Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Koskelan ala-asteen toiminnan asteittaisesta laajentamisesta 1.–6.-luokan kouluksi 1.8.2026 alkaen
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Koskelan ala-asteen toiminnan asteittaisesta laajentamisesta 1.–6.-luokan kouluksi 1.8.2026 alkaen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että Koskelan ala-asteen toiminta laajenee 1.–5.-luokan kouluksi 1.8.2026 alkaen ja 1.–6.-luokan kouluksi 1.8.2027 alkaen. Päätöksen myötä Koskelan ala-asteelta ei siirrytä Käpylän peruskouluun 5. luokalle 1.8.2026 alkaen.
Päätöksellä ei ole vaikutusta koulujen oppilaaksiottoalueisiin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Koskelan ala-asteen johtokunta on lähettänyt Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle 7.10.2024 päivätyn esityksen Koskelan ala-asteen toiminnan laajentamisesta asteittain 1.–6.-luokan kouluksi. Koulun johtokunta esittää, että Koskelan ala-aste laajenisi lukuvuonna 2025–2026 1.–5.-luokka-asteen kouluksi ja lukuvuodesta 2026–2027 alkaen koulu toimisi 1.–6.-luokka-asteen kouluna.
Esityksen perusteena ovat nykyinen oppilasmäärä, tilatehokkuus ja tulossa oleva koulun peruskorjaushanke, opinpolun selkeyttäminen sekä Koskelan ala-asteen koulun huoltajien, oppilaiden ja henkilökunnan mielipide asiasta. Koskelan ala-asteen oppilasmäärä oli syksyllä 2024 odotettua matalampi. Koskelan ala-asteen johtokunta näkee, että koulun käytössä olevan kahden toimipisteen sekä laskeneen oppilasmäärän takia koulun oppilasmäärää olisi mahdollista kasvattaa. Lisäksi koulun ja samalla tontilla sijaitsevan päiväkoti Herttuan peruskorjaus- ja laajennushanke on kaupungin talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa aikataulutettu vuosille 2026–2028. Hankkeen myötä tiloihin tulee mahtumaan arviolta noin 250 oppilasta ja 250 varhaiskasvatusikäistä. Peruskorjauksessa koulun tilakapasiteetti kasvaa noin 120 oppilaspaikalla. Johtokunta näkee, että uudet tilat saataisiin heti tehokkaampaan käyttöön, jos koulun toiminta olisi laajentunut jo hankkeen aikana. Koskelan koulun laajentuminen 1.–6.-luokkien kouluksi poistaisi yhden nivelvaiheen niin Koskelan ala-asteen, Käpylän peruskoulun kuin molempien koulujen alueellisten erityisluokkien oppilaiden opinpolulta. Koskelan ala-asteen johtokunnan esityksen mukaan koulun opettaja- ja ohjaajakunta on esityksen kannalla ja valmiina tarvittaviin opetussuunnitelmamuutoksiin. Koskelan ala-asteen johtokunta on teettänyt koulun huoltajilla sekä tällä hetkellä 3.–4.-luokkaa käyvillä oppilailla kyselyn mahdollisesta muutoksesta. Kyselyn perusteella suurin osa kannattaa muutosta. Huoltajien ja oppilaiden kyselyn tulokset on avattu tarkemmin kohdassa kuuleminen. Koskelan ala-asteen johtokunnan esitys on kokonaisuudessaan päätösehdotuksen liitteenä.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan päätösehdotus on, että Koskelan ala-asteen toiminta laajenee 1.–6.-luokan kouluksi asteittain vasta syksystä 2026 alkaen. Näin ollen muutos tapahtuisi vuotta myöhemmin, kuin Koskelan ala-asteen johtokunta esittää. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala puoltaa Koskelan ala-asteen johtokunnan esitystä, mutta alkuperäisen esityksen aikataulu on liian nopea muutoksen täytäntöönpanon valmisteluun. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sai johtokunnan esityksen lokakuussa, kuluvan lukuvuoden 2024–2025 käynnistymisen jälkeen. Johtokunnan esityksen tullessa Koskelan ala-aste ja Käpylän peruskoulu olivat jo ehtineet varautua toiminnan suunnittelussaan 4.-luokkalaisten tulevaan nivelvaiheeseen aikaisempien vuosien tapaan. Muutosta ja sen vaikutuksia ei ollut ehditty huomioida lukuvuoden 2024–2025 suunnittelussa eikä vuoden 2025 taloussuunnittelussa. Muutoksen valmisteluun tarvitaan valmisteluaikaa vähintään yksi kokonainen lukuvuosi, sillä päätöksellä on vaikutuksia esimerkiksi Koskelan ala-asteen ja Käpylän peruskoulun henkilöstöjärjestelyihin.
Päätöksen myötä Koskelan ala-asteen toiminta laajenee 1.–6.-luokan kouluksi kahden lukuvuoden aikana seuraavasti: lukuvuodesta 2026–2027 alkaen Koskelan ala-asteen toiminta laajenee 1.–5.-luokan kouluksi ja lukuvuodesta 2027–2028 alkaen 1.–6.-luokan kouluksi. Koskelan ala-asteen toiminnan laajentaminen koskee myös lähipalvelun erityisluokan oppilaita. 1.8.2026 jälkeen Käpylän peruskouluun ei enää tule Koskelan ala-asteen 5. luokan oppilaita. Koskelan ala-aste on ollut ainoa helsinkiläinen koulu, jossa on vuosiluokat 1.-4. Muutoksessa Koskelan ala-asteen oppilailta siirtyy koulun vaihtamisen nivelvaihe 7. luokalle siirtymiseen, kuten muissakin ala-asteen kouluissa. Seitsemännestä luokasta alkaen Koskelan ala-asteen oppilaiden koulupolku jatkuu edelleen Käpylän peruskoulussa. Päätös ei vaikuta kummankaan koulun oppilaaksiottoalueiden rajoihin.
Päätöksessä ei ole siirtymäaikaa. Päätös tulee voimaan 1.8.2026. Osa perheistä tai oppilaista on saattanut odottaa siirtymistä Käpylän peruskouluun 5. luokalle esimerkiksi sisaruksien tai kaverisuhteiden takia. Koskelan ala-asteen oppilaalla on jatkossakin mahdollisuus hakeutua Käpylän peruskouluun toissijaisen oppilaaksioton avulla. Toissijaisesta oppilaaksiotosta päättää koulun rehtori.
Taustaa palvelutiloista ja palvelun järjestämisestä
Helsingin kaupungin koulujen palveluverkon tarkastelu pohjautuu koulutuspoliittisiin linjauksiin (kaupunginhallitus 30.3.2015 § 339) sekä Helsingin kaupunkistrategiaan 2021–2025.
Koskelan ala-asteen koulu sijaitsee keskisellä suurpiirillä, Vanhankaupungin peruspiirissä. Koulu on yksisarjainen 1.–4.-luokan koulu ja koulussa on 87 oppilasta (laskentapäivän 20.9.2024 tieto). Koskelan ala-asteen oppilaiden peruskoulun opinpolku on jatkunut viidennestä luokasta eteenpäin Käpylän peruskoulussa. Vuosittain Käpylän peruskouluun on siirtynyt yhden opetusryhmän verran oppilaita, eli noin 20–25 oppilasta. Koulu toimii tällä hetkellä kahdessa toimipisteessä osoitteissa Juhana-herttuan tie 13 sekä Käpyläntie 8. Käpyläntie 8 toimipisteestä on tarkoitus luopua Koskelan ala-asteen tulevan peruskorjaus- ja laajennushankkeen valmistuttua. Hankkeessa Koskelan ala-asteen oppilaspaikat kasvavat noin 250 paikkaan.
Käpylän peruskoulu sijaitsee noin 2 kilometrin päässä Koskelan ala-asteesta, Vanhankaupungin peruspiirissä. Koulu on 1.–4.-luokilla kolmi-nelisarjainen ja 5.–9.-luokilla viisisarjainen koulu. Koulussa on yhteensä 942 oppilasta (laskentapäivän 20.9.2024 tieto). Käpylän peruskoulu järjestää myös painotettua kaksikielistä (suomi-espanja) opetusta vuosiluokille 1-9 ja vuosiluokille 7–9 painotettua luonto ja tiede -opetusta. Käpylän peruskoulu toimii kolmessa eri toimipisteessä Hykkylässä (Mäkelänkatu 89), Väinölässä (Väinölänkatu 7) ja Untamossa (Untamontie 2). Käpylän peruskoulussa ryhmämuodostus on tapahtunut tavanomaiseen tapaan 1., 3. ja 7. luokalla sekä lisäksi 5. luokalla, kun Koskelan ala-asteen 5. luokkalaiset ovat siirtyneet Käpylän peruskouluun.
