Yhtymäkokoukset 2025, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän syysyhtymäkokous
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehottaa konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen ollessaan estyneenä konsernijuristi Miia Ahoa edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) syysyhtymäkokouksessa 14.11.2025 klo 10.30.
Samalla konsernijaosto kehottaa yhtymäkokousedustajaa hyväksymään hallituksen ja tarkastuslautakunnan ehdotukset yhtymäkokoukselle seuraavasti:
1. kannattamaan HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027 hyväksymistä,
2. kannattamaan hallituksen esitystä valtuuttaa hallitus ottamaan uutta pitkäaikaista lainaa vuoden 2026 talousarvion puitteissa enintään 125 600 000 euroa,
3. kannattamaan hallituksen esitystä talousarvion sitovien määrärahojen hyväksymisestä seuraavasti:
4. kannattamaan esitystä merkitä tiedoksi hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan vuotta 2024 koskevan arviointikertomuksen johdosta.
5. kannattamaan esitystä merkitä sidonnaisuusilmoitukset tiedoksi.
Esittelijän perustelut
HSY:n yhtymäkokous pidetään 14.11.2025 klo 10.30. Yhtymäkokouksessa päätetään perussopimuksen 6 §:n mukaisesti talousarvion ja toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymisestä.
Muita yhtymäkokouksessa päätettäviä asioita ovat: hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan vuotta 2024 koskevan arviointikertomuksen johdosta ja sidonnaisuusilmoitukset.
Toiminta- ja taloussuunnitelma
Yhtymäkokouksen on kuntalain mukaan hyväksyttävä vuoden loppuun mennessä kuntayhtymän seuraavan vuoden talousarvio. Samassa yhteydessä on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi on talousarviovuosi. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kuntayhtymän toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja se on laadittava siten, että edellytykset kuntayhtymän tehtävien hoitamiseksi turvataan.
HSY:n perussopimuksen mukaan toiminta- ja taloussuunnitelmasta on pyydettävä jäsenkaupunkien lausunnot ennen sen hyväksymistä. HSY:n hallitus käsitteli 13.6.2025 alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2026–2028 ja pyysi jäsenkaupungeilta lausunnot 5.9.2025 mennessä. Saadut lausunnot merkittiin tiedoksi hallituksessa 19.9.2025.
Talousarvion ja -suunnitelman laadinnassa tuottavuustavoitteena on ollut keskimääräinen 1,5 %:n vuotuinen tuottavuuden paraneminen ja talouden tasapaino. Myyntituottojen budjetoinnissa on huomioitu toimintavolyymien ja toiminnan muutokset sekä vesihuollon ja jätehuollon hintamuutokset.
Yleisenä kustannustason muutoksena talousarviovuodelle 2026 on käytetty 2 %:ia, ellei tarkempaa ennustetta ole ollut käytettävissä. Myös suunnitelmavuosille 2027 ja 2028 on käytetty kustannustason muutoksena 2 % ellei tarkempaa arviota ole ollut käytettävissä. Vesi- ja jätehuollon investoinnit perustuvat HSY:n keväällä 2024 laatimaan 20 vuoden investointiohjelmaan. TTS 2026–2028 investointeihin on esitetty tehtäväksi vuosittaisia tarkennuksia.
Lopullisessa toiminta- ja taloussuunnitelmaesityksessä on huomioitu kaupunkien lausunnot ja siihen on tehty HSY:n toiminnassa tai toimintaympäristössä kesän tai syksyn aikana tapahtuneista muutoksista johtuvat tarkennukset.
Toiminta- ja taloussuunnitelman 2026–2028 tavoiteasetanta ja budjetointi perustuvat HSY:n strategiaan 2030 ja jäsenkuntien omistajaohjauksen tavoitteisiin. Strategian 2030 neljä painopistettä sekä niitä toteuttavat yhteensä kymmenen strategista päämäärää ovat:
Käyttötalous
Vuoden 2026 toimintatuotot kasvavat noin 3,3 milj. euroa verrattuna alustavaan talousarvioon, erityisesti vedenmyynnin (+2,7 M€), jätevesituottojen (+3,8 M€) ja perusmaksujen (+1,1 M€) nousun ansiosta. Liittymismaksut (- 3,0 M€), jätteen kuljetus- ja käsittelymaksutuotot (-2,5 M€) sekä kuntaosuudet (-0,4 M€) pienenevät. Toimintamenot laskevat noin 1,5 milj. euroa, pääosin palvelujen ostojen ja materiaalikulujen vähenemisen myötä. Poistot kasvavat 1,6 milj. euroa ja rahoituskulut laskevat 0,6 milj. euroa. Tilikauden ylijäämä vahvistuu noin 4,0 miljoonaa euroa, mikä tukee omavaraisuusasteen kehitystä.
HSY:n toimintatuotot vuonna 2026 ovat 522,6 milj. euroa eli 28,5 milj. (5,8 %) euroa enemmän vuoden 2025 ennusteeseen verrattuna. Myyntituottojen budjetoinnissa on huomioitu toimintavolyymien ja toiminnan muutokset sekä vesihuollon ja jätehuollon hintamuutokset.
Vesihuollossa laskutetun veden volyymi pienentyi useamman vuoden peräkkäin, mutta kääntyi nousuun 2024. Tämä kehitys on jatkunut kevään 2025 ja TTS-kaudella ennustetaan kasvun olevan vuosittain noin 0,3 %. Käyttömaksuihin esitetään talousarviovuodelle kokonaiskorotusta 5 % ja suunnitelmavuosille 2027 5 % ja 2028 2 %. Vesihuollon maksujen painotuksia on strategiatavoitteiden mukaisesti tarkistettu vastaamaan paremmin aiheuttamisperiaatetta. Muutokset tehdään vaiheittain ja perusmaksuihin esitetään korotuksina talousarviovuodelle 13 % ja suunnitelmavuosille 2027 9 % ja 2028 7 %. Korotuksissa inflaatio-olettama on 2 %.
Maksujen reaalikorotusten nousuun suurimpana syynä on erityisesti saneerausinvestointitason edellyttämän rahoituksen kattaminen täysimääräisesti asiakasmaksuilla. Vuodelle 2026 liittymismaksuhintoihin ehdotetaan inflaation mukaista 2 % korotusta kaikille kiinteistötyypeille. Tavoitteena on saavuttaa asteittain TTS-kaudella liittymismaksujen kustannusvastaavuus suhteessa aluerakentamisen kustannuksiin. Kaupunkien maksama korvaus yleisten alueiden hulevesistä tarkistettiin vuonna 2025. Sopimuksen puitteissa veloitus vuonna 2026 on noin 8,2 milj.
Jätehuollon toimintatuottojen arvioidaan kasvavan TTS-kaudella. Tulokertymää lisää erityisesti hinnankorotukset astiantyhjennysmäärien käännyttyä laskuun.
Jäsenkunnilta perittävät kuntaosuudet ovat 0,9 prosenttia HSY:n toimintatuloista. Kuntaosuuksilla katetaan se osuus seutu- ja ympäristötiedon tehtävien hoidosta aiheutuvista kustannuksista, jota ei voida kattaa tulosalueen muilla myyntituotoilla tai ulkopuolisella hankerahoituksella. Vuodesta 2025 alkaen Ilmastoinfon toiminnan osuus sisältyy suoraan seutu- ja ympäristötiedon toiminnan lukuihin, eikä sitä eritellä enää erikseen. Seutu- ja ympäristötiedon tulosalueen aiempien vuosien ylijäämäisistä tuloksista kertynyt kumulatiivinen ylijäämä hyvitetään laatimalla tulosalueen budjetti alijäämäiseksi siten, ettei kuntaosuuksia laskuteta täysimääräisinä. Vuoden 2025 tulosennusteen mukainen kumulatiivinen ylijäämä noin 0,940 milj. euroa. Ylijäämä on kohdistettu jäsenkuntien lausunnot huomioiden vahvan etupainotteisesti sitten, että eniten ylijäämää käytetään vuonna 2026.
HSY:n toimintamenot vuonna 2026 ovat 226,1 milj. euroa, joka on 15,7 milj. (7,5 %) euroa enemmän kuin vuoden 2025 ennusteessa. Toimintamenojen budjetoinnissa on huomioitu toiminnan muutokset ja merkittävimmät tiedossa olevat kustannusmuutokset. Vuonna 2026 toimintakuluista noin 52 % koostuu palveluiden ostoista kuten jätteen kuljetuspalvelujen ostoista, IT-kuluista, asiantuntijapalveluista sekä rakentamis- ja kunnossapitopalveluista. Henkilöstökulujen osuus on noin 26 %, materiaalihankinnat 14 % sekä muut kulut 8 %. Henkilöstökuluihin sisältyy palkkaratkaisun vaikutukset; 3,6 % vuodelle 2026, 3,9 % vuodelle 2027 ja vuodelle 2028 2,6 %. Jos tarkempaa tietoa ei ole ollut saatavilla, suunnittelun lähtökohtana on käytetty suunnitelmakaudelle 2 prosentin inflaatio-olettamaa.
Toimintatuottojen ja -kulujen erotuksena syntyvä toimintakate talousarviovuonna 2026 on 299,4 milj. (57,3 %) euroa, kun sen vuonna 2025 ennustetaan olevan 286,5 milj. (58,0 %) euroa. Ero johtuu suurelta osin myyntituottojen arvioidusta kasvusta vuonna 2026. Hintamuutokset vaikuttavat myyntituottoihin positiivisesti suunnitelmakaudella. Suunnitelmavuonna 2027 toimintakate paranee ja on 327,4 milj. (59,5 %) euroa ja vuonna 2028 340,4 milj. (60,1 %) euroa.
Nettorahoituskulut vuonna 2026 ovat 81,2 milj. euroa. Korkokuluista 55,4 milj. euroa on jäsenkunnille perustamislainoista maksettavia korkoja. Peruspääoman korko, jota jäsenkunnat alkoivat periä vuodesta 2021, oli vuosina 2023–2024 1,0 % ja vuodesta 2025 alkaen 1,5 %. Rahoitustuottoihin on budjetoitu 280 000 euron osinkotuotot Uudenmaan Woima Oy:ltä vuosille 2026–2028. Suunnitelmakauden aikana nettorahoituskulut kääntyvät pieneen nousuun ollen vuonna 2028 82,0 milj. euroa.
Toimintakatteen ja rahoituserien jälkeen syntyvä vuosikate osoittaa sen tulorahoituksen, joka juoksevien menojen jälkeen jää käytettäväksi investointeihin ja lainojen lyhennyksiin. Vuonna 2026 HSY:n vuosikate on 218,2 milj. euroa, kun investoinnit ja lainojen lyhennykset ovat yhteensä 342 milj. euroa.
Talousarviovuoden 2026 tulos on vuosikatteesta vähennettävien pysyvien vastaavien (käyttöomaisuus) poistojen, varausten muutosten ja tuloverojen jälkeen 35,2 milj. euroa ylijäämäinen, vuonna 2027 66,2 milj. euroa ylijäämäinen ja vuonna 2028 72,6 milj. euroa ylijäämäinen. Tämän ansiosta HSY:n velkaantuminen alkaa taittua TTS-kauden aikana.
Investoinnit
Vesihuollon ja jätehuollon investoinnit pohjautuvat HSY:n keväällä 2024 laatimaan 20 vuoden investointiohjelmaan. Vuonna 2026 investoinnit ovat yhteensä 213,2 milj. euroa, josta 194,7 milj. on vesihuollon ja 16,4 milj. euroa jätehuollon investointeja.
Vesihuollon investointien taso on arvioitu olevan investointiohjelman mukaisella tasolla tulevalla TTS kaudella. Suunnitelmakauden aikana käynnistyy monia merkittäviä hankkeita sekä jäsenkaupunkien, että HSY:n toimesta. Merkittävimpinä HSY lähtöisinä hankkeina voidaan todeta Esplanadin alueen vesihuollon rakentaminen, joka käynnistyy vesihuoltotunnelin rakentamisella. Suunnitelmakaudella jatketaan Viikinmäen jätevedenpuhdistamon haitallisten aineiden poiston ja fosforin poiston tehostamisen suunnittelua. Verkostosaneerausten volyymia kasvatetaan systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen kapasiteetin nosto tulee jatkumaan koko suunnitelmakauden. Verkostojen saneerausvelkaa koskeva mittari tulee korjata koskemaan verkostojen saneerausinvestointeja.
Jätehuollossa aluepalvelulähtöisillä investoinneilla tähdätään strategian mukaisesti vastuullisiin ja kehittyviin palveluihin ja niiden parantamiseen, lisäksi edistetään toimintaa kiertotalouden keskiössä.
Rahoitus
Perustamislainoista HSY:n jäsenkunnilta on jäljellä yhteensä 1,0 miljardia euroa, jonka lisäksi HSY:llä on ulkopuolisilta rahoituslaitoksilta nostettua pitkäaikaista lainaa vuoden 2025 lopussa ennusteen mukaan noin 808 milj. euroa, mikäli vuoden 2025 tulorahoitus ja investoinnit toteutuvat vuosiennusteen mukaisesti.
Toiminnan- ja investointien rahavirta kääntyy positiiviseksi vuodesta 2026 alkaen. Tulorahoitus ei kuitenkaan riitä kattamaan nykyisten lainojen lyhennyksiä, joten TTSkaudella joudutaan nostamaan edelleen uutta ulkopuolista lainaa yhteensä noin 288 milj. euroa riippuen toteutuvasta investointitasosta. Lainoja lyhennetään suunnitelmakaudella yhteensä noin 380 milj. eurolla, josta 95,8 milj. euroa on jäsenkuntalainojen lyhennyksiä. Ulkopuolisilta nostetun pitkäaikaisen velan yhteismäärä suunnitelmakauden lopulla on noin 810 milj. euroa. Uudessa strategiassa tasapainoinen talous on yhtenä merkittävänä fokusalueena. Toimintamenojen kehittymistä on tarkasteltu huolellisesti. Talouden tasapainottaminen edellyttää tuottavuusohjelman lisäksi asiakasmaksujen korotuksia kummallakin toimialalla.
Viime vuosien suurten investointien vuoksi HSY:n omavaraisuusaste on heikentynyt. Suunnitelmakaudella omavaraisuusaste kääntyy nousuun ja kehittyy strategisten tavoitteiden mukaisesti. Vuoden 2026 lopussa omavaraisuus on 28,2 %. Viimeisimmässä tilinpäätöksessä omavaraisuusaste oli 26,8 %.
HSY:n omistajaohjaustavoitteet
Muu omistajalinjaus: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550