Asiakaskohtaisen asumispalvelun hankinta suorahankintana Pihlajalinna Erityisasumispalvelut Oy, Uniikki Lohja

HEL 2025-005864
§ 39

Asiakaskohtaisen asumispalvelun hankinta suorahankintana Pihlajalinna Erityisasumispalvelut Oy, Uniikki Lohja

Vammaispalvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalvelujen johtaja päättää hankkia Laki kehitysvammaisten erityishuollosta 2 §:n mukaisen asiakaskohtaisen asumispalvelun suorahankintana Pihlajalinna Erityisasumispalvelut Oy:n Uniikki Lohjasta (2833691–3). Hankinnan kohteena on palvelu yhdelle asiakkaalle.

Suorahankinnan perusteella tehtävä asiakaskohtainen hankintasopimus tehdään määräajaksi 1.2.2025 – 31.12.2025, kunnes vammaisten asumispalvelun puitesopimus aukeaa tarjouksille dynaamisessa hankintamenettelyssä.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu arvo on 231 000 euroa. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E tarkoittama, hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan kansallisen kynnysarvon alittava sosiaali- ja terveyspalveluhankinta.

Tämä palveluntuottaja ei ole osallistunut palvelun kilpailutukseen, joten palvelu joudutaan hankkimaan suorahankinnalla, kunnes kilpailutus avataan uusille tarjouksille.

Helsingin kaupunki (hankintayksikkö) ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään.

Tämä päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Laki kehitysvammaisten erityishuollosta 2 §:n mukainen asumispalvelu yhdelle asiakkaalle.

Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin hankintakäsikirjan, hankintalain 3 §:n mukaisten julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden ja hyvän hallinnon mukaisesti.

Palvelun toteuttaminen ostopalveluna on tarkoituksenmukaista, koska muilla järjestämistavoilla toteutettavilla palveluilla ei voida vastata asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen tai niitä ei ole saatavilla. Hankinta tehdään palveluntuottajalta, joka täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset vaatimukset. Hankinnasta tehdään järjestämislain 15 §:n mukaiset vaatimukset täyttävä sopimus.

Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisessä sosiaali- ja terveyspalveluhankinnassa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Hankinnan kohteena on asumispalvelu vammaiselle asiakkaalle. Kyseessä on tilaajan lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluva sosiaalipalvelu. Asiakkaan palvelutarve on todettu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987, vammaispalvelulaki) 3 a §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:ään ja perustuvassa palvelutarpeen arviossa ja/tai palvelusuunnitelmassa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000, asiakaslaki) 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu. Sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan.

Asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarpeeseen vastaaminen ei ole mahdollista tilaajan oman tuotannon tai kilpailutukseen perustuvan sopimuksen perusteella. Valittavalla palveluntuottajalla on asiakkaan hoidon ja hoivan tarpeen edellyttämä erityisosaaminen ja muut asiakkaan edun mukaisen palvelun toteutuksen edellytykset. Suorahankinnan tekeminen on perusteltua hankintalain 110 §:n tarkoittamalla tavalla.

Asiakaskohtaisen suorahankinnan perusteena on asiakkaan pitkäaikainen tai pysyvä tuen tarve, joka edellyttää palvelun järjestämistä siten, että turvataan palvelujen jatkuvuus ja pysyvyys.

Suorahankinnan tarkemmat perustelut henkilötietoineen on yksilöity liitteessä 1 Asiakaskohtaiset tarkemmat perustelut. Liite 1 on salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan perusteella.

Vammaispalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sovelletut oikeusohjeet

Perusteluosassa mainitun lisäksi

Hallintolaki (434/2003)

Kuntalaki (410/2015)

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1223/2006)

Lisätietojen antaja

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 89545

minna.eronen@hel.fi

Päättäjä

Sanna Rautalammi
vammaispalvelujen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.