Lapsivaikutusten arviointi
Päätösehdotuksen mukaan Koskelan ala-asteen toiminta laajenee asteittain 1.–6.-luokan kouluksi niin, että Koskelan ala-asteen oppilaat jatkavat opinpolkuaan Käpylän peruskoulussa 7.-luokalta alkaen. Muutoksen myötä molempien koulujen ala-asteikäisille oppilaille pystytään tarjoamaan selkeämpi ja eheämpi opinpolku, joka voi lisätä arjen turvallisuuden ja hallittavuuden tunnetta perheissä. Muutos poistaa yhden ryhmäytymisvaiheen 5. luokalta. Päätös tuo erityisesti Koskelan ala-asteen oppilaiden näkökulmasta pysyvyyttä kouluarkeen. Muutoksen myötä oppilaiden ryhmäjaot, luokanopettajat, kaverisuhteet ja muu kouluympäristö voivat pysyä samana koko ala-asteen ajan. Helsinki kaupunkina tukee asukkaiden osallisuutta. Koskelan ala-asteen huoltajien ja oppilaiden mielipide muutoksesta on myös tämän vuoksi merkityksellinen.
Käpylän ja Koskelan alueet ovat sosioekonomiselta taustaltaan erilaisia. Eritaustaisten ja erilaisten oppilaiden opiskeleminen yhdessä edistää kaikkien mahdollisuuksia oppia ja kasvattaa kaikkien lasten sosiaalista pääomaa sekä kehittää yhdessä elämisen taitoja. Kaverisuhteiden muodostuminen erilaisista ja eritaustaisista perheistä olevien välille edistää yhteisöllisyyden rakentumista ja moninaisuuden ymmärtämistä ja siten yhdessä oppimisen ja toimimisen edellytyksiä. Isommassa joukossa on mahdollisuus laajempaan monimuotoisuuteen, joka voi helpottaa oman identiteetin kehittymistä ja kaverisuhteiden solmimista. Moninaisessa ympäristössä on helpompaa olla oma itsensä ja kasvaa omanlaiseen identiteettiin.
Käpylän peruskoululla on joitakin suuremman koulun etuja, jotka ovat jatkossa Koskelan oppilaiden käytössä 7. luokalta alkaen. Käpylän peruskoulussa on laajempi mahdollisuus hyödyntää aineopettajan opetusta, vahva moniammatillinen oppilashuollon resurssi sekä laajempi valinnaisten aineiden valikoima.
Koskelan ala-asteella ja Käpylän peruskoululla on ollut selkeä yhteistyörakenne turvallisen ja sujuvan koulusiirtymän varmistamiseksi 5.luokan aloittaville oppilaille. Päätöksen myötä yhteistyön tarve Koskelan ja Käpylän koulujen välillä muuttuu ja nivelvaiheen yhteistyö siirtyy myöhemmäksi. On tärkeää, että Koskelan ala-asteen oppilailla on mahdollisuus vahvistaa omaa koskelalaista identiteettiään. Uudistumassa oleva koulurakennus ja osallisuus kouluhankkeessa voi toimia kouluyhteisöä laajemmankin joukon identiteetin vahvistajana. Toisaalta, Koskelan ala-asteen oppilaiden opinpolku jatkuu Käpylän peruskoulussa 7. luokalta alkaen ja alueella sijaitsee muutaman kilometrin päässä toisistaan useampi koulu. On tärkeää pitää myös huolta yhteistyön kulttuurista ja koulujen välisestä yhteisöllisyydestä, jotta koulujen välille ei synny tarpeetonta vastakkainasettelua.
Osallistaminen ja tiedottaminen
Koskelan ala-asteen johtokunta on itse tiedottanut esityksestään koulun huoltajia koulun lauantaikoulupäivän 28.9.2024 yhteydessä sekä kysynyt huoltajien ja oppilaiden mielipidettä esitykseen sähköisellä kyselyllä. Kyselyssä kysyttiin, miten hyvänä esitystä Koskelan ala-asteen toiminnan laajentamisesta pidetään. Kyselyn perusteella suurin osa kannatti muutosta. Oppilaskohtaisen huoltajakyselyn vastausprosentti oli 72 %. Kyselyyn vastanneiden huoltajien (N=61) vastausten keskiarvo oli 4,70 asteikolla 1-5 (1=vastustaa, 5=pitää erittäin hyvänä). Huoltajien kertomana oppilaiden (N=61) vastauksen keskiarvo oli 4,54. Kolmasluokkalaisten (N=20) keskiarvo oli 4,8 ja neljäsluokkalaisten (N=19) 3,95.
3.–4.-luokkalaisilta oppilailta kysyttiin mielipidettä vielä uudestaan vielä suljetulla lippuäänestyksellä. Tässä kyselyssä kolmasluokkalaisten (N=22) vastausten keskiarvo oli 4,3. 16 piti muutosta erittäin hyvänä, yksi melko hyvänä, kaksi ei osannut sanoa, kaksi vastusti hieman ja yksi vastusti täysin. Neljäsluokkalaisten (N=21) vastausten keskiarvo oli 3,62. 11 piti muutosta erittäin hyvänä, kaksi melko hyvänä, kaksi ei osannut sanoa, yksi vastusti hieman ja viisi vastusti täysin.
Muutosta vahvasti kannattaneet huoltajat perustelivat vastaustaan mm. sillä, että oppilaan koulumatka, luokka ja opettaja pysyisivät samoina koko ala-asteen ajan. Koskelan ala-aste on kooltaan Käpylän peruskoulua pienempi, mikä tuntuu huoltajista turvalliselta. Luokkien muutokset ovat lapselle raskaita ja muutoksen myötä yksi nivelvaihe poistuisi.
Muutosta varauksella kannattaneet tai vastustaneet huoltajat perustelivat vastaustaan mm. seuraavasti: Käpylän peruskouluun siirtymisellä on mahdollisuus saada uusia kavereita. Koskelan ala-asteen nykyisten tilojen kunto ja toiminnan järjestäminen kahdessa eri toimipisteessä sekä osittain Käpylän peruskoulun tiloja käyttäen ei ole toiminnan kannalta hyvä. Jatkuva tilojen vaihtelu Koskelan ala-asteella on raskasta. Koskelan ala-asteen remontin väistötila on Käpylän peruskoulun lähellä, joten Käpylän peruskouluun siirtyminen voisi olla helpompaa kuin kulkeminen väistötilaan. Vastauksissa pohdittiin myös, onko siirtymävaihe 5.-luokalla kuitenkin helpompi kuin 7.-luokalla. Yhdessä vastauksessa opetus koettiin parempana Käpylän peruskoulussa.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjesti Koskelan ala-asteen neljäsluokkalaisten huoltajille tilaisuuden Käpylän peruskoulun Väinölässä tiistaina 11.3.2025. Tilaisuudessa kerrottiin, että Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee esittämään Koskelan ala-asteen laajentamista lukuvuodesta 2026–2027 alkaen. Tieto otettiin vastaan ymmärtäväisesti, vaikka osa huoltajista olisi toivonut muutoksen aikaisempaa voimaantuloa. Tilaisuudessa käytiin rakentavaa keskustelua päätöksen voimaantulon aikataulusta ja opetusjärjestelyistä.
Molemmissa kouluissa on keskusteltu henkilöstön kanssa päätösehdotuksesta ja sen vaikutuksista.
Kustannusvaikutukset
Päätöksellä ei ole kustannusvaikutuksia nykytilanteeseen.
Päätösprosessi ja toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan jaostojen tehtävänä on oman kieliryhmänsä osalta päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta (hallintosääntö 15 luku 2 §).
Päätös tullut nähtäväksi 22.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 23148
Petra Turtiainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 41466