Hietakummun ala-asteen ikkunoiden rakenteiden korjauksen teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen

HEL 2025-008370
§ 16

Hietakummun ala-asteen ikkunoiden rakenteiden korjauksen teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen

Tilapäällikkö

Päätös

Tilat-palvelun tilapäällikkö päätti hyväksyä 14.10.2024 päivätyn, osoitteeseen Hietakummuntie 1 laaditun Hietakummun ala-asteen ikkunoiden rakenteiden korjausten teknisen hankesuunnitelman siten, että korjaushankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 700 000 euroa lokakuun 2024 kustannustasossa.

Päätöksen perustelut

Hankkeen tarpeellisuus ja sisältö

Hietakummun ala-aste on valmistunut 1959. Rakennuksen omistaa Helsingin Kaupunki.

Rakennuksessa teetettyjen kuntotutkimusten perusteella ikkunat/ikkunavälirakenteet ovat huonokuntoisia ja kosteusvaurioituneita. Ikkunarakenteiden tiivistykset ovat yleisesti julkisivuverhouksen tapaan huonokuntoisia.

Vaurioiden ja puutteiden korjaaminen edellyttää rakenteellisen korjauksen suorittamista.

Rakenteiden korjaus toteutetaan nykyisen kaltaisena rakenteena, huomioiden kuitenkin ajanmukaiset säädökset.

Korjaukset tulee suorittaa kiireellisesti.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen enimmäishinta kustannustasossa 10/2024 RI 111,0; THI 204,3 on arvonlisäverottomana 700 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuodesta 2027 alkaen.

Väistötilat

Ei tarvetta erillisille väistötiloille. Työ toteutetaan kesätauon aikana.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan käyttötaloudesta, korjauksen ja kunnossapidon budjetista.

Hankeen toteutustapa ja aikataulu

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Korjausten toteutusaikataulu on 06/2025–08/2025. Kiirekorjaukset on aloitettu jo 10/24.

Toimivalta

Tilapäällikkö päättää tilahankkeita koskevien hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen kokonaisarvo on enintään 1 000 000 euroa ja niistä on toimialalautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymä tarveselvitys tai kyseinen tilahanke on välttämätön rakennuksen teknisen kunnon tai esimerkiksi sisäilmaongelman korjaamiseksi. (Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 14.1.2021 § 8).

Päätös tullut nähtäväksi 16.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Kirsi Honkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 40302

kirsi.honkanen@hel.fi

Päättäjä

Sari Hilden
tilapäällikkö