Maanvuokrausjärjestelmän jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun hankinta
Maanvuokrausjärjestelmän jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun hankinta
Päätös
Maankäyttöjohtaja hyväksyi Nordcloud Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Nordcloud Oy:ltä maanvuokrausjärjestelmän jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun. Hankinnan arvo on 48 kuukauden ennakoitujen yhteenlaskettujen kustannusten perusteella 1 625 000 euroa (alv 0 %).
Hankinnan arvo muodostuu tarjouksen vertailuhinnasta 1 083 648 euroa sekä enintään 50 prosentin suuruisesta varauksesta lisä- ja muutostöille.
Maankäyttöjohtaja hylkäsi Compile Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän odotusajan kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen siten, että valitun tarjoajan on toimitettava hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet ennen sopimuksen tekemistä.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on perustanut dynaamisen hankintajärjestelmän H093-19, HEL 2020-000591 / Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS). Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala järjesti tarjouskilpailun HEL 2025-008073 / Sisäinen kilpailutus (DPS): Maanvuokrausjärjestelmän jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun hankinta dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena.
Tarjouspyyntö HEL 2025-008073 lähetettiin 19.8.2025 dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytyille tarjoajille.
Maanvuokrausjärjestelmä on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan omistama tietojärjestelmä, johon kirjataan kaupungin vuokrakohteisiin ja -sopimuksiin liittyviä tietoja. Tiedonhallinnan lisäksi järjestelmä sisältää muun muassa vuokrien laskennan, laskutuksen ja reskontran toiminnallisuuden sekä tukee sopimusehtojen valvontaa. Hankinnan kohteena on maanvuokrausjärjestelmän ylläpito- ja jatkokehityspalvelut.
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan 17.9.2025 klo 16:15 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Anders Innovations Oy, Codemen Oy, Compile Oy, Gofore Oyj, Haltu Oy, Lemigo Oy, Nordcloud Oy, Piisku Oy, Vincit Oyj ja Virnex Group Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouksen hinnat ja tarjottavien asiantuntijoiden kokemus ja osaaminen pyydettiin ilmoittamaan tarjouspyynnön liitteellä 2 Osaamisvaatimukset ja hinnat.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Compile Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska liite 2 Osaamisvaatimukset ja hinnat oli virheellisesti täytetty.
Compile Oy:n liitteellä oli merkittynä 2-3 eri kokemusvuosi-vaihtoehtoa jokaiseen pakolliseen ja pisteytettävään vaatimukseen. Lisäksi Compile Oy on jättänyt ilmoittamatta liitteellä 2 Osaamisvaatimukset ja hinnat Fullstack-kehittäjä 1:n välilehdellä rivillä 40 esitetyn osaamisvaatimuksen kuvaukseen vaaditut referenssit. Koska tarjoajan ilmoittaman kehittäjän kokemusta ei voida objektiivisesti todeta myöskään toimitetun CV:n kautta, ja koska kyse on pakollisesta vaatimuksesta, ei tarjoajaa voida sallia täsmentää tarjoustaan.
Näin ollen Compile Oy:n tarjous tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Hankintayksikkö pyysi täsmennyksiä tarjouksiin seuraavilta tarjoajilta: Anders Innovations Oy, Lemigo Oy, Vincit Oyj ja Virnex Group Oy.
Täsmennykset pyydettiin liittyen liitteessä 2 Osaamisvaatimukset ja hinnat ilmoitettuihin asiantuntijoihin, heidän kokemuksiinsa ja niiden kuvauksiin. Täsmennykset pyydettiin, jotta hankintayksikkö pystyi tasapuolisesti arvioimaan tarjoukset ja jakamaan laatupisteet asiantuntijoiden kokemuksen perusteella.
Lisäksi Virnex Group Oy:ltä pyydettiin selvitys poikkeuksellisen alhaisesta kiinteän ylläpidon kuukausihinnasta.
Kaikki täsmennykset ja selvitykset toimitettiin hankintayksikön ilmoittamaan määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö hyväksyi annetut selvitykset sekä täsmennykset, ja tarjoukset hyväksyttiin vertailuun.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde:
- hinta, painoarvo 40 %
- laatu, painoarvo 60 %
Vertailuhinta muodostui palvelun käyttöönoton hinnasta, kiinteän ylläpitopalvelun kuukausihinnasta, sekä ylläpidon ja jatkokehityspalvelun tuntihinnoista. Laatupisteet jaettiin tarjottujen asiantuntijoiden kokemusvuosien perusteella hankittavan palvelun kannalta oleellisesta osaamisesta ja kokemuksesta.
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Nordcloud Oy. Vertailupisteet käyvät ilmi liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimuskauden alkaessa toimittajan irtisanomisoikeutta on kuitenkin rajoitettu siten, että toimittaja voi irtisanoa sopimuksen päättymään aikaisintaan, kun sopimuksen allekirjoittamisesta on kulunut 24 kuukautta
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 03.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tino Sormunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 56202