Metroradan mittausperusta, 3D-kohteet ja raide- ja ratalaitekartoitus

HEL 2025-005691
§ 40

Metroradan mittausperusta, 3D-kohteet ja raide- ja ratalaitekartoitus

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja sulki Taratest Oy:n tarjouskilpailusta tarjoajaksi soveltumattomana.

Toimitusjohtaja valitsi Field Finland Oy:n metroradan mittausperustan, 3D-kohteiden ja raide- ja ratalaitekartoituksen puitejärjestelyn palveluntarjoajaksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on metroradan mittausperusta, 3D-kohteet ja raide- ja ratalaitekartoitus puitejärjestely. Puitejärjestelyn tavoitteena on rakentaa, mitata ja laskea uusi E4-luokan mittausperusta sekä E5-luokan mittausperusta tilaajien määrittelemille alueille siten, että tilaajilla on homogeeninen mittausperusta koko metroradalle sekä ajantasaiset raide- ja ratalaiteaineistot. Toimeksiannossa mitataan myös mobiilikeilauksen 3D-kohteet.

Hankinnassa valitaan puitejärjestelyyn yksi toimittaja.

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy 15.07.2025.

Puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo on 400.000,00 euroa.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä hankinnan ennakoitu arvo ylitti lain mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy toteutti hankintamenettelyn liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta erityisalojen hankintalain mukaisena avoimena menettelynä.

Tarjouskilpailua koskeva tarjouspyyntö julkaistiin nro:lla 2025–020737 20.2.2025 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa ja nro:lla 114177-2025 20.2.2025 EUn virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu.

Tarjousaikana hankintayksikkö vastaanotti kysymyksiä liittyen tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin. Kysymysten jättämisen määräaika oli 7.3.2025 klo 12:00. Kysymyksiä vastaanotettiin yhteensä 2 kpl. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin 14.3.2025.

Tarjoukset tuli jättää 24.3.2025 kello 12.00 (Suomen aikaa) mennessä.

Määräaikaan mennessä vastaanotettiin 2 tarjousta:

  • Field Finland Oy (0916576–8)
  • Taratest Oy (0939835-0)

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa.

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Erityisalojen hankintalain 78 § 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Erityisalojen hankintalain 78 § 2 mom. mukaisesti, jos tarjouspyynnössä olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä tarjouksissa havaittiin seuraavia puutteita tai epäselvyyksiä.

Taratest Oy

Tarjouspyynnössä ESPD-lomakkeella hankintayksikkö on kohdassa ”IV osa: Valintaperusteet C: Tekninen ja ammatillinen pätevyys” edellyttänyt että tarjoajan tulee osoittaa viimeisen neljän vuoden ajalta vähintään 3 suoritettua (hyväksytysti vastaanotettua) toimeksiantoa. Referenssihankkeiden tulee olla kaupunkiympäristössä tehtyjä raidehankkeita, jotka ovat sisältäneet: mittausperustan rakentamista, mittaamista ja laskentaa sekä raide- ja ratalaitteiden kartoittamista. Referenssikohtainen laskutus tulee olla lisä- ja muutostöineen vähintään 100.000 euroa (alv 0 %) yhden toimeksiannon kohdalla ja muiden kohdalla vähintään 50.000 euroa (alv 0 %). Vähintään yhden toimeksiannon kolmesta referenssihankkeesta on tullut sisältää rautatie-/metrotunnelissa tehtävää mittausta sekä vähintään yhden toimeksiannon kolmesta on tullut sisältää kohteiden mittausta laserkeilausaineistosta. Tarjoajan tulee täyttää kaikki tarjoajan kokemukselle asetetut referenssivaatimukset.

Tarjousten soveltuvuuden tarkastamisessa hankintayksikkö totesi Taratest Oy:n tarjouksessa epäselvyyksiä, joiden perusteella Hankintayksikkö lähetti 25.3.2025 Taratest Oy:lle täsmennyspyynnön, jossa se pyysi Taratest Oy:tä täsmentämään tarjoustaan yhden referenssihankkeen sisällön osalta. Esitetystä referenssihankkeesta ei käynyt yksiselitteisesti ilmi onko se sisältänyt myös raide- ja ratalaitteiden kartoittamista.

Taratest Oy ei täsmentänyt määräaikaan 27.3.2025 klo 10 mennessä tarjoustaan.

Tarjouksessa annettujen tietojen perusteella hankintayksikkö katsoo, ettei Taratest Oy täytä tarjoajalle asetettua soveltuvuusvaatimusta seuraavin perustein:

Tarjouspyynnössä kohdassa ESPD IV osa Valintaperusteet C: Tekninen ja ammatillinen pätevyys on edellytetty viimeisen neljän vuoden ajalta vähintään 3 suoritettua (hyväksytysti vastaanotettua) toimeksiantoa. Tarjouspyynnön mukaisesti referenssihankkeiden on täytynyt olla kaupunkiympäristössä tehtyjä raidehankkeita, jotka ovat sisältäneet: mittausperustan rakentamista, mittaamista ja laskentaa sekä raide- ja ratalaitteiden kartoittamista.

Taratest Oy on esittänyt tarjouksessaan referenssihankkeeksi Jyväskylä-Pieksämäki mittausperustan mittaaminen ja rakentaminen nimistä toimeksiantoa, jonka pääasiallinen sisältö tarjouksen mukaan on ollut ”Toimeksiantoon kuulunut 5. luokan mittausperustan rakentaminen, mittaaminen ja laskenta. Kiintopisteitä rakennettu 450 kpl. Työssä suoritettu myös signaalimittauksia.” Esitetyn referenssin sisällön perusteella oli tulkinnanvaraista, onko esitetty referenssi sisältänyt myös raide- ja ratalaiteiden kartoittamista tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Edellä mainitun mukaisesti Taratest Oy ei vastannut esitettyyn täsmennyspyyntöön.

Annettujen tietojen perusteella hankintayksikkö ei voi katsoa referensseille asetettujen vaatimusten täyttyvän koska tarjouksesta ei käynyt selkeästi ilmi onko referenssihanke sisältänyt vaadittua raide- ja ratalaitteiden kartoittamista. Näin ollen hankintayksikkö ei ole riittävällä tavalla voinut varmistua siitä, että referenssille asetettu vaatimus olisi täyttynyt.

Lisäksi Taratest Oy on esittänyt tarjouksessaan referenssihankkeeksi VT9 parantaminen Patalahti-Lahdenvuori tiesuunnitelman maastomittaukset nimistä toimeksiantoa, jonka pääasiallinen sisältö tarjouksen mukaan on ollut ”Vt9 parantaminen Patalahti-Lahdenvuori tiesuunnitelman maastomittaukset. Toimeksiantoon kuulunut mittausperustan rakentaminen ja mittaaminen, maastomallimittaustyöt, mobiilikeilaukset ja sen täydentämiset maastossa sekä mallinnukset sekä talousvesikaivojen kartoittaminen sekä kaivokorttien laatiminen”.

Referenssin ei voida katsoa täyttävän asetettuja vaatimuksia, koska tarjouspyynnössä on edellytetty, että referenssihankkeiden tulee olla kaupunkiympäristössä tehtyjä raidehankkeita. Esitetyn referenssin sisällöstä ei myöskään käy ilmi onko esitetty referenssi sisältänyt raide- ja ratalaiteiden kartoittamista tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.

Hankintayksikkö on velvoitettu hylkäämään sellaiset tarjoukset ja tarjoajat, jotka eivät vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Yhteenveto

Taratest Oy:n tarjous ei täytä hankintayksikön tarjoajalle asettamia soveltuvuusvaatimuksia, minkä vuoksi Taratest Oy:n tarjous hylätään.

Tarjousten tietojen perusteella Field Finland Oy täyttää hankintayksikön asettamat soveltuvuusvaatimukset ja lisäksi Field Finland Oy:n tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena oli halvin hinta.

Koska tarjouskilpailussa vastaanotettiin vain yksi hyväksytty tarjous, ei tarjousten vertailua suoritettu.

Hankintayksikön arvion mukaan vastaanotettu tarjous vastaa markkinahintatasoa.

Ainoan hyväksytyn tarjouksen jättänyt Field Finland Oy valitaan tarjouskilpailun voittajaksi.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 04.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja