Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta koskien hoitoon pääsyn tehostamista Vuosaaren terveysasemalla

Tämä on esitys

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta koskien hoitoon pääsyn tehostamista Vuosaaren terveysasemalla

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Lausuntoehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Aloitteessa ehdotetaan, että Vuosaaren terveysaseman tilojen ja henkilöstön riittävyys arvioidaan ja vuoden 2026 aikana ryhdytään toimenpiteisiin lisätilan saamiseksi ja henkilöstön kasvattamiseksi. Aloitteessa todetaan, että Vuosaaren alueen toinen Meri-Rastilan terveysasema suljettiin vuonna 2005, eikä Albatrossin soteasema ole pystynyt tiloiltaan ja henkilöstöltään vastaamaan tarpeeseen. Vuosaaren asukasluku on kahdenkymmenen vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Pelkällä asuntorakentamisella palvelut unohtaen ei saada viihtyisää ja turvallista kaupunginosaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu ja rahoitus

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta lukien. Helsingin kaupungilla säilyi edelleen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu, mutta kunta-Helsinki ei rahoita sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen palveluja. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen rahoitus muodostuu pääosin valtiolta saatavasta yleiskatteellisesta rahoituksesta. Lisäksi toimiala saa tuloja asiakasmaksutuloista ja valtionkorvauksista.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta toteaa, että kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon, mukaan lukien HUS-yhtymän, sekä pelastustoimen menot ja kustannuksia kasvattavat muutokset on kyettävä rahoittamaan edellä mainitulla rahoituksella. Terveyspalveluja on keskitetty terveys- ja hyvinvointikeskuksiin (jäljempänä THK) ja perhekeskuksiin (jäljempänä PK) lautakunnassa hyväksyttyjen linjausten mukaisesti. Vuosaarelaisille tarjotaan terveyspalveluja Vuosaaren THK:ssa ja PK:ssa. Tilojen ja henkilöstön riittävyyttä seurataan eri mittareiden avulla ja tarvittaessa niitä vahvistetaan talousarvion puitteissa.

Hoitoon pääsy ja henkilöstöresurssit Vuosaaren terveysasemalla

Terveydenhuoltolain (1326/2010) 55 §:n mukaisesti hoitoon pääsyn tunnuslukujen tulee perustua Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) julkaisemiin raportteihin. Vuonna 2025 tammi-heinäkuun välisenä aikana Vuosaaren terveysasemalla hoidon tarpeen arvioinnissa hoitotakuun piiriin kuuluvista lääkäreiden läsnä- ja etäkontakteista 41 % toteutui 30 vuorokauden sisällä ja hoitajien läsnä- ja etäkontakteista 99 % toteutui 14 vuorokauden sisällä. Puhelimitse tulleisiin yhteydenottoihin vastattiin saman päivän aikana, chat-viesteihin reagoitiin välittömästi ja Omaolo-palvelun viesteihin vastattiin pääsääntöisesti saman päivän aikana. Maisa-asiakasportaalin viestien käsittelyssä on alkuvuonna esiintynyt viiveitä. Toimialan palvelulupaus Maisa-viesteihin vastaamiselle on kaksi arkipäivää. Tammikuussa 2025 Vuosaaren terveysasemalla keskimääräinen vastausviive oli 5,7 arkipäivää. Viiveiden lyhentämiseksi ja palvelulupauksen saavuttamiseksi Vuosaaren terveysasemalla on toteutettu useita toimenpiteitä, ja heinäkuussa 2025 Vuosaaren terveysasemalla keskimääräinen Maisa-viestien vastausviive oli 1,1 arkipäivää.

Hoitoon pääsyä seurataan säännöllisesti. Toimenpiteitä hyvän tilanteen säilyttämiseksi ja edelleen parantamiseksi tehdään jatkuvasti. Esimerkiksi toimialatasoiset toimenpiteet eri yhteydenottokanavissa tapahtuvan asioimisen selkeyttämiseksi ja sujuvoittamiseksi ovat käynnistymässä.

