Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, tilannekeskuspäivystäjän virka, työavain SOTEPE-05-5-25
Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, tilannekeskuspäivystäjän virka, työavain SOTEPE-05-5-25
Päätös
Pelastustoiminnan johtamisen yksikön päällikkö päätti ottaa avoinna olleeseen tilannekeskuspäivystäjän virkaan Annika Salon.
Varasijalle päätettiin ottaa Tomi Saarela.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksestä.
Päätöksen perustelut
Henkilöstöhallinnon päätöksenteon delegointi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan delegointiohjeen mukaisesti pelastustoiminnan johtamisen yksikön päällikkö ottaa virkaan yksikkönsä tilannekeskuspäivystäjät. Helsingin pelastuslaitokselle haettiin tilannekeskuspäivystäjää avoinna olevaan virkaan. Virka oli julkisesti auki 17.2.-7.3.2025. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa Helsinkirekry.fi, Duunitori, Jobly.
Päätöksen perustelut
Henkilöstöhallinnon päätöksenteon delegointi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan delegointiohjeen mukaisesti pelastustoiminnan johtamisen yksikön päällikkö ottaa virkaan yksikkönsä tilannekeskuspäivystäjät. Helsingin pelastuslaitokselle haettiin tilannekeskuspäivystäjää avoinna olevaan virkaan. Virka oli julkisesti auki 17.2.-7.3.2025. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa Helsinkirekry.fi, Duunitori, Jobly.
Viran kelpoisuusehdot
Valittavan henkilön tulee täyttää viran kelpoisuusvaatimukset:
- Hätäkeskuspäivystäjän tutkinto tai muu tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto
- Kokemusta tilannekeskus- tai hätäkeskustyöskentelystä
- B-luokan ajokortti
Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että arvostamme hakijalta:
- VIRVE ja RCS käyttökokemusta
- ERICA-järjestelmän käyttökokemusta
- Pelastustoimen tai ensihoidon tuntemusta
- Pelastustoimen järjestelmien tuntemusta
- Molempien kotimaisten kielten taitoa sekä muuta kielitaitoa
- Yhteistyökykyä, vuorovaikutustaitoja, hyviä viestintätaitoja ja koulutusmyönteisyyttä sekä itseohjautuvuutta
- Yleisimpien Microsoft Office -sovellusten sujuvaa hallintaa
Ennen virkasuhteen alkamista hakijan tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.
Haastattelut toteutettiin 17.-19.3.2025. Haastattelijaryhmään osallistuivat palopäällikkö Mikko Kukkola, palomestari Samuli Saarioinen ja tilannekeskusmestari Salla Redlin. Haastattelutilanne pidettiin lähihaastatteluna. Haastateltavat arvioivat itsenäisesti jokaista haastateltavaa ja vasta viimeisen haastattelun jälkeen tehtiin yhteenveto. Haastattelijat olivat yksimielisiä sekä valituista että varasijoille valituista.
Haastatteluilla selvitettiin hakijoiden motivaatiota, osaamista, työskentelytyyliä, sekä heidän kykyään itsearviointiin omasta toiminnastaan. Hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, muiden hakemuksessa mainittujen ansioiden sekä haastatteluista ilmenneiden seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella voidaan todeta, että virkaan valitulla on riittävät ominaisuudet virassa menestymiseen.
Henkilöarvioinnit
Valittu
Annika Salo
Hakijalla on hätäkeskuspäivystäjän tutkinto ja pitkä kokemus Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselta tilannekeskuspäivystäjän tehtävästä. Työhistoriansa vuoksi hän tuntee pelastustoimen ja hallitsee hyvin ensihoidon ja pelastustoiminnan järjestelmät, sekä molempien toimialojen ajantasaiset kenttäjärjestelmät. Tilannekeskuspäivystäjän työssä hän on käyttänyt RCS:ää ja ERICA-tietojärjestelmää. Hakija hallitsee Microsoft Officen ja hän suoriutui hyvin haastattelussa annetusta ohjelmiston käyttötestistä. Hakijan kielitaito tukee valintaa.
1. varasija
Tomi Saarela
Hakijan kokemus tilannekeskustyöstä on kertynyt valvomotyyppisestä tehtävästä. Hän on tottunut käsittelemään viranomaistehtäviin liittyviä hälytyksiä ja reagoimaan tilanteisiin nopeasti. Hän osaa priorisoida tehtäviä. Haastattelussa hän antaa erittäin vastuuntuntoisen, kehitysmyönteisen ja motivoituneen kuvan.
Hakija toi haastattelussa esiin kiinnostuksensa pelastustoimea kohtaan ja oli varautunut kouluttautumaan itsenäisestikin uutta tehtävää ajatellen. Hakija hallitsee Microsoft Officen ja hän suoriutui erinomaisesti haastattelussa annetusta ohjelmiston käyttötestistä. Tilannekeskuksessa käytettävien tietojärjestelmien osaamista hakijalla ei kuitenkaan ole.
Ei valitut
**********
Hakijalla on laaja pelastustoimen ja johtamisen koulutus. Hänellä on pitkä kokemus pelastustoimesta eri tehtävistä. Tilannekeskustoimintaan liittyvä työkokemus on muodostunut lentoaseman pelastuspalvelusta. Hakija on kehitysmyönteinen ja on ollut rakentamassa valtakunnallista operaatiokeskusta. Työhistoriansa vuoksi hän tuntee pelastustoimen ja ensihoidon järjestelmät, mutta hänellä ei ole tietojärjestelmäosaamista tällä hetkellä käytössä olevista järjestelmistä. Hakija hallitsee Microsoft Officen ja hän suoriutui haastattelussa annetusta ohjelmiston käyttötestistä hyvin.
**********
Hakijalla on tuore pelastusalan päällystötutkinto. Hänellä on kokemusta tilannekeskuspäivystäjän tehtävistä pelastuslaitoksella, mutta haastattelun perusteella työn sisältö on ollut huomattavasti rajatumpi kuin valitulla. Osana päällystötutkintoa hakija on perehtynyt ajantasaisiin pelastustoimen tietojärjestelmiin, mutta käyttökokemus ei yllä valitun tasolle. Hakija hallitsee Microsoft Officen ja hän suoriutui haastattelussa annetusta ohjelmiston käyttötestistä hyvin.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valituille sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Päätös tullut nähtäväksi 17.04.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Salla Redlin, Tilannekeskusmestari, puhelin: 0403520031