Testisisältö

Talousarvion toteutumisennuste 1/2025

HEL 2025-007770
2. / 36 §

Talousarvion toteutumisennuste 1/2025

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2025.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n talousjohtaja Pasi Miettinen. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Kaupunginhallituksen 2.12.2024 hyväksymien vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.

Liitteenä on kaupunginkansliaan 23.4.2025 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion tulos- ja rahoituslaskelman ennuste 1/2025, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymään talousarvioon 2025 ja HKL:n johtokunnan 19.12.2024 hyväksymään tulosbudjettiin 2025. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna tulosbudjettiin.

Yleistä

Metron matkustajamäärät olivat alkuvuonna 1,4 prosenttia edellisvuotta korkeammalla tasolla. Kehitys on ollut HSL-alueen yleistä tasoa maltillisempaa, sillä koko Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) alueella matkustajamäärät olivat 6,1 prosenttia edellisvuotta korkeammalla tasolla. Suurin yksittäinen metron matkustajamäärien maltilliseen kehitykseen vaikuttava tekijä on ollut kesän 2024 poikkeusliikennöinti, jonka aiheuttamasta pudotuksesta matkustajamäärät ovat palautuneet hitaasti. Myös joukkoliikennejärjestelmän muut muutokset, kuten raitiolinjan 13 aukeaminen Kalasataman ja Pasilan välillä, ovat voineet vaikuttaa metron matkustajamääriin. Metron matkustajamäärät ovat alkuvuoden aikana olleet noin 12 prosenttia koronaa edeltävää aikaa alhaisemmat, kun vastaava luku koko HSL-alueella yhteensä on noin 7 %.

Kesän 2025 rakennushankkeiden vuoksi Vuosaaren haaralla toteutettavan liikennöintikatkon valmistelu ja riskiperusteinen seuranta on ollut käynnissä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö) koordinoimana. Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aiheuttamaa liikennöintikatkoa hyödynnetään metrohaaralla laajasti. Vuosaaren metroaseman laiturialueella korjataan sulanapitojärjestelmä ja asennetaan lattialaatoitukseen esteettömyysopastus. Lisäksi aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan. Metrohaaralla uusitaan kaapelikouruja, raidevirtapiirejä ja Rastilan metroaseman valaistusta. Liikennöintikatkoa hyödynnetään myös Itäkeskuksen alueen vaihteiden uusintatyössä.

Liikennöintikatko on vaativa, kaikkia metron eri liiketoiminta-alueita läpileikkaava muutoksenhallintaprosessi, jonka aikana yhteistyötä tehdään etenkin korvaavan liikenteen järjestelyistä vastaavan HSL:n kanssa. Jotta Vuosaaren alueen liikennejärjestelyiden toimivuus voidaan varmistaa laajemminkin, tehdään yhteistyötä myös kaupunkiympäristön toimialan sekä Vuosaaren satamatunnelin korjausta valmistelevan Fintrafficin kanssa. Tavoitteena on liikkumiseen aiheutuvien kokonaishaittojen minimointi, tiedonkulun varmistaminen ja ennakoiva viestintä.

Kalasatamassa sijaitsevan Junatien metrosillan uusimisen ajankohta on tarkentunut. Kaupunkiliikenneyhtiön viime syksyn ja kuluneen talven aikana toteuttaman tarkkailun perusteella aiemmin todetut vauriot sillassa ovat edenneet talven aikana. Sillan tuentatyöt valmistuivat helmikuussa. HKL:n, Kaupunkiliikenne Oy:n, HSL:n ja kaupunkiympäristön toimialan yhteisen arvion mukaan Junatien metrosillan uusinta on syytä aikatauluttaa toteutettavaksi ennen Kulosaaren katusillan uusintaa. Liikenteen toimivuuden varmistamiseksi samalla alueella sijaitsevien siltojen rakennustöitä ei voida toteuttaa yhtäaikaisesti. Kokonaishaittojen hallinnan näkökulmasta varaudutaan myös kaupungin muiden liikennejärjestelmään vaikuttavien hankkeiden uudelleenajoittamiseen em. siltahankkeiden ajoitus huomioiden.

Junatien metrosillan uusimisen suunnittelu on käynnissä ja valmistelevia rakennustöitä tavoitellaan aloitettavaksi keväällä 2026. Metroliikenteeseen merkittävästi vaikuttava rakentamistyö ja sillan uusiminen ajoittuvat vuodelle 2027, jolloin liikenteeseen tulee pidempiaikainen katko. Metron liikennöintiin aiheutuvat merkittävät haitat on tarkoitus ajoittaa aikaan, jolloin raitioliikenne Kruunusilloilla on käynnissä ja tukee osaltaan idän suunnan liikennettä. Liikennöintikatkon ajan metro liikennöi osittaista liikennettä idässä sekä lännessä ja väli korvataan bussiliikenteellä.

Sillan uusimisen kustannusarvio, liikennöintikatkon kesto ja ajankohta sekä korvaavan liikenteen järjestelyt tulevat tarkentumaan syksyllä 2025.

Usean vuoden työ metron liikenteenohjausjärjestelmän uusimishankkeen ja siihen liittyvän radioverkkohankkeen (ns. METKA-hankkeet) osalta on saavuttamassa tärkeän välietapin, sillä niihin liittyvä hankintamenettely on edennyt lopullisten tarjouspyyntöjen julkaisuun huhtikuun 2025 lopussa. Tarjoukset saapuvat kesäkuun lopussa ja hankintapäätökset on tarkoitus tehdä syksyllä 2025.

Talousarvion sitovat tavoitteet

Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2025:

  • HKL:n talous pysyy tasapainossa
    • Tilikauden tulos on vähintään nolla
  • Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
    • Tyytyväisten asiakkaiden osuus metroliikenteessä on 92 %
  • Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
    • Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %

Tässä vaiheessa kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.

Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aiheuttama liikennekatko tunnistetaan riskiksi matkustajien asiakastyytyväisyydelle, sillä liikennekatko aiheuttaa väistämättä muutoksia matkustajien liikkumiseen. Ennustetaan, että asetettu tavoite tullaan saavuttamaan, vaikka tavoite tunnistetaankin haastavaksi. Poikkeusliikenteen aikaiseen opastamiseen ja ajantasaiseen tiedottamiseen panostetaan yhteistyössä HSL:n kanssa.

Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)

Liikevaihtoennuste on 168,6 milj. euroa ylittäen tulosbudjetin noin 1,7 milj. euroa.

Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on 61,6 milj. euroa eli 0,7 milj. euroa yli tulosbudjetin. Kaupungin tuen ennuste on 15,9 milj. euroa eli 1,2 milj. euroa yli tulosbudjetin.

Muista liikevaihdon eristä HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan nousevan budjetoitua suuremmaksi noin 0,3 milj. euroa.

Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 119,6 milj. euroa. Alihankintamenojen ennustetaan ylittävän tulosbudjetin 5,0 milj. euroa. Ennusteen muutoksen taustalla on kirjauskäytännön muutos. Kuluvan tilikauden alusta lähtien metroasemien vuokratuotot on käsitelty bruttoperiaatteen mukaisesti. Kulujen kasvu kompensoituu suurelta osin liiketoiminnan muiden tuottojen kasvulla 3,9 milj. euroa.

Poistoja ennustetaan toteutuvan 37,0 milj. euroa eli 0,4 milj. euroa yli tulosbudjetin.

Korkokuluja on toteutumassa 16,1 milj. euroa eli 0,3 milj. euroa budjetoitua enemmän.

Tilikauden tulosennuste ennen varausten muutoksia on 0,0 milj. euroa ja 0,3 milj. euroa budjetoitua pienempi.

Investoinnit

Vuoden 2025 investointiennuste on 82,3 milj. euroa, joka on samalla tasolla tulosbudjetin kanssa. Ennusteeseen kohdistuu tässä vaiheessa vuotta vielä merkittäviä epävarmuuksia. Projektikohtaisesti on tunnistettu alustavasti sekä ylityspaineita että ajoitusmuutoksia. Kokonaisvaikutus kuluvan vuoden toteumaan tulee tarkentumaan suunnittelun ja toteutuksen edetessä.

Vuoden 2025 suurimpia investointeja ovat metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen 11,4 milj. euroa, raidevirtapiirien korvaaminen akselilaskentalaitteistolla 6,7 milj. euroa, Vuosaaren metrosillan korjaus 6,2 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen lippuhallin uudelleen rakentaminen keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteydessä 6,1 milj. euroa ja Herttoniemen metroaseman kunnostamishanke 5,1 milj. euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 16.05.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi