Munkkiniemi, Ulvilantie 17 b, leikkipuistorakennus, poikkeamishakemus
Munkkiniemi, Ulvilantie 17 b, leikkipuistorakennus, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 30. kaupunginosassa (Munkkiniemi, Munkkivuori) sijaitsevaa Ulvilanpuistoa (kiinteistö 91-30-9903-25 osoitteessa Ulvilantie 17 b) koskevan poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan voimassa olevasta asemakaavasta nro 8833 seuraavasti:
- puistoon saa rakentaa leikkipuistorakennuksen, vaikka puistoon ei ole osoitettu rakennusalaa tai rakennusoikeutta
Poikkeaminen myönnetään seuraavilla ehdoilla:
- uusi leikkipuistorakennus tulee rakentaa puusta. Rakennus tulee massoittelultaan, ilmeeltään ja väritykseltään sovittaa kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävään alueeseen
- rakennuksen kerrosala saa olla enintään 300 k-m² sisältäen katetut kylmät tilat ja tekniset tilat
Maksu
Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 2 910 euroa.
Hakija
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala/Tilat-palvelu
Rakennuspaikka
30. kaupunginosan (Munkkiniemi, Munkkivuori) puistoalue (Ulvilanpuisto, 91-30-9903-25)
Hakemus
Hakija hakee poikkeamislupaa olemassa olevan leikkipuistorakennuksen korvaavan rakennuksen rakentamiseen asemakaavassa nro 8833 puistoalueeksi osoitetulle alueelle, jolle ei ole osoitettu rakennusoikeutta tai rakennusalaa.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että leikkipuistotoiminnan jatkuminen on tärkeää koko Munkkivuoren alueelle. Uudella leikkipuistorakennuksella säilytetään ja varmistetaan alueen tarpeellinen palvelutaso ja parannetaan asuin- ja toimintaympäristöä.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 19.3.1984 vahvistettu asemakaava nro 8833. Asemakaava on laadittu puiston nimeämistä varten ja asemakaavakarttaan on merkitty silloin paikalla ollut pieni rakennus, joka on nykyisen leikkipuistorakennuksen paikalla, mutta tätä rakennusta huomattavasti pienempi. Asemakaavakarttaan ei ole merkitty rakennusoikeutta tai rakennusalaa. Nykyiselle leikkipuistorakennukselle (237 k-m2) on myönnetty rakennuslupa vuonna 1988 (lupatunnus 30-2607-88-A) ja rakennus on valmistunut vuonna 1989.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovalaiseksi alueeksi A3, jonka mukaan aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Yleiskaavan 2016 kulttuuriympäristön teemakartassa Munkkivuoren alue on merkitty Helsingin kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittäväksi alueeksi.
Ulvilanpuisto on Helsingin kaupungin karttapalvelussa luokiteltu arvoympäristöksi. Ulvilanpuiston kokonaisuus on aikakautensa tyylipiirteitä edustava puisto ja metsäkaupunki-ideologiaa edustava asuinalueen sisäinen puistovyöhyke.
Munkkivuoren ja Talinrannan suunnitteluperiaatteet on hyväksytty 7.11.2023 (Kaupunkiympäristölautakunta § 556). Suunnitteluperiaatteissa Ulvilanpuiston leikkipuisto ja kenttäalue esitetään kehitettäviksi alueiksi ja Ulvilanpuiston länsireunaan esitetään asuinkerrostalojen korttelialuetta.
Ulvilanpuiston länsiosassa toimii leikkipuisto Ulvila. Leikkipuisto Ulvilan alueella on leikkipuistorakennus, leikkialueita, pelikenttä ja alkuperäisen 1960-luvun puistosuunnitelman mukaan toteutettu kahluuallas. Nykyinen puurakenteinen puistorakennus on todettu huonokuntoiseksi ja sisäilmaongelmaiseksi.
Ulvilanpuiston eteläreunassa on tärkeä hulevesiuoma ja liito-oravan ydinalue. Kevään 2025 liito-oravakartoituksessa on varmistettu, ettei liito-oravan ydinalue ole laajentunut.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille ja Munkinseutu ry:lle kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (17.6.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle. Kuulemiskirjeessä ja sen liitteenä olevassa asemapiirustuksessa leikkipuistorakennukselle esitettiin uutta sijaintia metsäisen alueen reunaan.
