Talousarvioennuste 2025, liikenneliikelaitos

HEL 2025-007770
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Talousarvion toteutumisennuste 3/2025

Esitysehdotus

Johtokunta merkitsee tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 3/2025.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen 2.12.2024 hyväksymien vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.

Liitteenä on kaupunginkansliaan 29.10.2025 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion tulos- ja rahoituslaskelman ennuste 3/2025, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymään talousarvioon 2025 ja HKL:n johtokunnan 19.12.2025 hyväksymään tulosbudjettiin 2025. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna tulosbudjettiin.

Yleistä

Metron matkustajamäärät olivat tammi-elokuussa 7,8 % edellisvuotta suuremmat, kun koko HSL:n joukkoliikenteen keskiarvo oli 6,7 % edellisvuotta suurempi. Koronaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna metron matkustajamäärät olivat 14,2 % pienemmät, kun koko HSL:n alueen keskiarvo oli 3,3 % vuotta 2019 pienempi.

Kasvu edellisestä vuodesta on maltillista siihen nähden, että kesän 2024 Rautatientorin metrokatko ja muu poikkeusliikenne pienensivät matkustajamääriä merkittävästi. Kuluvan vuoden kesän 2025 Vuosaaren haaran liikennöintikatkon vaikutukset ovat olleet selvästi pienempiä.

Vuosaaren metrosillan korjaustyöt sekä metron liikennöintikatkon aikana tehtävät muut hankkeet Vuosaaressa, Rastilassa ja Itäkeskuksessa etenivät suunnitelmien mukaisesti. Metroliikenne käynnistyi Vuosaaren haaralla syyskuun lopussa.

Kalasatamassa sijaitsevan Junatien metrosillan uusimisen suunnittelu, sidosryhmäyhteistyö ja hankintamenettely etenevät. Lokakuun aikana käynnistyneessä urakan kehitysvaiheessa optimoidaan suunnitelmia, työtekniikkaa ja -vaiheistusta toteuttajan kanssa siten, että metron liikennöinnille aiheutuvat haitat voidaan minimoida. Valmistelevien rakennustöiden aloitusta tavoitellaan kesällä 2026. Metron liikennöintiin vaikuttavat työvaiheet ajoitetaan vuodelle 2027 ajankohtaan, jolloin Kruunusillat-yhteys on käynnissä. Myös Rautatientorin metroaseman peruskorjauksen suunnittelu etenee ja projektinjohtourakan hankintamenettely on käynnissä. Peruskorjauksen aloitusajankohta tarkentuu suunnittelun edetessä.

Metron liikenteenohjausjärjestelmän uusimishankkeen ja siihen liittyvän radioverkkohankkeen (ns. METKA-hankkeet) lopullisten tarjousten saapumisen jälkeen päivitetty hankesuunnitelma etenee loppuvuoden aikana Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustojen käsittelyyn. Myös M400-junien hankesuunnitelman päätöksentekoa edistetään loppuvuoden aikana.

Junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen nykyisestä pakkopysäytysjärjestelmästä puoliautomaattiseen junakulunvalvontaan mahdollistaa tulevaisuudessa liikenteenohjausjärjestelmän puolesta metron matkustajamäärän kasvun. Yli 40 vuotta vanhojen järjestelmien korvaaminen parantaa metrojärjestelmän luotettavuutta ja liikenneturvallisuutta.

Uudet M400-sarjan metrojunat tulevat korvaamaan vanhimmat metrossa käytössä olevat M100- ja M200-sarjan junat. Uusien junien hankintaprosessi voidaan käynnistää sen jälkeen, kun Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt M400-metrojunien hankesuunnitelman ja junakulunvalvontajärjestelmän hankintapäätös on lainvoimainen ja toteutus käynnistyy.

Herttoniemen metroaseman kunnostushankkeen ja Kontulan metroaseman perusparannushankkeen rakennustyöt valmistuvat loppuvuoden aikana. Itäkeskuksen metroaseman toimintavarmuuden takaamiseen ja viihtyisyyden parantamiseen liittyvä kunnostushanke etenee. Metroaseman vesikaton korjaustyöt ovat käynnissä ja rakenteiden pintojen, liukuportaiden, hissien ja teknisten järjestelmien korjaustöitä käynnistetään loppuvuoden aikana.

