Suutarila, Moisiontie 3, poikkeamishakemus
Suutarila, Moisiontie 3, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40110 tonttia 5 koskevan poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan asemakaavan muutoksesta nro 11023 seuraavasti:
- Ylitetään tontin asemakaavan mukainen rakennusoikeus. Voimassa oleva rakennusoikeus (8000 k-m2) ylitetään 1525 k-m2:llä lopullisessa tilanteessa. Ylitys on noin 19 %.
- Ylitetään asemakaavan mukainen rakennusala.Tuleva koulun laajennusrakennus sijoittuu nykyisten rakennusten rakennusalan itäpuolelle rakentamisesta vapaalle alueelle.
- Poiketaan käyttötarkoituksesta. Käytetään yleistä pysäköintialuetta (LP) huoltoajoon.Laajennusrakennuksen huolto tapahtuu pysäköintialueen lounaiskulmasta. Huoltoautolle varataan pysäköintipaikka pysäköintialueella siten, ettei se häiritse muuta pysäköintiajoa. Koulurakennuksen huoltotilojen tarvikkeet kuljetetaan Nuuskapolun yli rullakolla, joten risteämistä huoltoajoneuvon ja kävelijöiden/ pyöräilijöiden kanssa ei synny.
Hakemuksessa esitetyt tontin 5 pysäköinnin sijoittaminen LP-alueelle, energiatehokkuuden vaatimukset ja väestönsuojien toteuttaminen eivät edellytä poikkeusta asemakaavasta. Ne käsitellään erikseen rakennusluvan yhteydessä.
Maksu
Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 2 910 euroa.
Hakija
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala. Tilat-palvelu, Työpajankatu 8.
Rakennuspaikka
40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40110 tontti 5
Hakemus
Hakija hakee lupaa 9525:n (k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 11023 siten, että:
- ylitetään rakennusalaa
- sallitaan uudet ajoneuvoliittymät LP-alueen liittymäkieltoalueella
- Käytetään LP-aluetta huoltoajoon, poiketaan käyttötarkoituksesta
Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:
Rakennusoikeuden ylitys tarvitaan koska: ”Helsingin Medialukion tavoitteena on kasvattaa opiskelijamäärä syksystä 2026 alkaen Helsingin kaupungin strategisen tavoitteen mukaan. Tarkoituksenmukaista on järjestää kaikki lukion toiminnot samalla tontilla ja tarkastella lukion tiloja kokonaisuutena. Helsingin Medialukio tarvitsee jatkossa tilat vähintään 1200 opiskelijalle.”
Rakennusalan rajan ylitys tarvitaan koska: ”Laajennuksen suunniteltu sijainti on optimaalisin oppilaiden kulun kannalta, koska suurin osa oppilaista saapuu lähijuna-asemalta ja kulkevat tontille koillisnurkassa ison vehreän alueen kautta. ” Ehdotetusta sijainnista saadaan luontevasti yhdyskäytävä vanhaan rakennukseen sekä laajennuksen huoltoliikenne saadaan järjestymään viereisen LP-alueen kautta.”
Liittymäkiellosta poikkeamista tarvitaan koska: ”Laajennuksen keittiön ja jätehuoneen huoltoliikenteen sujuvoittamiseksi LP-alueen kulmaan ehdotetaan uusia liittymiä, nämä mahdollistaisi läpiajon ilman venkslaamista ja lisäisivät turvallisuutta.”
LP-alueen käyttötarkoituksesta poikkeamista (yleinen pysäköintialue) huoltoajoon tarvitaan koska: ”Laajennuksen keittiön huolto voidaan toteuttaa toimivana ja turvallisena ainoastaan viereisen LP-alueen kautta.”
Poikkeamista yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatun alueen osan kautta (pp) tarvitaan koska kaavamerkintä ei sisällä huoltoajoa.
Huoltoauto parkkeerataan varattuun paikkaan pysäköintialueelle ja tarvikkeet kuljetaan polkupyöräreitin yli pelkästään rullakolla. Näin autoliikenne ei risteä kevyen liikenteen reitin kanssa.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 16.1.2002 vahvistettu asemakaava nro 11023. Asemakaavan mukaan korttelialue on tarkoitettu opetustoimintaa palveleville rakennuksille (YO), jonka rakennusoikeus kerrosalaneliömetreinä on 8000. Rakennusala on rajattu nykyisten rakennusten itäseinän tuntumaan. Tontin rajanaapurina olevan yleisen pysäköintialueen (LP) itäreunaan on osoitettu katualeen rajan osia, jonka kohdalta ei saa järjestää ajoneuvoliittymää.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu Asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jonka mukaan ”Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.”
Nykytilanteessa suunnitellun laajennuksen alue sijoittuu rakentamattomalle alueelle rakennusalan ulkopuolelle. Tontin itäisellä rajalla oleva puurivi sisältää osittain huonokuntoisia puita ja se on jäämässä osittain laajennuksen alle.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (3.9.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska tontti sijaitsee niin, että lähimmät kiinteistöt ovat kaupungin omassa omistuksessa.
Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä asemakaavassa oleva liittymiskielto ja vain yksi liittymä on perusteltu. Tapulikaupungintiellä tulisi olla kääntymiskaistat molemmista suunnista saapuville. Tapulikaupungintien viherkumpareita tulisi viistää näkemien parantamiseksi. Pysäköintialuetta tulisi laajentaa pohjois- etelä suunnassa, jos pysäköintiä ja huoltoajoliikennettä on muuten vaikea järjestää. Kaiken tontille tulevan liikenteen toivottiin järjestettävän Nuuskapolun ylittävän olemassa olevan yhteyden kautta. Lisäksi muistuttaja toivoi nopeusrajoituksen laskemista 40 km/h:iin koko Tapulikaupungintien radan varren osuudella.
Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija on antanut vastineen 6.10.2025. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että kaksi liittymää LP-alueelle mahdollistaa yksisuuntaisen ajon varmistaen turvallisemman liikenteen pysäköintialueella. Uusi liittymä palvelee paremmin pelastustoimintaa koulun huoltoreittinä sekä rakentamisen aikana. Erillisiä kääntymiskaistoja ei ole katsottu tarpeellisiksi näillä liikennemäärillä. Näkemäesteinä olevia penkereitä tullaan muokkaamaan.
Koulun huolto on tarkoitus järjestää niin, että huoltoauto jää pysäköintialueen puolelle. Nuuskapolun ylitys ajamalla tullaan estämään. Tapulikaupungintien nopeusrajoitus tullaan pudottamaan 40 km/h:ssa, läheisten Porvarintien ja Käsityöläisentien suunnitellun perusparannushankkeessa sovitun mukaisesti.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Helen Oy:ltä, Helen Sähköverkko Oy:ltä, Helsingin seudun ympäristöpalveluilta (HSY), Helsingin seudun liikenne kuntayhtymältä (HSL) sekä väylävirastolta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ilmoitti, että ei ole lausuttavaa.
Helsingin Seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY) esitti lausunnossaan, ettei ole huomautettavaa poikkeuslupahakemukseen.
Muita lausuntoja ei tullut määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Rakentamislain 57 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää luvan poiketa alueidenkäyttölaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta ja rakentamislaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista;
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hanke on oppimisympäristön kehittämisen kannalta Helsingin kaupunkistrategian mukainen edistäen kestävää kehitystä ja kiertotaloutta (Pikku-Finlandia- rakennuksen uusiokäyttö). Hanke ei vaikeuta luonnonsuojelutavoitteiden saavuttamista. Alueella ei ole asemakaavallisia tai yleisessä tiedossa olevia merkittäviä luontoarvoja, joita hanke haittaisi. Puiden kaatoa (noin 40 puuta) kompensoidaan mahdollistamalla noin 32 uutta puuta alueella. Alueelta purettava rakennus ei sisällä purkamista estäviä suojelu- tai kulttuuriperintäarvoja.
Hanke ei johda merkittävään lisärakentamiseen. Lopputilanteessa rakennusoikeuden ylitys on alle 20 %, mikä on asemakaavoituksen toimintatapaohjeissa mahdollista.
Laajennus sijoittuu rakennusalan ulkopuolelle alueelle, jolla ei ole asemakaavassa esitetty rakennusoikeutta, mutta koska rakentamisen toimenpide oppilaitosrakennuksena on kaavan pääkäyttötarkoituksen ja periaatteiden mukainen, on poikkeaminen toimintatapaohjeen mukaan mahdollista. Lisäksi laajennusrakennuksen linjakas sijoittuminen vasten päärataa ryhdistää kaupunkikuvaa ja mahdollistaa melulta nykyistä paremmin suojattua piha-aluetta tontilla.
Poikkeamisen erityinen syy on, että Helsingin Medialukion tavoitteena on kasvattaa opiskelijamäärää syksystä 2026 alkaen, Helsingin kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Toiminnan kannalta tarkoituksenmukaista on keskittää kaikki lukion toiminnot samalle tontille ja tarkastella tilatarpeita kokonaisuutena. Toiminnan laajentaminen luo tarpeen poiketa nykyisestä asemakaavasta.
Hanke tukee myös kaupungin kiertotalouden sekä puurakentamisen tavoitteita, sillä olemassa oleva puurakennus (nykyisessä käytössä 'Pikku-Finlandia') on tarkoitus hyödyntää uudessa sijainnissa nykyisen toiminnan päätyttyä tai rakennuksen käytyä tarpeettomaksi. Olemassa olevan rakennuksen hyödyntäminen ei kuitenkaan ole yhtä joustavaa kuin uudisrakennuksen suunnittelu samalle tontille, mikä myös luo tarpeen poiketa nykyisestä asemakaavasta.
Muistutukseen annetun vastineen perusteella huolto-, pelastus- ja rakentamisen aikainen liikenne on järjestettävissä. Käytön aikana pysäköintialueen käyttö yksisuuntaisena parantaa liikenneturvallisuutta.
Näkemiä voidaan parantaa penkereitä muotoilemalla ja nopeusrajoitusta tullaan pudottamaan 40 k-m/h: iin. Nuuskapolun turvallisuus järjestetään niin, että huoltoajo ei risteä sen kanssa.
Haettu toimenpide ei päätöksessä aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut säännökset
Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §
Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §
Hallintolaki (434/2003) 62 a §
Hyödyntämisaika
Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 5 §:n kohta 3b
Päätös tullut nähtäväksi 15.10.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro-sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Petri Saarikoski, arkkitehti, puhelin: 09 310 73544