Oikeudelliset palvelut ja hankinta-asiantuntijapalvelut, osa-alue 3
Oikeudelliset palvelut ja hankinta-asiantuntijapalvelut, osa-alue 3
Päätös
Toimitusjohtaja hylkää tarjoaja Deloitte Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Toimitusjohtaja valitsee oikeudelliset palvelut ja hankinta-asiantuntijapalvelut puitejärjestelyn osa-alueelle 3 (Hankinta-asiantuntijapalvelut) palveluntarjoajiksi seuraavat yritykset alla olevassa etusijajärjestyksessä:
- Gofore Lead Oy
- KPMG Oy Ab
- Dominus Hankinnat Oy
Osa-alueet 1 ja 2 ratkaistaan erillisellä päätöksellä.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on oikeudelliset palvelut ja hankinta-asiantuntijapalvelut.
Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen:
- Oikeudelliset asiantuntijapalvelut
- Kiinteistö- ja rakentamisoikeus sekä ympäristö- ja maankäyttöoikeus
- Hankinta-asiantuntijapalvelut
Jokaiselle osa-alueelle valitaan enintään kolme palveluntuottajaa, joiden kesken muodostetaan puitejärjestelyn etusijajärjestys.
Tilaajat - Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenne), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), Länsimetro Oy, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy, Sammalvuoren Metrovarikko Oy ja Suomenlinnan Liikenne Oy - tekevät jokainen erikseen omat itsenäiset hankintapäätökset.
Puitejärjestelyn arvioitu arvonlisäveroton enimmäisarvo on 4.000.000 euroa, josta osa-alueen 3 enimmäisarvo on 800.000 euroa. HKL:n osuus osa-alueen 3 mukaisista palveluista on alle 500.000 euroa.
Puitejärjestelyn sopimuskausi on kaksi vuotta. Tilaaja voi lisäksi päättää sopimuksen jatkamisesta kolmella yhden vuoden optiokaudella (1+1+1).
Hankintamenettely
Kyse on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) liitteen C mukaisesta erityisten palveluiden hankinnasta. Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain 36 § mukainen avoin menettely.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankinnasta hankintailmoituksen 4.3.2025 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa ja nro:lla 145161-2025 4.3.2025 EU:n virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu.
Tarjouskilpailun hankintailmoitukseen tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin annettiin vastaukset 9.4.2025.
Tarjoukset tuli jättää 16.4.2025 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti neljä tarjoajaa:
- Deloitte Oy
- Dominus Hankinnat Oy
- Gofore Lead Oy
- KPMG Oy Ab
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä tarjouksissa havaittiin seuraavia puutteita tai epäselvyyksiä.
Tarjouspyynnön mukaan nimetyillä henkilöillä on oltava kuusi referenssitoimeksiantoa. Suorahankintaan liittyvää toimeksiantoa ei hyväksytä.
KPMG Oy Ab
Päävastuullisen asiantuntijan 1 referenssitoimeksiantojen 1, 2 ja 3 sekä Päävastuullisen asiantuntijan 2 referenssitoimeksiantojen 2, 3 ja 4 kohdalla ei ollut yksiselitteistä, millä hankintamenettelyllä toimeksianto oli toteutettu.
Hankintayksikkö lähetti 30.4.2025 KPMG:lle täsmennyspyynnön, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan yllä mainittujen seikkojen osalta.
Täsmennyksessään 30.4.2025 KPMG täsmensi puuttuvia tietoja, minkä jälkeen hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan tarjouspyynnön mukainen.
Gofore Lead Oy
Päävastuullisen asiantuntijan 1 referenssitoimeksiantojen 1, 5 ja 6 sekä Päävastuullisen asiantuntijan 2 referenssitoimeksiantojen 4, 5 ja 6 kohdalla ei ollut yksiselitteistä, millä hankintamenettelyllä toimeksianto oli toteutettu.
Hankintayksikkö lähetti 30.4.2025 Gofore Lead Oy:lle täsmennyspyynnön, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan yllä mainittujen seikkojen osalta.
Täsmennyksessään 30.4.2025 Gofore Lead Oy täsmensi puuttuvia tietoja, minkä jälkeen hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan tarjouspyynnön mukainen.
Dominus Hankinnat Oy
Päävastuullisen asiantuntijan 1 referenssitoimeksiannon 6 kohdalla ei ollut yksiselitteistä, millä hankintamenettelyllä toimeksianto oli toteutettu.
Hankintayksikkö lähetti 30.4.2025 Dominus Hankinnat Oy:lle täsmennyspyynnön, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan yllä mainitun seikan osalta.
Täsmennyksessään 30.4.2025 Dominus Hankinnat Oy täsmensi puuttuvan tiedon, minkä jälkeen hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan tarjouspyynnön mukainen.
Deloitte Oy
Tarjouspyynnön liitteessä on esitetty seuraava vaatimus: "Esitettävistä referensseistä on ilmoitettava asiakkaan/toimeksiantajan nimi. Anonymisoituja referenssejä ei hyväksytä. Referenssitoimeksiannon asiakkaana olevan luonnollisen henkilön nimen ilmoittamista ei kuitenkaan edellytetä."
Tarjoajan Deloitte Oy toimittamissa referensseissä asiakasorganisaatio on ilmoitettu tavalla, jossa referensseistä ei käy ilmi asiakkaan tai toimeksiantajan yksilöitävä nimi. Näin ollen referenssit ovat anonymisoituja, eivätkä täytä tarjouspyynnössä asetettua nimenomaista vaatimusta.
Kyseinen vaatimus on asetettu osaksi nimetyille asiantuntijoille kohdistettuja vähimmäisvaatimuksia. Koska vaatimusta ei ole noudatettu, tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen.
Tämän vuoksi tarjoajan Deloitte Oy tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Tarjousten arviointiperusteena ja hankinnan ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin.
Tarjoajan kokonaispisteet (max 100 p) määräytyivät annettujen tuntihintojen ja alennusprosentin perusteella. Alennusprosentilla tarkoitetaan tarjoajan antamaa alennusprosenttia tuntihinnoista, kun toimeksiannon laajuus ylittää 30 tuntia per asiantuntija. Tuntihintojen painoarvo kokonaispisteistä oli 90 % (90 p) ja alennusprosentin 10 % (10 p).
Halvimman kokonaishinnan painotettujen tuntihintojen perusteella antanut tarjoaja saa täydet kokonaishintapisteet (90 p). Muiden tarjoajien hintapisteet lasketaan kaavalla: tarjoajan vertailuhinta / halvimman tarjouksen vertailuhinta x 90.
Korkeimman alennusprosentin antanut tarjoaja saa täydet pisteet (10 p). Muiden tarjoajien alennusprosenttipisteet lasketaan kaavalla: (korkein annettu alennusprosentti / tarjoajan antama alennusprosentti) x 10.
Tarjouksen lopulliset pisteet määräytyivät siten, että molemmat pisteet lasketaan yhteen. Tarjousvertailun lopputulos on seuraava:
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %), päättää johtokunta hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 11.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277