Virkasuhteen täyttäminen, huoltovarmuuspalvelut, valmiuden ja jatkuvuuden yksikkö, johtava valmiussuunnittelija, SOTEPE-05-8-25
Virkasuhteen täyttäminen, huoltovarmuuspalvelut, valmiuden ja jatkuvuuden yksikkö, johtava valmiussuunnittelija, SOTEPE-05-8-25
Päätös
Huoltovarmuuspäällikkö päätti ottaa valmius ja jatkuvuus yksikön avoinna olleeseen johtavan valmiussuunnittelijan vakinaiseen virkaan **********
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa päätös on ehdollinen, kunnes työantaja saa työterveyshuollon lausunnon Helsingin kaupungin päihdeohjelman mukaisesta huumausainetestistä.
Lisäksi valittavalta henkilöltä vaaditaan suostumus perusmuotoisen turvallisuusselvityksen tekemiseen. Virantäytön ehtona on, että virkaan otetun suostumuksella hankittava turvallisuusselvitys ei estä viran täyttöä.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan huoltovarmuuspalveluihin sijoittuvan jatkuvuus ja valmius yksikön johtavan valmiussuunnittelijan virkaan ottaa huoltovarmuuspäällikkö.
Virka oli julkisesti haettavana 31.3. - 15.4.2025. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Viran kelpoisuusehdot:
- Ylempi soveltuva korkeakoulututkinto
- Hyvä suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito
- B-luokan ajokortti
Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava Perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta odotettiin itsensä johtamisen taitoa ja annettujen aikataulujen noudattamista tavoitteellisesti, kokemusta valmiussuunnittelusta, hyviä vuorovaikutus- sekä esiintymistaitoja ja hyviä tietoteknisiä valmiuksia sekä kykyä toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja että hakija on työotteeltaan strukturoitu sekä ratkaisukeskeinen.
Eduksi luettiin työkokemus pelastustoimesta tai muusta turvallisuuskriittisestä organisaatiosta, työkokemus valmiussuunnittelusta, kokemus valmiusharjoitusten suunnittelusta sekä kokemus viranomaisyhteistyöstä valmiudessa ja jatkuvuudenhallinnassa.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Virkaan haki määräaikaan mennessä kahdeksantoista (18) hakijaa. Virkaa hakeneista kolmetoista (13) täytti virkavalinnan muodolliset hakuehdot. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yhteensä neljä henkilöä. Haastattelut pidettiin 25. - 28.4.2025. Hakijoita haastattelivat **********
Arviointi
Hakijoiden ansioiden osalta vertailtiin työkokemusta, koulutusta sekä virassa hyödynnettävää osaamista.
Hakijoiden ansiovertailun, hakemusten sekä haastatteluista ilmenneiden seikkojen perusteella tehtiin kokonaisarviointi, jonka perusteella tehtiin valinta.
********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (Master of business Administration). Hakijalla on noin kolmen vuoden työkokemus pelastustoimesta, työnkuva on ollut HR-suunnittelija ja valmiussuunnittelija. HR-suunnittelijan työnkuvaan on kuulunut jatkuvuudenhallinta ja varautuminen HR-näkökulmasta. Tehtävä on myös sisältänyt ylemmän johdon tuen tehtäviä sekä hallinnollista valmistelua.
Valmiussuunnittelijan tehtäviin on kuulunut pelastuslaitoksen jatkuvuudenhallintasuunnitelman päivittäminen, evakuointisuunnitelman laatiminen, sopimusperusteinen varautumisen kehittäminen, laajojen läpileikkaavien varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan prosessien kehittäminen pelastuslaitoksella, pelastuslaitoksen turvallisuustilannekuvan ylläpito, valmiusharjoitusten suunnitteluun osallistuminen.
Hakija toimii useissa pelastustoimen varautumisen alueellisissa verkostoissa nykyisen työnantajansa edustajana. Hakijalla on varautumiseen ja jatkuvuudenhallintaan liittyvää kokemusta viranomaisyhteistyöstä pelastustoimesta.
Hakija on haastattelussa avoin ja selkeä. Hän kertoo erinomaisen kattavasti ja innostuneesti vahvasta kiinnostuksestaan ja motivaatiostaan pelastuslaitoksen jatkuvuudenhallintaa, huoltovarmuutta ja valmiutta kohtaan.
Hakija pystyy hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan sekä sen hyödynnettävyydestä toimialaan ja haussa olevaan tehtävään. Hakija kuvailee osaamistaan sekä strategisella että hyvin konkreettisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä.
Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Haastattelussa korostui käytännönläheinen ja hyvin perusteltu osaaminen jatkuvuudenhallinnassa ja valmiussuunnittelussa. Kokonaisarvion perusteella hakijalla on toimialalta näyttöä prosessien kehittämisestä sekä niiden toimeenpanosta.
Hakijalla on laajaa kokemusta erityyppisten koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta pelastustoimessa sekä aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät ja kertoo, että hän on kouluttanut eri tietojärjestelmien käyttöönottoa. Työtehtäviin kuuluu lisäksi yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla on vastaavanlaista aiempaa esihenkilökokemusta operatiiviselta puolelta.
Hakija tuntee hyvin hyvän hallinnon periaatteet ja hän on ollut mukana erityyppisissä valmistelutehtävissä ja tukenut myös ylimmän johdon valmistelutyötä. Hakija tuo hyvin esille monipuolista osaamistaan työssä vaadittavista taidoista niin substanssin hallinnan kuin vuorovaikutustaitojen osalta. Hakija omaa laaja-alaisen ymmärryksen ja kyvyn soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan.
********** on suorittanut ylemmät korkeakoulututkinnot (valtiotieteiden maisteri sekä sotatieteiden maisteri). Hakijalla on yhteensä noin viiden vuoden työkokemus palotarkastajan sekä johtavan palotarkastajan tehtävästä. Hakija on toiminut varautumisen tehtävissä erityisasiantuntijan, erityissuunnittelijan sekä terveydenhuollon poolin valmiuspäällikkönä sekä poolisihteerinä yhteensä noin kuusi vuotta.
Hakija on erityissuunnittelijan tehtävässä osallistunut ja tukenut sosiaali- ja terveydenhuollon valmius- ja varautumissuunnittelua terveydenhuollon yhtymässä. Erityisasiantuntijan tehtävässä hakijan tehtäviin on kuulunut valmius- ja jatkuvuussuunnitteluun sekä häiriötilanteiden hallintaan liittyvien toimintaohjeiden ja harjoitusten valmistelua, ohjeiden kouluttamista sekä toimintamallien ja suunnitelmien kehittämistä. Poolisihteeriin/valmiuspäällikön tehtävät painottuivat Huoltovarmuusorganisaation terveydenhuoltopoolin ja terveydenhuollon varautumisen operatiiviseen toimintaan sekä terveysteknologiaa koskeva asiantuntijatyöhön.
Hakija on haastattelussa avoin ja selkeä. Hän tuo esille mielenkiintonsa haettavaa tehtävää kohtaan sekä halunsa edistää omaa ammatillista kehittymistä pelastustoimessa.
Hakija pystyy hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä aiemmissa työtehtävissä karttuneen työkokemuksen. Hakija kuvailee osaamistaan hyvin strategisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä hyvin ja kuvaa toimintaansa ylätasoisesti, mutta ei yllä virkaan valittavan tavalla laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Kokonaisarvion perusteella hakijalla on näyttöä prosessien kehittämisestä sekä niiden toimeenpanosta.
Hakijalla on kokemusta erityyppisten koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat keskitasoa paremmat. Työtehtäviin kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla on esihenkilötyöstä kokemusta toimiessaan johtavana palotarkastajana.
Hakija tuntee hyvin hyvän hallinnon periaatteet ja hän on ollut mukana erityyppisissä valmistelutehtävissä. Hakijalla on kokemusta verkostoyhteistyöstä sekä toimimisesta eri viranomaisten kanssa.
Koulutuksesta ja pidemmästä työkokemuksesta huolimatta hakijan laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.
********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (tradenomi YAMK).
Hakijalla on siviili-ilmailualan pelastustehtävistä työkokemusta lähemmäs 30 vuotta. Pelastustoimen työkokemusta hakijalle on kertynyt alle vuosi. Turvallisuusasiantuntijana hakija on toiminut noin vuoden.
Hakijalla on siviili-ilmailun parissa keskeisenä osana työtehtäviä ollut valmiussuunnittelu, valmiuden ylläpitäminen sekä viranomaisyhteistyö.
Hakija on haastattelussa avoin ja tuo esille kiinnostuksensa haettavaa tehtävää kohtaan. Hakija tuo esille aiempaa työkokemustaan valmiussuunnittelussa siviili-ilmailun parissa. Hakijan kyky kuvailla toimintaansa, työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä ei yllä virkaan valittavan henkilön tasolle.
Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät. Työtehtäviin kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen ja hakijalla on työkokemusta esihenkilötehtävistä toimiessaan siviili-ilmailun parissa. Hakijalla on kokemusta verkostoyhteistyöstä sekä viranomaisyhteistyöstä.
Laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.
********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, (taiteiden maisteri).
Hakijalla on työkokemusta pelastustoimesta palotarkastajan ja vs. johtavan valmiussuunnittelijan tehtävistä noin kolmetoista vuotta. Hakija on toiminut muissa turvallisuutta tukevissa tehtävissä suunnittelijan/harjoittelijan tehtävissä noin puolitoista vuotta.
Hakija on haastattelussa avoin ja suora, tuo esille, että hoitaa tehtävää tällä hetkellä viransijaisena. Hän tuo esille kiinnostuksensa ammatilliseen kehittymiseen, liittyen valmiuteen ja jatkuvuudenhallintaan pelastuslaitoksella. Hakija pystyy kuvaamaan koulutuksen ja tehtävässä karttuneen aikaisemman työkokemuksen, mutta ei tässä yllä virkaan valittavan tasolle.
Hakija kuvailee itseään hybridiosaajaksi. Hakija kykenee haastattelussa annetuissa tehtävissä tuomaan esille etenemistään ja työtapojaan, mutta ei yllä virkaan valittavan tasolle kuvaamaan laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Hakijalla ei ole aiempaa työkokemusta koulutusten suunnittelusta tai toteutuksesta työelämässä, mutta hakija kertoo, että hänellä on harrastuneisuuden kautta laajaa kokemusta harjoitusten johtamisesta ja erilaisissa tilaisuuksissa toimimisesta. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat keskitasoa paremmat. Haussa olevaan tehtävään kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla ei ole työkokemusta esihenkilötehtävistä.
Laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu Helbitissä sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Hanna Leinonen, yksikön päällikkö, puhelin: +358 50306 8488