Muistutuksia saatiin 2 kpl. Toisessa muistutuksessa katsotaan, että poikkeusluvan ei tulisi ohjata tulevaa asemakaavoitusta ja suunnitteluperiaatteiden mahdollistamaa rakentamista. Alkuperäinen allas tulisi säilyttää. Toisessa muistutuksessa pidetään nykyisen rakennuksen sijaintia hyvänä, ottaen huomioon jalankulun ja pyöräilyn reitin sekä rakennuksen tarvitseman huollon ja katsotaan että leikkipuistorakennuksen sijainti metsän reunassa olisi haastava reitin ja leikki-/pelialueen rajauksen ja huollon kannalta. Uudella sijainnilla katsotaan olevan suuria vaikutuksia alueen puustoon ja kosteustasapainoon. Muistutuksessa huomautetaan kerhorakennuksen itäpuolella oleva metsäisen alueen käytöstä leikkialueena, joka edellyttäisi metsäpohjan muokkauksia ja aiheuttaisi puuston kasvuolosuhteiden muutosta. Puiston eteläreunan hulevesiuomaa ja liito-oravan ydinaluetta tulisi huomioida. Muistutuksessa esitetään, että alueen puusto ja maasto tulee kartoittaa tarkemmin poikkeuslupahakemuksen vaihtoehtotarkastelujen ja aluerajauksen pohjaksi ja tämän takia esitetään, että vireillä oleva poikkeamishakemus tulee hylätä ja palauttaa valmisteluun. Muistutuksissa tuodaan myös esille asioita, jotka eivät liity haettuun poikkeamiseen. Nämä asiat ovat mm. työmaanaikaiset haitat, nykyinen ajoliikenne kevyen liikenteen väylillä, pelikentän ja Ulvilantien varrella olevan puuston merkitseminen sekä asiakirjojen saatavuus nähtävilläoloaikana.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Helen Oy:ltä, Helen Sähköverkko Oy:ltä ja Helsingin seudun ympäristöpalvelulta. Helen Oy toteaa lausunnossaan (7.7.2025), että kaukolämpöjohto olemassa olevassa rakennukselle on huomioitava jatkosuunnittelussa. Hanke lähetettiin tiedoksi pelastuslaitokselle, joka kannanotossaan ilmoitti, että uusille rakennuksille tulisi olla esteetön pääsy ambulanssilla ja sammutusyksiköllä, varsinkin kun kyseessä rakennus, jossa on paljon lapsia. Muilla viranomaisilla ei ollut lausuttavaa hankkeesta.
Hankkeesta on keskusteltu Uudenmaan ELY-keskuksen ja kaupunginmuseon kanssa. ELY ilmoitti viestissään, ettei heillä ole tarvetta lausua poikkeamisesta. Kaupunginmuseon viestissä esitetään, että 1960-luvulla tehdyn puistosuunnitelman mukaisen puustoisuuden säilyttämistä sekä leikkipuiston luontevaa vaihettumista Ulvilanpuiston metsäiseen keskiosaan on tärkeää. Kaupunginmuseo pitää leikkipuisto Ulvilan rakennuksen kunnostamista ensisijaisena vaihtoehtona, koska useita saman aikakauden leikkipuistorakennuksia on jo purettu.
Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että kuulemisvaiheessa esitetty sijainti on määritetty yhteistyössä kaupungin kaavoittajan, maisema-arkkitehdin ja käyttäjien kanssa ja että leikkipuistoalueen toteutus alkaa vasta rakennuksen valmistuttua. Kahluualtaan kuntoa selvitetään. Leikkipuistoissa on nykyisin yleisesti käytössä vesileikkeihin soveltuvia suihkuavaan veteen perustuvia ratkaisuja. Olemassa oleva kaukolämpölinja huomioidaan. Työmaanaikaiset haitat pyritään huomioimaan purku- ja rakennustöiden yhteydessä.
Päätöksen perustelut
Kuulemisen jälkeen suunnitelmia on arvioitu uudestaan alueen kaikki lähtökohtatiedot ja saatu palaute huomioon ottaen ja päädytty esittämään uuden leikkipuistorakennuksen sijoittamista nykyisen leikkipuistorakennuksen paikalle. Tilat-palvelu oli hakemuksessaan esittänyt vaihtoehtoisia sijainteja leikkipuistorakennukselle ja päätöksessä esitetystä sijainnista on sovittu hakijan kanssa.
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska asuinalueelle tärkeä leikkipuistotoiminta tarvitsee toimintaa tukevat, terveelliset ja turvalliset sisätilat. Leikkipuistotoiminta tukee puiston käyttöä virkistysalueena. Päätöksessä asetetuilla ehdoilla varmistetaan, että rakennus sopii kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävälle alueelle.
Munkkivuoren ja Talinrannan suunnitteluperiaatteissa esitettyjä muita muutoksia leikkipuistoon arvioidaan tulevassa puistosuunnitelmassa. Asuinkorttelin toteuttamisen edellytyksiä puiston länsireunaan arvioidaan erikseen asemakaavamuutoksessa. Leikkipuistorakennuksen itäpuolella olevaa metsäistä aluetta ei muuteta eikä liitetä leikkipuiston osaksi, vaan metsäalue toimii jatkossakin kaikkien käytössä olevana virkistys- ja leikkialueena. Leikkipuistorakennuksen rakentamisella ei ole vaikutusta liito-oravan ydinalueeseen. Poikkeamishakemuksen asiakirjat ovat olleet tallennettuna nähtävilläolokansioon ennen nähtävilläolon alkua. Kuulemiskirjeessä on myös ilmoitettu asemakaavoituksen suunnittelijoiden yhteystiedot, joilta on voinut pyytää lisätietoa nähtävilläoloaikana.
Poikkeamisen erityinen syy on alueen tarpeellisen palvelutason säilyttäminen ja parantaminen sekä asuin- ja toimintaympäristön parantaminen.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut säännökset
Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §
Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §
Hallintolaki (434/2003) 62 a §
Hyödyntämisaika
Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 5 §:n 1 momentin 3b a kohdan mukaan maankäyttöjohtaja päättää rakentamislain 57 §:ssä tarkoitetusta poikkeamisluvasta, kun kysymys ei ole hankkeen koko ja käyttötarkoitus huomioon ottaen periaatteellisesti merkittävästä poikkeamisesta alueidenkäyttölaissa tai rakentamislaissa säädetystä tai mainittujen lakien nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2025
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 94 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro-sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 94 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Marina Fogdell, arkkitehti, puhelin: 09 310 64271