Hankinta, Maatullinpuiston toimintavälineet 2025, minikilpailutus puitesopimuksessa: Yleisten alueiden toimintavälineet
Hankinta, Maatullinpuiston toimintavälineet 2025, minikilpailutus puitesopimuksessa: Yleisten alueiden toimintavälineet
Päätös
Yksikönjohtaja päätti valita Maatullinpuiston toimintavälineiden toimittajiksi seuraavat yritykset:
Kompan Suomi Oy
Toimintaväline | Määrä | Hinta yhteensä |
- Pienten lasten liukumäki | 1 kpl | 3 224,00 € |
- Erikoisväline, eläinhahmo | 1 kpl | 48 790,00 € |
- Vaappusilta, heiluva | 1 kpl | 2 142,00 € |
Yhteensä (alv 0 %) | 54 156,00 € |
LeikkiSet Oy
Toimintaväline | Määrä | Hinta yhteensä |
- Puueläin, ilves, tammesta | 1 kpl | 3 605,80 € |
- Puueläin, majava, tammesta | 1 kpl | 2 886,00 € |
Yhteensä (alv 0 %) | 6 491,80 € |
Oy J-Trading Ab
Toimintaväline | Määrä | Hinta yhteensä |
- Jättikeinu, korkea porttiaihe | 2 kpl | 20 400,00 € |
Yhteensä (alv 0 %) | 20 400,00 € |
Puuha Group Oy
Toimintaväline | Määrä | Hinta yhteensä |
- Pieni maja, lattialla | 4 kpl | 14 400,00 € |
- Tasapainoaskelmat, puutolpat | 40 kpl | 1 600,00 € |
- Vaijeriliuku lähtötasolla | 1 kpl | 6 500,00 € |
- Riippukeinu, esteetön | 1 kpl | 2 100,00 € |
- Vesileikki, useita suihkuja | 1 kpl | 27 500,00 € |
Yhteensä (alv 0 %) | 52 100,00 € |
Maatullinpuiston toimintavälineiden hankinnan ennakoitu arvo on yhteensä 133 147,80 euroa (alv 0 %).
Kyseessä on minikilpailutus puitesopimuksessa "Yleisten alueiden toimintavälineet 2024-2028.
Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennusyksikkö 2:n tilaamaan toimintavälineet päätöksen mukaisesti.
Edelleen yksikönjohtaja päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisina, jäljempänä mainituin perustein, seuraavat tarjotut toimintavälineet:
Puuha Group Oy | Erikoisväline, eläinhahmo (siili) |
Puueläin, ilves | |
Puueläin, majava |
LeikkiSet Oy | Koripalloteline |
Jalkapallomaali |
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun kalusteista on tehty tilaus.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja.
Kaupunkiympäristön toimialan ja rakentamispalveluliikelaitoksen hankintarenkaana kilpailuttama yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimus on tällainen tyypillinen alihankinta. Yhteishankinnalla varmistetaan toimintavälineiden käytön turvallisuus sekä suunnitelmien mukainen ilme rakennushankkeen toteuttajasta riippumatta.
Ulkotilan toimintavälineillä tarkoitetaan yleisille ulkoalueille suunniteltuja välineitä ja varusteita, joilla on toiminnallinen leikkiin tai liikuntaan liittyvä funktio.
Puitejärjestelyn hankinta
Yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimus on kilpailutettu alkuvuodesta 2024. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on ollut EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta.
Sopimuskaudelle 1.6.2024–31.5.2028 valittiin (5) toimittajaa:
Kompan Suomi Oy |
Lappset Group Oy |
LeikkiSet Oy |
Oy J-Trading Ab |
Puuha Group Oy |
Staran osalta hankintapäätöksen teki rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta, HEL 2024-006216 / 16.5.2024 / § 58.
Puitesopimuksessa hankintamenettelynä on aina minikilpailutus puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Maatullinpuiston toimintavälineiden hankinta
Tämän hankinnan kohteena ovat Maatullinpuistoon tulevat yleisen alueen toimintavälineet. Kyseessä on materiaalien minikilpailutus puitejärjestelyssä. Hankinta on toteutettu lähettämällä tarjouspyyntö sähköpostitse kaikille viidelle (5) sopimustoimittajalle. Tarjouspyyntö on sisältänyt välineluettelon jossa on esitetty tuotteille keskeiset ominaisuudet, mm. materiaalit ja värit, sekä joidenkin välineiden osalta sille varatun alueen mitat.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti seuraavat neljä (4) toimittajaa:
Kompan Suomi Oy |
LeikkiSet Oy |
Oy J-Trading Ab |
Puuha Group Oy |
Kaikki tarjoajat ovat puitesopimuskumppaneita ja täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö pyysi Kaupunkiympäristön toimialalta lausunnon tarjottujen toimintavälineiden soveltuvuudesta. Saadun lausunnon mukaan tarjotuista välineistä allaolevia ei katsottu soveltuviksi kohteeseen:
Puuha Group Oy:n tarjoama erikoisväline, eläinhahmo (siili) on liian umpinainen, se ei myöskään mahdollista näköyhteyttä eikä esteetöntä kulkua välineen sisään. Tarjottu erikoisväline ei ollut soveltuva. Puuha Group Oy:n tarjous tuli tältä osin hylätä. Kompan Suomi Oy:n tarjoama väline täytti suunnitelman mukaiset vaatimukset.
Puuha Group Oy:n tarjoamista toimintavälineistä puueläinhahmot, ilves ja majava, eivät vastanneet vaatimuksia välineiden kestävyydestä ja eläinhahmojen muodoista. Puuha Group Oy:n tarjoamat eläinhahmot eivät olleet soveltuvia, tarjous tuli näiltä osin hylätä. LeikkiSet Oy:n hahmot todettiin tarjouspyyntöä vastaaviksi.
LeikkiSet Oy:n tarjoamista toimintavälineistä koripalloteline ja jalkapallomaali eivät vastaa materiaaleiltaan eivätkä toiminnoiltaan tarjouspyynnössä määriteltyjä välineitä. LeikkiSet Oy:n tarjous tuli näiltä osin hylätä. Muita tarjouksia ei tullut, koripallotelineestä ja jalkapallomaalista ei saatu hyväksyttäviä tarjouksia.
Hankintayksikkö suoritti tarjousvertailun. Valintaperusteena oli hinta soveltuvien välinetarjousten kesken. Toimittajiksi valitut tarjoajat on esitetty päätös -osiossa. Tarjousvertailu on päätöksen liitteenä.
Hankinnan yhteenlaskettu arvo 133 147,80 euroa (alv 0 %) ylittää kansallisen kynnysarvon mutta alittaa EU-kynnysarvon.
Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää hankinnasta, sekä mahdollisista lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 / § 7 mukaisesti.
Tilattavien välineiden laskutuksessa käytetään Staran puitejärjestelyn SAP-puitteita:
- Kompan Suomi Oy 4700003185,
- LeikkiSet Oy 4700003189,
- Oy J-Trading Ab 4700003186, ja
- Puuha Group Oy 4700003188.
Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki -yksikkö seuraa urakan toteutumista ja raportoi siitä.
Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241