Pasila, Kirjurinkatu 3, poikkeamishakemus
Pasila, Kirjurinkatu 3, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17019 tonttia 1 koskevan poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan asemakaavasta nro 8727 seuraavasti:
- poiketaan sallitusta kerrosalasta sallien 1253 k-m2:n (7 %) ylitys, josta 837,5 k-m2 on pääkäyttötarkoituksen mukaista kerrosalaa ja 415,5 k-m2 kaavan sallimaa lisäkerrosalaa
- poiketaan vähäisesti määrätystä autopaikkamäärästä sallien yhdeksän autopaikkaa kaavan vaatimaa vähemmän
- poiketaan vaatimuksesta sijoittaa autopaikat pihamaan tason alapuolelle
- poiketaan vaatimuksesta varata vähintään 15 % korttelin alasta yleiselle jalankululle sallien 5 % korttelin alasta varattavan yleiselle jalankululle
- poiketaan vaatimuksesta rakentaa pihamaan tasoon vähintään korttelin alasta 15 % myymälä-, kokoontumis-, urheilu-, tai muiksi vastaaviksi huoneistoiksi sallien liiketilat
- poiketaan pihamaantason alapuolisten tilojen sallitusta käyttötarkoituksesta pysäköinti-, kirjapaino-, urheilu- ja julkista liikennettä palvelevina tiloina sekä luonnonvalolla valaistavina toimisto-, työpaja- ja sosiaalitiloina ja niihin verrattavina tiloina sallien liiketilat
- poiketaan ullakkokerroksen sallitusta kerrosalasta sallien 21 k-m2:n ylitys
- poiketaan rakennuksen länsiosan sallitusta kerrosluvusta sallien paikallinen yhden kerroksen ylitys paviljonkirakennusta varten
- poiketaan torniosan sallitusta kerrosluvusta sallien tekniikkakerros kolmannen ja neljännen kerroksen välissä.
Maksu
Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 3 346,50 euroa.
Hakija
Kiinteistö Oy Castellum Helsinki Kirjurinkatu 3
Rakennuspaikka
17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17019 tontti 1
Hakemus
Hakija hakee lupaa kohteen merkittävään korjaamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8727 seuraavasti:
- rakennuksen sallittu kerrosala ylitetään 1253 k-m2:lla
- autopaikkoja rakennetaan yhdeksän kappaletta kaavan vaatimaa vähemmän
- autopaikat sijoitetaan kaavassa määrätystä korkotasosta +25.0 poiketen tasoon 26.155
- jalankulun osuus korttelin pinta-alasta on vaaditun 15 % sijasta 5 %
- korkotasoon +25.0 ei rakenneta ollenkaan kaavassa vaadittua korttelin pinta-alasta 15 % myymälä-, näyttely-, kokoontumis-, urheilu-, tai muuta vastaavaa tilaa
- pihamaantason alapuolelle sijoitetaan liiketilaa, kun kaavan vaatiman pysäköinti-, kirjapaino-, urheilu- ja julkista liikennettä palvelevien tilojen sekä luonnonvalolla valaistavien toimisto-, työpaja- ja sosiaalitilojen sijaan
- ullakkokerroksen sallittu pinta-ala ylitetään 21 k-m2:llä
- ylitetään rakennuksen länsiosan suurin sallittu kerrosluku 3 paikallisesti yhdellä kerroksella paviljonkirakennusta varten
- ylitetään torniosan suurin sallittu kerrosluku 12 yhdellä kerroksella 3. ja 4. kerroksen välistä tekniikkakerrosta varten.
Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:
- rakennus on olemassa oleva ja aiemmista rakennusluvista poiketen kerrosala on laskettu TopTen-tulkintakortin mukaisesti, joka laskentatapana tuottaa lisäkerrosalaa ilman fyysistä lisärakentamista
- rakennuksen autopaikkamäärä on nykytilanteeseen perustuva ja sitä pyritään parantamaan suunnitteluratkaisuin – nykymitoituksen ja saavutettavuuden huomioiminen on johtanut paikkamäärän vähenemiseen K1-kerroksessa, mutta tilannetta tasapainotetaan lisäämällä paikkoja ensimmäiseen kerrokseen
- autopaikkojen sijoittaminen ensimmäiseen kerrokseen on tarpeen rakennuksen autopaikkatarpeen kasvettua myymälä- ja toimistotilojen käyttötarkoituksen muutosten sekä kerrosalan kasvun myötä eikä ratkaisu muuta merkittävästi rakennuksen ulkonäköä sekä säilyttää olemassa olevat kulkuyhteydet
- jalankulun tilannetta on parannettu olevasta tilanteesta, jonka lisäksi tontin reunojen eri koroista johtuen tontille on haastavaa järjestää luontevaa yleiselle jalankululle varattua aluetta
- rakennuksen pihamaan tasolle ei ole esitetty kaavan mukaisia liiketiloja, koska korttelin eri julkisivujen maanpinnantaso vaihtelee ja sisäänkäynnit sijoittuvat eri kerroksiin; katutilaa elävöitetään kuitenkin pohjakerroksen Ratamestarin kadun myymälätiloilla sekä 2. kerroksen Opastinsillan kahvila- ja ravintolatiloilla, ja Kirjurinkadun viihtyisyyttä parannetaan valaistuksella, istutusratkaisuilla ja säilyttämällä olemassa oleva porrasyhteys
- liiketilat elävöittävät katutilaa sekä tuovat rakennukseen ja lähialueelle palveluita
- ullakkokerroksen pinta-alaa ei muuteta vaan tilanne on olemassa oleva
- kahvilapaviljongilla ja kattopuutarhalla pyritään elävöittämään kaupunginosaa
- rakennus on olemassa oleva eikä kokonaiskerroslukua muuteta.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 11.10.1983 vahvistettu asemakaava nro 8727. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on toimistorakennusten korttelialuetta, jolle saa sijoittaa lisäksi viihdetarkoituksia sekä sosiaalista- ja urheilutoimintaa palvelevia tiloja. Pihamaan tason alapuolelle saa sijoittaa pysäköinti-, kirjapaino-, urheilu- ja julkista liikennettä palvelevia tiloja sekä luonnonvalolla valaistavia toimisto-, työpaja- ja sosiaalitiloja sekä niihin verrattavia tiloja. Korttelin pihamaan taso on rakennettava siten, että vähintään 15 % korttelin alasta on varattava yleiselle jalankululle ja vähintään 15 % korttelin alasta on rakennettava myymälä-, näyttely-, kokoontumis-, urheilu- tai muiksi vastaaviksi huoneistoiksi. Korttelin rakennusoikeus on 16 000 k-m2, jonka lisäksi ullakolle ja pihamaan tason alapuolelle saa rakentaa yhteensä 2 500 k-m2. Suurin sallittu kerrosluku on korttelin länsiosassa kolme ja muutoin 12. Autopaikat tulee sijoittaa pihamaan tason alapuolelle ja autopaikkoja tulee olla 1 kappale jokaista 100 m2:ä kohden.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupunkialueeksi, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalveluiden sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi.
Nykytilanteessa tontilla sijaitsee 12-kerroksinen toimistorakennus. Rakennus on jalustaosaltaan kolmikerroksinen, josta korkeampi torniosa erottuu selkeänä massana. Ympäröivä rakennuskanta on pääosin hieman matalampaa. Alueella on sekoittuneesti asumista, toimitiloja ja palveluita.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (20.8.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Muistutuksia ei ole esitetty.
Päätöksen perustelut
Rakentamislain 57 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää luvan poiketa alueidenkäyttölaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta ja rakentamislaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista;
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska poikkeamat perustuvat olemassa olevan rakennuksen rakenteellisiin ja toiminnallisiin reunaehtoihin, eivät ne aiheuta merkittävää muutosta kaupunkikuvaan tai ympäristöön. Kerrosalan ylitys on vähäinen ja pääasiassa laskentatavasta johtuva. Autopaikkojen määrä ja sijoittelu on suunniteltu nykytilanteen tarpeen sekä saavutettavuuden perusteella. Yleisen jalankulkualueen ja liiketilojen sijoittamista rajoittavat tontin korkoerot ja sisäänkäyntien sijainti, mutta alueen elävöittämistä edistetään muilla ratkaisuilla, kuten katutason palveluilla ja viihtyvyyttä lisäävillä toimenpiteillä. Rakennuksen länsiosan paikallinen kerrosalan ylitys tukee kaupunkitilan monipuolistamista. Torniosan kerrosluvun ylitys on teknisluontoinen ja nykytilaan perustuva. Poikkeamat ovat vaikutuksiltaan vähäisiä, eivätkä ne vaikeuta kaavan toteuttamista tai alueen käyttöä.
Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja hyödyntäminen sekä kaupunkikuvallisten tavoitteiden edistäminen. Poikkeamat tukevat kaupunkikuvan rikastuttamista, alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttämistä, tarkoituksenmukaisia pysäköintijärjestelyjä sekä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut säännökset
Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §
Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §
Hallintolaki (434/2003) 62 a §
Hyödyntämisaika
Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 5 §:n 1 momentin 3b a kohdan mukaan maankäyttöjohtaja päättää rakentamislain 57 §:ssä tarkoitetusta poikkeamisluvasta, kun kysymys ei ole hankkeen koko ja käyttötarkoitus huomioon ottaen periaatteellisesti merkittävästä poikkeamisesta alueidenkäyttölaissa tai rakentamislaissa säädetystä tai mainittujen lakien nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Päätös tullut nähtäväksi 17.12.2025
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 125 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 125 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.