Talousarvion sitovat tavoitteet

Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2025:

  • HKL:n talous pysyy tasapainossa
    • Tilikauden tulos on vähintään nolla
  • Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
    • Tyytyväisten asiakkaiden osuus metroliikenteessä on 92 %
  • Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
    • Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %

Tässä vaiheessa kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.

Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aiheuttama liikennekatko tunnistetaan riskiksi matkustajien asiakastyytyväisyydelle, sillä liikennekatko aiheuttaa väistämättä muutoksia matkustajien liikkumiseen, joten poikkeusliikenteen aikaiseen opastamiseen ja ajantasaiseen tiedottamiseen panostettiin yhteistyössä HSL:n kanssa.

Kevään tutkimuskaudelta tyytyväisten asiakkaiden osuus oli 92,3 %, mutta tutkimuskausi toteutettiin suurimmalta osin jo ennen liikennekatkon alkua, joten sen vaikutus vuoden kokonaistulokseen selviää vasta syksyn tutkimuskierroksen jälkeen. Ennustetaan, että asetettu tavoite tullaan saavuttamaan, vaikka tavoite tunnistetaankin haastavaksi.

Luotettavuuden osalta alkuvuosi on ollut hyvä ja ajamattomien lähtöjen määrät on kyetty pitämään minimissä. Kolmannen vuosineljänneksen lopussa vuoden luotettavuus oli 99,93 %, mikä ylittää tavoitteen.

Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)

Liikevaihtoennuste on 160,5 milj. euroa alittaen tulosbudjetin noin 7,5 milj. euroa.

Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on 59,5 milj. euroa eli 1,5 milj. euroa alle tulosbudjetin. Kaupungin tuen ennuste on 11,0 milj. euroa eli 3,7 milj. euroa alle tulosbudjetin. Merkittävin muutos kaupungin tuessa on Länsimetron Oy:n tekemä rahoitusvastikkeen ennustealenema (kauttakulkulaskutus).

Muista liikevaihdon eristä HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan alenevan budjetoidusta noin 4,7 milj. euroa.

Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 108,4 milj. euroa. Alihankintamenojen ennuste alittaa tulosbudjetin 6,0 milj. euroa. Ennuste Länsimetro Oy:n kauttakulkulaskutuksesta on pienentynyt samoin kuin metroasemien käyttö- ja ylläpitotöiden toteuma. Kuluvan tilikauden alusta lähtien metroasemien vuokratuotot on käsitelty bruttoperiaatteen mukaisesti. Kulujen kasvu kompensoituu suurelta osin liiketoiminnan muiden tuottojen kasvulla 4,3 milj. euroa.

Poistoja ennustetaan toteutuvan 36,0 milj. euroa eli 0,6 milj. euroa alle tulosbudjetin.

Korkokuluja on toteutumassa 14,1 milj. euroa eli 1,6 milj. euroa budjetoitua vähemmän.

Tilikauden tulosennuste ennen varausten muutoksia on 1,0 milj. euroa, mikä on noin 0,7 milj. euroa budjetoitua parempi. Metron vuoden alussa voimaan tulleen liikennöinnin jatkosopimuksen korvausperiaatteiden sopimuksenmukainen tarkastus parantaa hieman liikelaitoksen tulosennustetta.

Investoinnit (vertailu tulosbudjettiin)

Vuoden 2025 investointiennuste on 70,0 milj. euroa, joka on noin 12 milj. euroa tulosbudjettia pienempi. Epävarmuutta ennusteeseen aiheutuu mm. METKA-hankkeen sopimusajankohdasta ja ensimmäisten maksuerien ajoittumisesta vuodelle 2025. Vuoden 2025 suurimpia investointeja ennustetaan olevan metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen 7,7 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen lippuhallin uudelleen rakentaminen keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteydessä 6,1 milj. euroa, Vuosaaren metrosillan korjaus 5,9 milj. euroa, raidevirtapiirien korvaaminen akselilaskentalaitteistolla 4,2 milj. euroa ja M300-junien peruskunnostus 4,1 milj. euroa.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi