Tuloksiin ja suoritukseen perustuvan palkitsemisen periaatteet 2025, työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja
Työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan tuloksiin ja suoritukseen perustuvan palkitsemisen periaatteet vuonna 2025
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti toimitusjohtajan tuloksiin tai suoritukseen perustuvan palkitsemisen periaatteista vuoden 2025 osalta liitteen 1 mukaisesti.
Samalla johtokunta päättää, että toimitusjohtajalle asetettujen tavoitteiden toteutumisen arviointi sekä tuloksiin perustuva mahdollinen palkitseminen päätetään johtokunnan kokouksessa vuoden 2025 päätyttyä. Palkitsemisessa noudatetaan johdon kokonaispalkkajärjestelmän ohjetta 22.11.2022 (oheismateriaali 1) sekä kaupunginkanslian kertapalkisemisen ohjetta 8.10.2024 (oheismateriaali 2).
Käsittely
Toimitusjohtaja Annukka Sorjonen oli poissa kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 16.06-16.08.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Toimitusjohtajan tuloksiin ja suoritukseen perustuvan palkitsemisen periaatteita käsiteltiin johtokunnan kokouksessa 22.5.2025 (§ 25). Tavoitteet palautettiin valmisteluun tavoitteiden selkeyttämiseksi, mittareiden vähentämiseksi sekä tavoitteiden keskinäisten painoarvojen määrittelemiseksi.
Saadut kommentit ovat huomioitu liitteen 1 mukaisissa päivitetyissä tavoitteissa:
- tavoitteita selkeytettiin poistamalla alatavoitteet ja tarkastamalla tavoitteiden sanoitusta;
- mittareita karsittiin kahdestatoista seitsemään ja niitä tarkistettiin mittarimuotoon;
- työnantaja-asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden mittari otettiin pois, koska KEHA-keskus ei tuota kyseistä mittaria.
- mittareihin on lisätty keskinäiset painoarvot. Toiminnan käynnistysvaiheessa painotetaan uusien palveluprosessien, toimintamallien sekä yhteystyömallin rakentumista.
Kuntalain 67 §:n mukaan työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunnan tehtävänä on päättää liikelaitoksen toiminnan kehittämisestä valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden rajoissa sekä seurata tavoitteiden saavuttamista ja raportoida niiden saavuttamisesta.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää alaiselleen liikelaitokselle tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman, jotka sisältävät talousarvioon perustuvat tulostavoitteet, tarvittavat toimenpiteet ja resurssit sekä toiminnasta kertyvät tulot ja aiheutuvat menot.
Toimitusjohtajalle asetettavat tavoitteet vuodelle 2025 kytkeytyvät kaupunkistrategiaan, työllisyyspalveluille asetettuihin tavoitteisiin sekä kaupungin johdon yhteisiin tavoitteisiin.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan johtokunnan puheenjohtaja päättää liikelaitoksen johtajan tuloksiin tai suoritukseen perustuvasta palkitsemisesta.
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta 22.05.2025 § 25
Päätös tullut nähtäväksi 02.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marlo Puro, hallintopäällikkö, puhelin: +358 9 3107 7580