Yhteisten palveluiden sisäisen kehittämisen kumppanin hankinta

HEL 2025-006813
§ 10

Yhteisten palveluiden sisäisen kehittämisen kumppanin hankinta

Hankintapäällikkö

Päätös

Hankintapäällikkö päätti hankkia yhteisten palveluiden sisäisen kehittämisen kumppanuuden toimeksiannon Deloitte Consulting Oy:ltä. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on 40 560 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti yhteisten palvelujen sisäisen kehittämisen kumppanuuden hankinnan kansallisen kynnysarvon alittavana pienhankintana. Tarjouspyyntö lähetettiin 1.4.2025 kolmelle soveltuvalle yritykselle, jotka olivat: Sweco Finland Oy (2661738-3), KPMG Oy (FI18054859) sekä Deloitte Consulting Oy (0555345-6). Tarjousaikaa annettiin 15.4.2025 asti.

Hankinnan kohteena on yhteisten palvelujen sisäinen kehittämistyö, joka kohdistuu tietohallinnon, HR-palveluihin sekä laajemmin yhteisiin palveluihin. Tietohallinnon osalta hankinta liittyy uudelleen organisointiin ja toiminnan kehittämiseen. HR-palveluiden osalta hankinnassa painotetaan strategista suunnittelua ja tulevaisuuden kehittämistä. Toimialan yhteisten palvelujen osalta tarve koskee työelämän tulevaisuuden trendien näkymää ja sen esittelyä yhteisten palvelujen henkilöstölle.

Kilpailutuksessa oli painotuksena: hinta 50 % ja laatu 50 %. Laatupisteet annettiin projektisuunnitelman pohjalta.
Projektisuunnitelma muodostaa 50% (enintään 50 pistettä) tarjousten vertailuperusteista. Tarjoajien projektisuunnitelmat vertailtiin niin, että tilaajan tavoitteisiin parhaiten vastaava ja annettujen arviointikriteerien perusteella paras projektisuunnitelma sai viisikymmentä (50) pistettä (täydet laatupisteet), toiseksi paras projektisuunnitelma sai neljäkymmentä (40) pistettä, kolmanneksi paras saisi kaksikymmentä (20) pistettä ja loput saisivat nolla (0) pistettä.

Tarjousajan päättymiseen mennessä tarjoukset saatiin kahdelta tarjoajalta, jotka olivat KPMG Oy (FI18054859) sekä Deloitte Consulting Oy (0555345-6).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu ja tarjoajat täyttävät heille asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin parhaan hinta-laatusuhteen perusteella (hinnan painoarvo tarjousten vertailussa 50%, laadun painoarvo 50%). Vertailuhinnat muodostuivat kokonaishinnan perusteella. Laadullisten tekijöiden vertailussa projektisuunnitelman arviointi muodosti 50% painoarvon.

Tarjousten vertailun perusteella saatiin seuraavat hintapisteet:

KPMG Oy (FI18054859): 50 hintapistettä. Annettu kokonaishinta 40 218, 75 euroa.

Deloitte Consulting Oy (0555345-6): 49,57 hintapistettä. Annettu kokonaishinta 40 560 euroa.

Vertailtaessa tarjousten laatua laatupisteet jakautuivat seuraavasti:

KPMG Oy (FI18054859): 40 laatupistettä.

Deloitte Consulting Oy (0555345-6): 50 laatupistettä.

Laatukriteerit täyttyivät sekä Deloitten että KMPG:n tarjouksissa, mutta Deloitten tarjous sisälsi laaja-alaista kokonaisymmärrystä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarpeista, kaupungin suuntaviivoista sekä muutostarpeesta huomioiden työhyvinvointinäkökulma. Deloitte tarjosi myös konkreettiset ja kattavat tuotokset.

Deloitten tarjouksessa oli tietohallinnon uudelleenorganisoinnin näkökulmasta: 1) ymmärretty tämänhetkinen tilanne ja muutoksen tarve, 2) ymmärretty kaskon tietohallinnon erillisyys suhteessa kanslian digiyksikköön ja DigiHelsinkiin, 3) ehdotettu tehtäväksi myös asioita (mm. roolien ja vastuiden kirkastaminen), jotka olisi syytä tehdä samalla ja joita on jo valmisteltu tietohallinnossa eri tavoin vuodesta 2023 alkaen.

Tehtyjen vertailujen perusteella kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen antoi Deloitte Consulting Oy, jonka kokonaispisteet olivat 99,57 pistettä. Toiseksi tullut KPMG Oy sai 90 pistettä.

Sopimuksen teko

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2025-005161, 29.4.2025 § 131) mukaan hankintapäällikkö päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 100 000 euron arvoon asti hankinnoista toimialalla.

Päätös tullut nähtäväksi 08.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28857

riikka.uoti@hel.fi

Päättäjä

Suvi Ketene
hankintapäällikkö