Vuosaaren terveysaseman henkilöstöresurssien riittävyyttä on arvioitu ja toimenpiteitä resurssien lisäämiseksi on jo tehty. Kevään 2025 aikana kaikkien terveysasemien hoitajaresursseja vahvistettiin saatavuuden parantamiseksi. Vuosaaren hoitajaresurssia lisättiin neljällä vakanssilla. Hoitajavakanssien täyttöaste on erinomainen, 100 prosenttia. Vuoden 2026 loppuun mennessä myös terveysasemien lääkäriresurssia vahvistetaan ja toimet lääkäriresurssien vahvistamiseksi käynnistetään jo syksyn 2025 aikana. Kesäkuun alussa 2025 Vuosaaren terveysaseman lääkäritilanne oli hyvä, ja täyttöaste ostopalvelulääkärit mukaan lukien oli noin 99,5 prosenttia. Lisäksi terveysasemapalvelussa vahvistetaan Seure-yhteistyötä, ja esimerkiksi Vuosaaren terveysasemalla Seurea hyödynnetään aiempaa suunnitelmallisemmin esimerkiksi äkillisten poissaolojen hallintaan.

Terveysasemien budjetoinnissa huomioidaan Helsingin kaupunginosien erilaisuus, ja voimavarat kohdennetaan tarveperusteisesti eli puhdasta väestöpohjaista arviota täydennetään tarvetekijöillä, kuten ikä, vieraskielisyys, pitkäaikaissairaus ja sosioekonominen tausta.

Palveluverkkosuunnittelu terveyspalvelujen tilaratkaisujen tukena

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi 23.5.2023 § 97 palveluverkkosuunnittelun tavoitteet ja periaatteet. Suunnittelua ohjaavat kaupungin strategiat, toimialan palvelustrategia, pelastuslaitoksen palvelutasopäätös sekä palvelutiloihin liittyvä lainsäädäntö. Suunnittelussa hyödynnetään kaupunkiyhteisiä tietolähteitä ja linjauksia. Tavoitteena on tehostaa tilankäyttöä ja välttää uusien tilojen rakentamista optimoimalla olemassa olevien tilojen käyttöä esimerkiksi yhteiskäytöllä, henkilökohtaisten tilojen vähentämisellä ja aukioloaikojen laajentamisella.

Helsingin kaupungin vuonna 2024 laatiman väestöennusteen mukaan väestö kasvaa merkittävästi useilla suurilla asuntorakentamisen alueilla vuoteen 2038 mennessä. Ennusteen perusteella väestönkasvu painottuu myös muihin alueisiin kuin Vuosaareen.

Nykyisessä palveluverkkosuunnitelmassa terveys- ja hyvinvointikeskukset sijoittuvat pääosin alueille, joiden väestömäärä on Vuosaaren aluetta suurempi. Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksen tiloja käyttävät terveysasemapalvelujen lisäksi myös muut terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimijat. Nykyisellään tila- ja huonetarpeista käydään jatkuvaa vuoropuhelua eri toimijoiden kesken. Tällä hetkellä esimerkiksi ratkaistaan ns. callcenterin tilankäyttöä, jossa on edelleen joitakin muutostarpeita.

Vaikutusten arviointi

Toimivilla ja riittävän hyvin saavutettavilla sosiaali- ja terveyspalveluilla on myönteinen vaikutus asukkaiden terveyteen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Oikein kohdennetuilla ja resursoiduilla palveluilla tasoitetaan kaupungin osien erilaisuuksia ja taataan yhdenmukaiset palvelut kaikille kuntalaisille.”

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta koskien hoitoon pääsyn tehostamista Vuosaaren terveysasemalla. Lausuntoa on pyydetty 10.9.2025 mennessä.

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Tatu Han, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 38668

tatu.han@hel.fi

Jarja Ijäs, vs. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 27548

jarja.ijas@hel.fi

Leena Turpeinen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 52481

leena.turpeinen@hel.fi