Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Helsingin medialukio, työavain KASKO-03-20-25
Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Helsingin medialukio, työavain KASKO-03-20-25
Päätös
Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Helsingin medialukioon sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (vakanssi 003860) **********
Virantoimitus alkaa 1.8.2025 lukien.
Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.
Selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.
Rikosrekisteriotetta ei tarvitse esittää.
Päätöksen perustelut
Helsingin medialukion apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 24.2.2025 - 10.3.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät lukiokoulutuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin medialukio.
Apulaisrehtori johtaa lukion toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan yhdessä rehtorin sekä toisen apulaisrehtorin kanssa. Hän osallistuu lukion pedagogisen toiminnan ja talouden sekä tila- ja turvallisuusasioiden johtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön. Apulaisrehtori osallistuu myös henkilöstöjohtamiseen toimimalla oman yksikkönsä esihenkilönä.
Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus on tullut saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin seuraavaa: ”Odotamme tulevan apulaisrehtorimme arvostavan meille erityisen tärkeitä kolmea toimintakulttuurimme teemaa ja tuovan niihin osaamisensa:
- yhteisöllisyyden, osallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistaminen,
- erilaisten oppijoiden yhdenvertainen ja yksilöllinen kohtaaminen sekä
- nuorten yleissivistyksen ja erityisesti yhteiskunnallisen toimijuuden vahvistaminen.”
Lisäksi mainittiin: ”Tuleva apulaisrehtorimme näkee lukioyhteisömme johtamisen yhteiskunnallisesti ja paikallisesti merkityksellisenä tehtävänä. Hänellä on innostusta johtaa Medialukiota ja kehittää lukion toimintakulttuuria proaktiivisesti ja dynaamisesti vahvassa vuorovaikutuksessa rehtorin ja toisen apulaisrehtorin kanssa kohti yhteisesti sovittua suuntaa. Arvostamme kokemusta ja ymmärrystä jaetusta johtajuudesta. Esihenkilö- ja johtamiskokemuksesta on etua tehtävässä onnistumisessa, mutta olennaisempana näemme vahvan halun oppia ja suhtautua apulaisrehtorin tehtävään valmentavalla, näkemyksellisellä ja toimeenpanokykyisellä otteella.”
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Rekrytointi toteutettiin anonyymisti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Hakijaa pyydettiin täyttämään työnhakulomake normaalisti ja huomioimaan hakemusta kirjoittaessaan, että se noudattaa anonymiteetin periaatteita. Haastateltavat henkilöt valittiin jatkoon anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.
Virkaan jätti 10.3.2025 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 26 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on hakemusten perusteella 18 hakijalla.
Hakemusten perusteella videohaastatteluihin kutsuttiin 11 hakijaa. Videohaastattelukysymyksiä oli kolme. Ensimmäisessä hakijoita pyydettiin kertomaan esimerkki tilanteesta, jossa he ovat onnistuneet ohjaamaan tiimiään rohkeasti ja innostaen kohti yhteistä suuntaa ja saaneet asioita konkreettisesti tapahtumaa. Toisessa kysymyksessä hakijoita pyydettiin kertomaan, millaista erityistä osaamista heillä on jaetun johtamismallin toteuttamiseen ja kehittämiseen liittyen. Kolmannessa kysyttiin tiiviitä näkemyksiä lukiokoulutuksen ajankohtaisista kehittämishaasteista pääkaupunkiseudulla sekä miten opiskelijaprofiililtaan Medialukion kaltainen oppilaitos kykenee parhaiten vastaamaan näihin haasteisiin. Kaikki kutsutut 11 hakijaa vastasivat videohaastatteluun.
Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin viisi (5) hakijaa perustuen heidän hakemustensa ja videohaastatteluvastaustensa kokonaisarvioon. Videohaastatteluvastausten arvioinnissa korostettiin toimeenpanokyvyn ja innostuksen ilmenemistä, lukioiden ajankohtaisten haasteiden hahmottamista, Medialukion toimintaympäristön ymmärtämistä sekä osaamista ja näkemyksellisyyttä jaettuun johtamiseen. Hakemusten ja videohaastatteluvastausten kokonaisarviossa huomioitiin hakijan kelpoisuus, ansioituneisuus sekä soveltuvuus tehtävään suhteessa hakuilmoitukseen.
Haastattelut järjestettiin 2.4. - 4.4.2025 ja niihin osallistuivat lukion rehtori ja apulaisrehtori sekä HR-asiantuntija. Hakijoille annettiin ennakkotehtävä, jossa heitä pyydettiin kertomaan lyhyesti visiostaan lukiosta paikallisena toimijana sekä pohtimaan, millaisena hakija näkee lukion kehittämisen mahdollisuudet alueellisessa kontekstissa. Haastatteluissa hakija esitteli ennakkotehtävänsä, jonka jälkeen keskustelimme sekä siitä että hakijalle ominaisesta työskentely- ja johtamistavasta, medialukion toimintakulttuurin teemoista ja ajankohtaisista lukiokoulutuksen teemoista yleensä, hakijan johtamisosaamisesta, vahvuuksista sekä kehittämiskohteista suhteessa haettavaan tehtävään.
Haastatteluiden, videohaastatteluiden sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvion perusteella toisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin kolme hakijaa: **********
Ennen haastatteluita he osallistuivat henkilöarviointiin, jonka suoritti Psycon Oy. Haastattelut pidettiin 22.4.2025 ja niihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö, lukion rehtori ja apulaisrehtori sekä HR-asiantuntija. Haastatteluissa keskusteltiin henkilöarvioinnin raportista sekä perehdyttiin syvällisemmin hakijan johtamisosaamiseen ja sen kehittämiseen sekä keskusteltiin psykologisen turvallisuuden ja työyhteisölähtöisen toimintakulttuurin vahvistamisesta.
**********
**********
**********
**********
Lukiokoulutuksen päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänellä on paras ymmärrys sekä lukion ajankohtaisesta toimintaympäristöstä että sen muutosnopeudesta, mikä tuo laajaa kokonaisnäkemyksellisyyttä lukiokoulutuksen johtamiseen ja kehittämiseen. Hänellä on myös syvällistä ymmärrystä jaetusta johtamismallista ja sen kehittämisestä sekä kykyä vahvistaa työyhteisön psykologista turvallisuutta. Henkilöarviointi tukee valintaa.
Toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Päätös tullut nähtäväksi 08.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ukkopekka Hyvönen, Rehtori, puhelin: 050 567 5434