Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avaus
Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimen järjestelyn 1. avaus
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kotihoidon asiakaspalveluostojen avoimeen järjestelyyn seuraavat uudet palveluntuottajat ja uudella tarjouksella järjestelyn perustamisvaiheessa tarjoamaansa hintaa alentaneet palveluntuottajat:
Osa-alue 1:
Finn-Hoito Oy
Sievä tuki Oy
Brighs Oy
Suomen kotihoito ja hyvinvointipalvelut Oy
Kotipalvelu Hoivailo Oy
Sam’s Care Oy
Hoivalani Oy
Hoivatiimi Avino Oy
Tiamas Kotihoito Oy
Soster Oy
Systeri ja Broidi Oy
Kanlungan Oy
Medikatu Oy
KoskiHoiva Oy
Medicare Oy
Me hoidamme Oy
Miiri Oy
Osa-alue 2:
Finn-Hoito Oy
Sievä tuki Oy
Brighs Oy
Suomen kotihoito ja hyvinvointipalvelut Oy
Kotipalvelu Hoivailo Oy
Sam’s Care Oy
Hoivalani Oy
Hoivatiimi Avino Oy
Tiamas Kotihoito Oy
Soster Oy
Systeri ja Broidi Oy
Medikatu Oy
KoskiHoiva Oy
Medicare Oy
Me hoidamme Oy
Miiri Oy
Valinnat on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).
Avoimen järjestelyn ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) on 120 000 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, palvelun tuottamiseen vaadittavat luvat, tiedot vastuuhenkilöstä ja muut vaadittavat selvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä kotihoidon avoimen järjestelyn uuden etusijajärjestyksen (Liite 2 Etusijajärjestys), jossa on huomioitu järjestelyn perustamisvaiheessa tarjotut hinnat, 1. avauksessa uudella tarjouksella hintaa alentavat tarjoukset ja sopimuksen mukaiset hinnankorotukset siten kuin ne on tarjouspyynnössä kuvattu.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan HEL 2023-004963 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 110 (6.6.2023) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Helsingin kaupungin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.
Hankinnan kohde
Hankittava palvelu on kotihoitoa. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta ja terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.
Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat:
osa-alue 1 kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille
osa-alue 2 kotihoito lännen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille
Hankintamenettely
Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.
Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu.
Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 29.8.2025 julkaistulla hankintailmoituksella. Kyseessä on avoimen järjestelyn 1. avaus.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä palvelulle ja tarjoajille asetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin. Tässä avauksessa tarjouksen pystyi jättämään tarjoaja, joka ei vielä ole mukana avoimessa järjestelyssä tai tarjoaja, joka halusi laskea perustamisvaiheessa tarjoamaansa hintaa.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 10.9.2025 klo 10.00 mennessä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 27 kysymystä ja niihin vastattiin julkisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta 12.9.2025.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 29.9.2025 klo 10.00 mennessä. Määräaikaan mennessä osa-alueeseen 1 tuli 19 tarjousta ja osa-alueeseen 2 tuli 18 tarjousta. Tarjouksen jättäneet löytyvät liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 29.9.2025 klo 10.07 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoajat ja tarjoukset täyttivät asetetut vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi kokonaistaloudellisesti kalleinta tarjousta. Mikäli tämän vertailun perusteella poissuljettu tarjoaja oli tullut valituksi järjestelyyn perustamisvaiheessa, jäi perustamisvaiheen hinta voimaan. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 80 prosenttia (hintavertailupisteet) ja laadun 20 prosenttia (laatuvertailupisteet).
Hintavertailupisteet muodostuivat tarjotusta tuntihinnasta siten, että hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutetaan halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.
Laatuvertailupisteet muodostuivat tarjoajan tarjoamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta laatuprosenttimäärästä (ns. laatutakuumalli). Vaihteluväli, jolta tarjoaja asetti tarjoukselleen laatutakuuprosentin, oli 5–9 prosenttia. Laatupisteet annettiin seuraavasti: 5 prosenttia - 0 pistettä, 6 prosenttia - 5 pistettä, 7 prosenttia - 10 pistettä, 8 prosenttia - 15 pistettä ja 9 prosenttia - 20 pistettä.
Tarjouspyynnön mukaisesti molempiin osa-alueisiin tuli tarjota sama laatutakuuprosentti. Mikäli prosentit erosivat toisistaan, huomioitiin molemmissa tarjouksissa korkeampi laatutakuuprosentti.
Mikäli tarjoaja alensi perustamisvaiheessa tarjoamaansa hintaa uudella tarjouksella, tuli tarjoajan tarjota sama laatutakuuprosentti kuin perustamisvaiheessa.
Kanlungan Oy tarjosi perustamisvaiheessa laatutakuuprosentin 7 osa-alueeseen 2. Avauksessa Kanlungan Oy tarjosi osa-alueeseen 1 laatutakuuprosentin 8. Avauksessa huomioitiin laatutakuuprosentti 7.
Medicare Oy tarjosi perustamisvaiheessa laatutakuuprosentin 5. Avauksessa Medicare Oy tarjosi molempiin osa-alueisiin laatutakuuprosentin 9. Avauksessa huomioitiin laatutakuuprosentti 5.
Sievä tuki Oy tarjosi perustamisvaiheessa laatutakuuprosentin 7. Avauksessa Sievä tuki Oy tarjosi molempiin osa-alueisiin laatutakuuprosentin 9. Avauksessa huomioitiin laatutakuuprosentti 7.
SuperHoiva Oy tarjosi perustamisvaiheessa laatutakuuprosentin 5. Avauksessa SuperHoiva Oy molempiin osa-alueisiin laatutakuuprosentin 9. Avauksessa huomioitiin laatutakuuprosentti 5.
Tähän hankintaan tarjouksensa pystyi jättämään tarjoaja, joka ei ole mukana avoimessa järjestelyssä tarjoamassaan osa-alueessa sekä avoimessa järjestelyssä mukana oleva tarjoaja, joka uudella tarjouksella halusi laskea perustamisvaiheessa tarjoamaansa hintaa.
Päivitetty etusijajärjestys
Hankintayksikkö on päivittänyt kotihoidon avoimen järjestelyn etusijajärjestyksen, jossa on huomioitu tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti avoimen järjestelyn perustamisvaiheen vertailupisteet, tämän 1. avauksen vertailupisteet sekä sopimuksen mukaiset hinnanmuutokset. Päivitetty etusijajärjestys on liitteessä 2 Etusijajärjestys. Etusijajärjestely on voimassa 1.1.2026 alkaen.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2026.
Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.
Päätös tullut nähtäväksi 07.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.