luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekevät kaupunginhallituksen päätöksestä komissiolle työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisen jälki-ilmoituksen.

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Keijo Härkönen, rahoitusasiantuntija, puhelin: 09 310 25656

keijo.harkonen@hel.fi