Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

HEL 2025-008331
§ 233

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 13.5.2025 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan Mannerheimintien katutyöt ovat aiheuttaneet vahinkoa hakijan ravintolalle. Katutyöt aiheuttavat pölyä ja melua, ja asiakkaiden on vaikea tulla ravintolaan sisään katutöiden aiheuttaman liikennehaitan sekä ravintolan edustalla olevan jalkakäytävän purkamisen vuoksi. Ravintola ei ole voinut myöskään pitää esillä ulkomainoksiaan. Hakija on täydentänyt 21.5.2025 vaatimustaan ilmoittaen vahinkoajan olevan arviolta 9.5.2025‒9.9.2025 ja vahingon ennakoidun määrän olevan 2 400 euroa.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Alueidenkäyttölain mukaan kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle. Kadunpito käsittää kadun suunnittelemisen, rakentamisen ja sen kunnossa- ja puhtaanapidon sekä muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden yhteen sovittamiseksi.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun uudelleen päällystämisen.

Tieliikennelain mukaan kun tiellä tehdään työtä, joka saattaa vaarantaa liikennettä, on tie varustettava tarpeellisilla liikenteenohjauslaitteilla. Jos olosuhteet sitä edellyttävät, on tällainen tie pidettävä kokonaan tai osittain suljettuna. Kadun tilapäisestä sulkemisesta tiellä tehtävän työn vuoksi päättää kunta.

Kaupunki ei peri maksua siirrettävien ulkomainosten eli A-standien sijoittamisesta, vaan niitä on mahdollista sijoittaa jalkakäytävälle noudattaen kaupungin antamia ohjeita. Kaupungin ohjeiden mukaan siirrettävä ulkomainos ei saa vaikeuttaa katujen kunnossapitoa.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli vahingonkorvausvastuun syntymiseksi korvausvelvollisen on täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kaupunki on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Korvausvastuu kaupungilla on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Pölystä ja melusta johtuvat vahingot voivat tulla korvattavaksi ympäristövahinkolain perusteella, mikäli häiriötä aiheuttavan toiminnan ja vahingon välinen syy-yhteys on todennäköinen. Syy-yhteyden todennäköisyyttä arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota muun ohella toiminnan ja vahingon laatuun sekä vahingon muihin mahdollisiin syihin. Pölystä ja melusta aiheutunut ympäristövahinko korvataan ympäristövahinkolain nojalla kuitenkin vain, jos häiriön sietämistä ei ole pidettävä kohtuullisena, ottaen muun ohella huomioon paikalliset olosuhteet ja häiriön syntymiseen johtanut tilanne kokonaisuudessaan sekä häiriön yleisyys vastaavissa olosuhteissa

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Mannerheimintiellä ja sen ympäristössä on käynnissä kaupungin peruskorjaushanke, jossa peruskorjataan Mannerheimintietä ympäristöineen ensin Postikadun ja Runeberginkadun väliseltä osuudelta sekä sen jälkeen Runeberginkadun ja Reijolankadun väliseltä osuudelta. Peruskorjauksessa uusitaan kokonaisuudessaan kadunalainen kunnallistekniikka sekä katupinnat. Peruskorjaushankkeen toinen vaihe Runeberginkadun ja Reijolankadun välillä käynnistyi liikennejärjestelyjen rakentamisella syyskuun alussa 2024.

Hankkeen projektinjohtajalta saadun selvityksen mukaan kaupungin yritysluotsi ja työmaan viestintävastaava vierailivat ennen työmaan toista vaihetta alueen kivijalkayrityksissä keväällä 2024 ja kertoivat remontista ja tulevista järjestelyistä. Kivijalkayrittäjille annettiin lisäksi paperinen tiedote, josta ilmeni urakan aikataulu, toteuttaja, tilaaja sekä yhteystiedot työmaalle ja tilaajalle. Vierailuilla kerättiin yritysten sähköpostiosoitteet tiedotusta varten.

Hankkeesta on tiedotettu muutaman kuukauden välein jakamalla tiedotteet alueen asuntoihin, liiketiloihin sekä talojen ilmoitustauluille. Lisäksi hankkeesta on tiedotettu työmaan verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostitse niille yrityksille, joiden sähköpostiosoite on saatu.

Asiassa saadun selvityksen perusteella työmaahan liittyvistä kaivutöistä, kadun tilapäisestä sulkemisesta sekä melua aiheuttavista töistä on tehty lain edellyttämät ilmoitukset ja päätökset. Melutiedotteet on jaettu alueen asuinhuoneistoihin ja liiketiloihin. Työmaasta on lisäksi tehty pölynhallintasuunnitelma, ja pölyävien töiden yhteydessä työaluetta tarvittaessa kastellaan ja suolataan.

Hakijan ravintolan kohdalla työt jalkakäytävällä alkoivat 8.5.2025, jolloin jalkakäytävältä poistettiin asfaltti. Hakijan ravintolaan on päässyt kulkemaan koko työmaan ajan. Hakija on voinut pitää ulkomainostaan ravintolan edessä jalkakäytävän asfaltin poistoon asti.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kaupungilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia katujen kunnosta sekä yhteensovittaa niiden alla kulkevaa infrastruktuuria. Kadun rakentamisessa tai korjaamisessa ei kuitenkaan ole kyse julkisen vallan käytöstä, vaan siinä on kyse ns. tosiasiallisesta hallintotoiminnasta, johon ei sovelleta julkisen vallan käyttöä koskevia vahingonkorvaussäännöksiä (KKO:1998:146 ja KKO:1998:147).

Asiassa saadun selvityksen perusteella hakijan ravintolaan on päässyt asioimaan koko tehtyjen katutöiden ajan. Tulevista töistä sekä työn etenemisestä on tiedotettu monipuolisesti. Asiassa ei ole esitetty eikä siinä ole tullut ilmi, että kaupungin katutyön teettämisessä tai siihen liittyvissä liikennejärjestelyissä olisi virheitä, laiminlyöntejä tai huolimattomuutta.

Hakija on myös nostanut esiin katutöiden aiheuttaman melun ja pölyn. Saadun selvityksen perusteella kaupunki on huolehtinut asianmukaisesti katutöiden melua aiheuttavien töiden meluilmoituksista sekä katutyön pölynhallinnasta. Tavanomainen kadunrakennustöistä aiheutuva melu ja pöly kuuluvat joka tapauksessa ympäristövahinkolaissa tarkoitetun sietämisvelvollisuuden piiriin, eivätkä aiheuta korvausvastuuta.

Hakija vaatii korvausta myös sillä perusteella, että ravintolan ulkomainosta ei ole voitu pitää jalkakäytävällä ravintolansa edessä. Siirrettävän ulkomainoksen pitäminen ravintolan edustalla jalkakäytävällä on kaupungin kivijalkayrityksille tarjoama ilmainen mainontamahdollisuus. Kaupunki ei takaa kellekään oikeutta pitää ulkomainosta jalkakäytävällä, eikä sellaisen pitäminen ole kaikissa tapauksissa ja tilanteissa mahdollista. Kaupungin ohjeiden mukaan siirrettävät mainokset eivät myöskään saa haitata katujen kunnossapitoa. Ulkomainosten poistaminen jalkakäytävältä kadun peruskorjauksen tieltä on kaupungin ohjeiden mukaista, eikä asiassa ole siten kaupungin toimintaa koskevaa huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä.

Edellä esitetyn perusteella asiassa ei ole kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, eikä kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Alueidenkäyttölaki (132/1999) 84 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Laki ympäristövahinkojen korvaamisesta (737/1994) 1, 3–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 71 §, 187–188 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 22.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö