Oikaisuvaatimus varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskevaan päätökseen
Oikaisuvaatimus varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskevaan päätökseen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen varhaiskasvatuksen asiakasmaksun oikaisemisesta takautuvasti 12 kuukauden ajalta, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Päätös, johon vaaditaan oikaisua
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskeva päätös 6.3.2025 (nro 2024501145, liite 1).
Oikaisuvaatimus
Muutoksenhakijat vaativat muutosta päätökseen 1.2.2024 lukien siten, että varhaiskasvatusmaksut tulisi korjata takautuvasti 12 kuukauden ajalta siitä päivästä lähtien, kun perhe on ensimmäisen kerran toimittanut tuloselvityksen asiakasmaksuyksikköön.
Muutoksenhakijoiden esittämät perustelut ilmenevät lähemmin oikaisuvaatimuksesta (liite 2).
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa oikealle viranomaiselle.
Perustelut
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 12 §:n 2 momentin mukaan, jos maksun määräämistä koskeva päätös on ilmeisesti perustunut lapsen vanhempien tai muiden huoltajien antamiin virheellisiin tietoihin, maksu voidaan oikaista takautuvasti enintään vuoden ajalta.
Edellä mainittu varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 12 §:n 2 momentti mahdollistaa sen, että varhaiskasvatusmaksu voidaan oikaista takautuvasti enintään vuoden ajalta. Laki ei kuitenkaan edellytä vuoden ajalta tapahtuvaa oikaisua.
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen asiakasmaksuyksikössä on 1.8.2024 alkaen on otettu käyttöön uusi linjaus, jonka mukaan tulotiedot korjataan takautuvasti enintään kuuden kuukauden ajalta, mikäli lapsen vanhemmat tai muut huoltajat eivät ole toimittaneet tulotietoja asiakasmaksuyksikköön tai maksu on perustunut virheellisiin tulotietoihin. Linjaus koskee sekä lisäveloitusta että maksun alentamista. Tämän on katsottu olevan kohtuullinen aika toimittaa tulotiedot varhaiskasvatusyksikköön. Lisäksi tämän on katsottu olevan kohtuullinen aika tehdä lisäveloitus. Linjauksella on haluttu varmistaa asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu.
Kaupungin verkkosivuilla on kerrottu, että mikäli perhe ei ilmoita tulotietoja asiakasmaksuyksikköön, peritään perheeltä korkein varhaiskasvatusmaksu.
Muutoksenhakijat ovat tehneet tuloselvityksen taloussihteerille 28.2.2025 sähköpostilla. Vanhemmat eivät ole tätä ennen toimittaneet tulotietoja asiakasmaksuyksikköön. Lapsi ketä päätös koskee, on aloittanut varhaiskasvatuksessa 3.1.2022. Tuloselvityksessä oli annettu suostumukset tulojen tarkistamiseen tulorekisteristä ja tämän lisäksi selvityksessä oli liitteet veropäätöksistä vuodelta 2024. Muutoksenhakijoiden tulotiedot on korjattu kuusi kuukautta takautuvasti tuloselvityksen antamispäivämäärästä. Maksetut varhaiskasvatusmaksut on palautettu asiakkaalle ajalta 1.8.2024-31.1.2025.
Muutoksenhakijat ovat saaneet vuosina 2022-2024 yhteensä 10 maksupäätöstä, joissa on kerrottu, että muutoksenhakijoiden tulotiedot puuttuvat ja tästä syystä varhaiskasvatusmaksu peritään korkeimman maksun mukaan. Lisäksi maksupäätöksissä on ollut tieto mihin tuloselvitykset voi toimittaa. Viimeisin maksupäätös on lähetetty muutoksenhakijoille 6.8.2024.
Edellä mainitun perusteella katson, että maksujen tarkastamiselle 12 kuukauden ajalta ei ole perusteita.
Viranhaltijan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen.
Päätös tullut nähtäväksi 20.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valitusasiakirjat voidaan toimittaa myös Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Kirjaamon asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Helsingin kaupungin kirjaamo | |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä.
Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Joanna Kulkki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 28273