Valtuustoaloite, HSL:n palvelupiste Päärautatieaseman lähelle
V 10.12.2025, Valtuutettu Björn Månssonin aloite HSL:n palvelupisteestä Päärautatieaseman lähelle
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Marcus Rantalan ehdotuksesta.
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Valtuutettu Björn Månsson ja 28 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki perustaa HSL:n palvelupisteen Päärautatieaseman läheisyyteen, esim. Oodi-kirjastoon, Postitaloon tai muuhun sopivaan tilaan, tai vaikkapa yhteistyössä VR:n asemalla olevan palvelupisteen kanssa. Aloite on liitteenä 1.
Joukkoliikenteen palvelupiste on sijainnut aiemmin Helsingin ydinkeskustassa, päärautatieasemalla tai sen välittömässä läheisyydessä. HKL:n toimintana palvelupiste oli Rautatientorin metroasemalla ja toiminnan siirryttyä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) vastuulle, palvelupiste siirtyi päärautatieasemalle ja huhtikuussa 2025 toiminta siirrettiin Pasilan asemalle kauppakeskus Triplaan.
HSL:n jäsenkunnilla on omia yhteispalvelu- tai infopisteitään. Näissä annetaan yleisneuvontaa kuntien omista palveluista ja osassa myös eräiden muiden julkisten toimijoiden palveluista, kuten HSL:n, Digi- ja väestötietoviraston sekä Kelan.
Helsinki-info on kaupungin yleisneuvonta, jolla on myös lakisääteinen maahan muuttaneiden matalankynnyksen ohjaus- ja neuvontatehtävä. Helsinki-info antaa jo nyt yleistä neuvontaa HSL:n palveluista, mutta lipunmyynnin tehtävä tai asiointipisteen hoito ei ole Helsinki-infon resursseilla eikä toimintatavoiltaan mahdollista toteuttaa.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa lausunnossaan, että HSL:n palvelupisteen sijoittaminen keskustakirjasto Oodiin ei ole mahdollista. Asiaa on jo aiemmin selvitetty yhteisissä keskusteluissa HSL:n kanssa, jolloin todettiin, ettei keskustakirjasto Oodista löydy soveltuvia tiloja uusille suuren asiakasvolyymin palvelutoiminnoille. Kirjastorakennuksen katutasoon on kirjaston vilkkaan palvelupisteen läheisyyteen jo sijoitettu kaupunginkanslian osallisuusyksikön järjestämä Helsinki-info, EU-info, Compass Groupin ravintola sekä elokuvateatteri Kino Regina. Lisäksi katutason aulassa toimii määräaikaisia neuvontapisteitä, muun muassa kesällä 2025 Helsingin kaupungin matkailuneuvonta. Läheisessä avotilassa sijaitsee myös kaupungin nuorisopalvelujen tila. Tiloissa toimivien palvelujen käyttäjäkokemuksen kannalta ei nähdä tarkoituksenmukaisena, että jo nykyisinkin ajoittain ruuhkaisiin tiloihin sijoitettaisiin uusia suuren asiakasvolyymin palvelutoimintoja.
Kaupunginhallitus katsoo, että HSL:n tulisi edelleen tarjota asiakaspalvelupiste ydinkeskustassa päärautatieaseman läheisyydessä omana toimintanaan. Päärautatieasema on seudun parhaiten joukkoliikenteellä saavutettava kohde, joka palvelee myös kaikkia raidesuuntia. Helsingissä vierailee huomattava määrä matkailijoita, joille kohdennettu palvelu voi kasvattaa lipputuloja.
Kaupunginhallitus kehottaa käynnistämään keskustelun ja etsimään ratkaisun HSL:n kanssa siihen, miten HSL:n asiakaspalvelupiste saadaan palautettua Helsingin ydinkeskustaan päärautatieaseman läheisyyteen HSL:n omana toimintana.
Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan ja HSL:n lausunnot.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 26.08.2025 § 133
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että HSL:n palvelupisteen sijainti päärautatieaseman läheisyydessä olisi ehdottoman kannatettavaa, mutta sen sijoittaminen keskustakirjasto Oodiin ei ole mahdollista. Asiaa on jo aiemmin selvitetty yhteisissä keskusteluissa HSL:n kanssa, jolloin todettiin, että keskustakirjasto Oodista ei löydy soveltuvia tiloja uusille suuren asiakasvolyymin palvelutoiminnoille. Keskustakirjasto Oodissa voi kuitenkin saada yleistä neuvontaa HSL:n verkkopalvelujen ja HSL-mobiilisovelluksen käyttöön osana Helsinki-infon järjestämää digitukea.
Kirjastorakennuksen katutasoon on kirjaston vilkkaan palvelupisteen läheisyyteen jo sijoitettu kaupunginkanslian osallisuusyksikön järjestämä Helsinki-info, EU-info, Compass Groupin ravintola sekä elokuvateatteri Kino Regina. Lisäksi katutason aulassa toimii määräaikaisia neuvontapisteitä, muun muassa kesällä 2025 Helsingin kaupungin matkailuneuvonta. Läheisessä avotilassa sijaitsee myös kaupungin nuorisopalvelujen tila. Tiloissa toimivien palvelujen käyttäjäkokemuksen kannalta ei nähdä tarkoituksenmukaisena, että jo nykyisinkin ajoittain ruuhkaisiin tiloihin sijoitettaisiin uusia suuren asiakasvolyymin palvelutoimintoja.
HSL:n kanssa aiemmin käydyissä keskusteluissa todettiin myös, että kaupungin henkilöstöllä ei ole mahdollisuutta ottaa vastuulleen HSL:n asiakaspalvelutehtäviä muiden tehtäviensä lisäksi. Tällä perusteella kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala ei ole lähtenyt selvittämään aloitteessa esitettyä HSL:n palvelupisteen sijoittamista kaupungin toimintona myöskään Postitaloon tai VR:n tiloihin.
Vaikka HSL:n palvelupistettä ei voida kaupungin toimesta tällä hetkellä perustaa, katsoo kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kuitenkin, että HSL:n olisi hyvä edelleen tarjota asiakaspalvelupiste ydinkeskustassa päärautatieaseman läheisyydessä.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on kerännyt lausuntoon tietoa ja näkemyksiä keskustakirjasto Oodista sekä kaupunginkanslian osallisuusyksiköltä.
Käsittely
Vastaehdotus:
Oona Hagman: Vastaehdotus, kohta 5:
“Vaikka HSL:n palvelupistettä ei voida kaupungin toimesta tällä hetkellä perustaa, katsoo kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kuitenkin, että HSL:n olisi hyvä edelleen tarjota asiakaspalvelupiste ydinkeskustassa päärautatieaseman läheisyydessä.”
Lisäksi siirretään pohjaesityksen lause kohdasta 5 kohdan 2 loppuun:
“Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että HSL:n palvelupisteen sijainti päärautatieaseman läheisyydessä olisi ehdottoman kannatettavaa, mutta sen sijoittaminen keskustakirjasto Oodiin ei ole mahdollista. Asiaa on jo aiemmin selvitetty yhteisissä keskusteluissa HSL:n kanssa, jolloin todettiin, että keskustakirjasto Oodista ei löydy soveltuvia tiloja uusille suuren asiakasvolyymin palvelutoiminnoille. Keskustakirjasto Oodissa voi kuitenkin saada yleistä neuvontaa HSL:n verkkopalvelujen ja HSL-mobiilisovelluksen käyttöön osana Helsinki-infon järjestämää digitukea.”
Kannattaja: Hilkka Ahde
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Oona Hagmanin vastaehdotuksen yksimielisesti.
17.06.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Katri Vänttinen, kirjastopalvelujen johtaja, puhelin: 09 31023126
Kaupunkiympäristölautakunta 12.08.2025 § 374
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuutettu Björn Månssonin tekemässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsingin kaupunki perustaisi oman palvelupisteen korvaamaan HSL:n päärautatieasemalta Pasilaan siirtämää palvelupistettä.
Joukkoliikenteen palvelupiste on sijainnut aiemmin aina Helsingin ydinkeskustassa, päärautatieasemalla tai sen välittömässä läheisyydessä. HKL:n toimintana palvelupiste oli aluksi Rautatientorin metroasemalla. Toiminnan siirryttyä HSL:n vastuulle, palvelupiste siirtyi ensin päärautatieasemalle ja huhtikuussa 2025 toiminta siirrettiin Pasilan asemalle kauppakeskus Triplaan.
Muilla HSL-kunnilla on omia yhteispalvelu- tai infopisteitään. Näissä annetaan yleisneuvontaa kuntien omista palveluista ja myös eräiden muiden julkisten toimijoiden palveluista, kuten HSL, Digi- ja väestötietovirasto sekä Kela. Palvelupisteissä on kassa- ja myyntijärjestelmät, mikä mahdollistaa HSL:n matkalippujen ostamisen ja HSL:n asiakastietojen päivittämisen sekä myös tapahtumalippujen ostamisen.
Helsinki-info palvelee nykyisin päärautatieaseman läheisyydessä Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Sen toiminta on nykyisin kaupungin palveluja koskevaa neuvontaa ja opastusta. Palvelupisteessä ei ole kassa- eikä myyntijärjestelmää, mikä olisi edellytys HSL:n lipunmyynnin mahdollistamiseksi.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että HSL:n tulisi edelleen tarjota asiakaspalvelupiste myös ydinkeskustassa päärautatieaseman läheisyydessä omana toimintanaan. Päärautatieasema on seudun parhaiten joukkoliikenteellä saavutettava kohde, joka palvelee myös kaikkia raidesuuntia. Helsingissä vierailee huomattava määrä matkailijoita, joille kohdennettu palvelu voi kasvattaa lipputuloja.
HSL:n palveluverkostossa on aukko itäisen ja koillisen Helsingin suunnalla, mutta tämän voidaan katsoa olevan kaupungin vastuulla vastaavalla tavalla kuin muiden kuntien tarjoamat alueelliset palvelupisteet. Itä-Helsingin nykyisen tilanteen vuoksi HSL:n asiakaspalvelupisteen olisi syytä olla metroradan varrella ja siten päärautatieasema olisi parempi sijainti kuin Pasilan rautatieasema.
Kaupunkiympäristölautakunta kehotti kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun ja etsimään ratkaisun HSL:n kanssa siihen, miten HSL:n asiakaspalvelupiste saadaan palautettua Helsingin ydinkeskustaan päärautatieaseman läheisyyteen HSL:n omana toimintana.
Esittelijä
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121
Päätös tullut nähtäväksi 03.12.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §