Anställning av specialklasslärare, Minervaskolan, arbetsnummer KASKO-04-180-25
Anställning av specialklasslärare, Minervaskolan, arbetsnummer KASKO-04-180-25
Beslut
Chefen för den grundläggande utbildningen beslutade att anställa
**********
som specialklasslärare (vakansnr 001324) vid Helsingfors stad med placering i Minervaskolan från 1.8.2025.
Eftersom personen i fråga redan är anställd vid en skola i Helsingfors behöver varken straffregister eller intyg över hälsotillstånd uppvisas. Ingen prövotid tillämpas då personen i fråga redan jobbar för en skola inom staden.
Lönen bestäms enligt UKTA.
Beslutsmotivering
Specialklasslärartjänsten (vakansnr 001324) ledigförklarades under tiden 2.4-16.4.2025 i Helsingfors stads rekryteringskanaler. Tjänsten är placerad i Minervaskolan.
Enligt sektorchefens delegeringsbeslut (4.12.2024, § 104) är det chefen för den grundläggande utbildningen som anställer lärare till ordinarie tjänsteförhållande.
Behörighetsvillkoren för tjänsten bestäms i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet 1998/986.
Vid val av tjänsteinnehavare bör man utöver behörighetsvillkoren ta i betraktande de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster som enligt § 125 i Finlands grundlag är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Sökandena har getts möjlighet att enligt § 22 i förvaltningslagen komplettera sin ansökan.
Förutom de formella behörighetskraven framhölls i annonsen att som merit räknas tidigare erfarenhet av arbete i lärarteam. Som merit räknas att du tidigare arbetat i specialklass och varit med och format verksamheten utifrån elevernas vardag och behov. Som merit ses även att du är förtrogen i processen där stödsystemet för lärande förnyas inom den grundläggande utbildningen till hösten 2025.
När ansökningstiden hade gått ut hade 3 personer sökt tjänsten varav alla uppfyller behörighetskraven för tjänsten. En behörig sökande drog tillbaka sin ansökan.
De två behöriga sökande har intervjuats av skolans rektor och biträdande rektor.
**********
**********
Beslutsutdrag med anvisning för begäran om omprövning skickas elektroniskt eller som brev till samtliga sökande.
Päätös tullut nähtäväksi 07.05.2025
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Lisätietojen antaja
Charlotta Wallenius, rektor, telefon: 09 310 86754