Hankinta, metron betoniratapölkyt, liikenneliikelaitos
Metroradan betonisten ratapölkkyjen hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi metroradan betonisten ratapölkkyjen toimittajaksi puitejärjestelyn sisäisessä kevennetyssä kilpailutuksessa Sateba Finland Oy:n yhteensä enintään 258.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on 3000 kappaletta metroradan betonisia ratapölkkyjä.
Toimitusjohtaja hyväksyi 4.12.2024, 108 §, metroradan ratapölkkyjen vaihto 2025 -hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 525.000 euroa.
Hankintamenettely
Kyseessä on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 46 §:n mukainen puitejärjestelyyn perustuva hankinta.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta kevennetyn kilpailutuksen metroradan betoniset ratapölkyt -puitejärjestelyssä mukana olevien toimittajien kesken.
Kevennettyä kilpailutusta koskeva tarjouspyyntö julkaistiin 18.6.2025 sähköisessä tarjousportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi samalla hankintailmoituksella, jolla pyydettiin osallistumishakemuksia puitejärjestelyyn (EUVL S -lehden numero 116/2025, ilmoitusnro: 397528-2025, pvm. 19.6.2025). Hankintailmoituksella oli kerrottu, että kevennetyn kilpailutuksen tarjoukset arvioidaan vain puitejärjestelyyn hyväksytyiltä tarjoajilta.
Lisätietojen pyytämisen määräaika oli 2.7.2025 klo 12.00 Suomen aikaa. Esitettyyn lisätietopyyntöön annettiin vastaus 3.7.2025. Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 18.7.2025 klo 12.00 Suomen aikaa.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi tarjoajaa:
- Lujabetoni Oy (0871011–1)
- Sateba Finland Oy (2486093–7)
Tarjousten käsittely toteutettiin kahdessa vaiheessa:
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
- Tarjousten vertailu
Koska kyseessä oli puitejärjestelyn sisäinen kevennetty kilpailutus, jossa selvitykset oli vaadittu tarjoajilta jo puitejärjestelyyn hyväksyttäessä (erityisalojen hankintalaki 86 § 1 ja 2 mom.), ei poissulkemisperusteita ja tarjoajien soveltuvuutta tarvinnut enää tarkistaa.
Tarjousten tarjouspyynnön vaatimustenmukaisuuden arviointi
Hankinnan kohdetta ja tarjousta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 70 % (70 pistettä) ja laadun painoarvo on 30 % (30 pistettä).
Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja saa täydet hintapisteet (70 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / arvioitavan tarjouksen vertailuhinta * 70.
Hintavertailun lopputulos on seuraava:
Tarjoaja | Vertailuhinta (alv 0 %) | Hintapisteet |
Lujabetoni Oy | 280.500,00 | 64,39 |
Sateba Finland Oy | 258.000,00 | 70,00 |
Laadun arviointiperusteet ja arviointiperusteiden pisteytyksen määräytymisen perusteet olivat tarjouspyynnön mukaisesti
Arviointiperuste 1: Käytettävän betonin vähähiilisyys
- 0 pistettä: GWP.85
- 4 pistettä: GWP.80
- 8 pistettä: GWP.75
- 14 pistettä: GWP.70 tai parempi
Arviointiperuste 2: Kierrätysteräksen osuus teräspunostuksessa
- 0 pistettä: 60 %
- 4 pistettä: 70 % tai yli
- 8 pistettä: 80 % tai yli
Arviointiperuste 3: Tavaroiden kuljetus tilaajalle, vähäpäästöisyys
- 0 pistettä: Kuljetuksia ei toteuteta vähäpäästöisenä
- 2 pistettä: Kuljetukset toteutetaan käyttäen vähäpäästöistä dieseliä
- 4 pistettä: Kuljetukset toteutetaan käyttäen sähköä, biokaasua tai vetyä
Arviointiperuste 4: Tuotteen ympäristöselostus
- 0 pistettä: Tuotteella ei ole ympäristöselostetta tai toimittaja ei laske oman tuotantonsa päästöjä
- 2 pistettä: Toimittaja tuottaa laskelman tuotannonaikaisista päästöistä soveltaen standardia EN 15804:2012 + A2:2009, laskelma sisältää vähintään standardin mukaiset vaiheet A1 Raaka-aineiden hankinta, A2 Kuljetus valmistukseen ja A3 Valmistus
- 4 pistettä: Toimittajalla on tuotteelle eurooppalainen ympäristöseloste (EPD)
Tarjouksen saamat pisteet arviointiperusteista lasketaan yhteen ja verrataan toisiin tarjouksiin laskukaavalla: Arvioitavan tarjouksen laatupisteet / 30 pistettä * 30.
Laatuvertailun lopputulos on seuraava:
Arviointiperuste | Lujabetoni Oy | Sateba Finland Oy |
Käytettävän betonin vähähiilisyys | 14 | 8 |
Kierrätysteräksen osuus teräspunostuksessa | 8 | 8 |
Tavaroiden kuljetus tilaajalle, vähäpäästöisyys | 2 | 2 |
Tuotteen ympäristöselostus | 2 | 4 |
Laatupisteet yhteensä | 26 | 22 |
Lopuksi tarjouksen hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja suurimmat kokonaispisteet saanut tarjous on tarjousvertailun voittaja.
Tarjoaja | Lujabetoni Oy | Sateba Finland Oy |
Hintapisteet | 64,39 | 70,00 |
Laatupisteet | 26 | 22 |
Kokonaispisteet | 90,39 | 92,00 |
Sija | 2. | 1. |
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Sateba Finland Oy valitaan betoniratapölkkyjen toimittajaksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
Odotusaika
Hankinnassa on hankintayksikölle vapaaehtoinen kymmenen päivän odotusaika ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Päätös tullut nähtäväksi 28.07.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277