Hankintaoikaisu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 7.11.2025 § 40 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avauksesta etusijajärjestyksen osalta

Tämä on esitys

Hankintaoikaisu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 7.11.2025 § 40 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avauksesta etusijajärjestyksen osalta

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää kumota sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksen 7.11.2025 § 40 koskien kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avausta päivitetyn etusijajärjestyksen osalta.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä uuden etusijajärjestyksen (liite 1 Korjattu etusijajärjestys), jossa on huomioitu järjestelyn perustamisvaiheessa tarjotut hinnat, 1. avauksessa uudella tarjouksella hintaa alentavat tarjoukset ja sopimuksen mukaiset hinnankorotukset siten kuin ne on hankinta-asiakirjoissa kuvattu.

Kotihoitoa hankitaan toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla avoimessa järjestelyssä mukana olevilta palveluntuottajilta etusijajärjestyksen mukaisesti asiakkaiden yksilölliset tarpeen huomioiden.

Avoimen järjestelyn arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 120 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen siten, että päätöksellä 7.11.2025 § 40 valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Esittelijän perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 6.6.2023 § 110 hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 30.10.2023 § 69 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn perusteista ja palveluntuottajien valinnasta.

Hankinnan periaatteiden mukaisesti avoin järjestely avataan uusille tarjoajille tilaajan tarpeen mukaan. Jokaisen avauksen yhteydessä palveluntuottajien etusijajärjestys muodostetaan uudelleen hankinta-asiakirjoissa esitetyn mukaisesti.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 7.11.2025 § 40 avoimen järjestelyn avaamisesta uusille tarjouksille ja uusien palveluntuottajien valinnasta järjestelyyn.

Hankinnan kohde

Hankittava palvelu on kotihoitoa. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, muu kuin edellä mainittu henkilön suoriutumista tukeva toiminta ja terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.

Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat:

osa-alue 1 kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille

osa-alue 2 kotihoito lännen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille.

Hankintapäätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 7.11.2025 § 40 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avauksesta, jossa hyväksyttiin palveluntuottajat avoimeen järjestelyyn hankinta-asiakirjoissa esitetyn mukaisesti. Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti päivitetystä etusijajärjestyksestä, jossa huomioitiin tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti avoimen järjestelyn perustamisvaiheessa valittujen palveluntuottajien vertailupisteet, 1. avauksessa valittujen palveluntuottajien vertailupisteet sekä sopimuksen mukaiset hinnanmuutokset.

Hankintapäätös annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 10.11.2025.

Hankintasopimuksia ei ole sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksen 7.11.2025 § 40 perusteella allekirjoitettu.

Hankintapäätöksen jälkeen hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti muodostaessaan uutta etusijajärjestystä, jonka vuoksi hankintapäätöksen liitteenä ollut etusijajärjestys on tarpeen oikaista.

Hankintaoikaisu ja oikaisun peruste

Hankintayksikkö oikaisee sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöstä 7.11.2025 § 40 etusijajärjestyksen osalta.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö ilmoitti kaikille asianosaisille sähköpostilla 12.11.2025, että hankintapäätöstä tullaan oikaisemaan etusijajärjestyksen osalta.

Hankinta-asiakirjoissa oli määritelty perusteet etusijajärjestyksen muodostamiselle. Hankinta-asiakirjojen mukaisesti palveluntuottajat tuli asettaa etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Etusijajärjestyksessä tuli huomioida päätöksellä valittujen palveluntuottajien lisäksi järjestelyssä jo mukana olevat palveluntuottajat sekä sopimuskauden aikana mahdollisesti tehdyt hinnanmuutokset. Etusijajärjestys muodostetaan uudelleen jokaisen avaamisen jälkeen.

Hankintayksikkö oli vastoin hankinta-asiakirjoissa todettua asettanut palveluntuottajat etusijajärjestykseen siten, että avoimen järjestelyn perustamisvaiheessa (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös 6.6.2023 § 110) valittujen palveluntuottajien kohdalla käytettiin perustamisvaiheen hintavertailupisteitä ja 1. avauksessa valittujen palveluntuottajien kohdalla 1. avauksen hintavertailupisteitä. Koska hintavertailupisteet muodostuivat tarjotusta tuntihinnasta siten, että hinnaltaan halvin tarjous sai hinnan osalta vertailussa 80 pistettä ja muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80, ei kokonaistaloudellisen edullisuuden vaatimus täyty, jos vertailua ei tehdä suhteessa samaan halvimpaan hintaan.

Johtopäätökset ja etusijajärjestyksen korjaaminen

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen hankintayksikkö huomasi muodostaneensa etusijajärjestyksen vastoin hankinta-asiakirjoissa todettua. Tästä syystä hankintayksikkö kumoaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksen 7.12.2025 § 40 etusijajärjestyksen osalta ja muodostaa etusijajärjestyksen hankinta-asiakirjoissa kuvatulla tavalla. Etusijajärjestys muodostetaan uudelleen siten, että kaikkien avoimeen järjestelyyn valittujen palveluntuottajien hintaa verrataan 1. avauksen halvimpaan hintaan. Tällöin etusijajärjestys muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella hankinta-asiankirjojen mukaisesti. Korjattu etusijajärjestys on esitetty liitteessä 1. Korjattu etusijajärjestys.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Esittelijä

Nimi
Juha Jolkkonen

Titteli
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Kristiina Matikainen

Titteli
Ostopalvelupäällikkö