Hankinta, työkyvyn arviointipalvelut, työllisyyspalveluliikelaitos

HEL 2025-008418
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 34 §

Työkyvyn arviointipalveluiden hankinta

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä työkyvyn arviointipalveluiden dynaamisen toimittajarekisterin palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat palveluluokittain alla esitetyssä etusijajärjestyksessä:

Palveluluokka 1: Neuropsykologi

  1. T:mi Kuntoutus Hirvonen (1700757-5)
  2. Psykoarviointi Oy (2009594-0)
  3. Suomen Terveystalo Oy (1093863-3)
  4. Terveytesi Palvelut Oy (33134980-3)
  5. Silmuke Oy (2914663-6)
  6. Mehiläinen Oy (1927556-5)
  7. Aava ja Pikkujätti Oy (2311119-2)
  8. Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy (2378169-8)
  9. ProNeuron (2352042-0)

Palveluluokka 2: Psykiatri

  1. PlusTerveys Oy (0224239-6)
  2. Terveytesi Palvelut Oy (3134980-3)

Palveluluokka 3: Fysiatri

  1. Mehiläinen Oy (1927556-5)

Palveluluokka 4: Neurologi

  1. Psykoarviointi Oy (2009594-0)

Palveluluokka 5: Työterveyslääkäri

  1. Coronaria Terameri Oy (2512039-1)
  2. Mehiläinen Oy (1927556-5)

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Perussopimuskausi on neljä (4) vuotta ja perussopimuskauden jälkeen on mahdollisuus enimmillään (4) neljän vuoden optiovuosiin.

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta oikeuttaa työllisyyspalveluiden hankintapäällikön allekirjoittamaan toimittajien kanssa tehtävät hankintasopimukset, päättämään toimittajarekisterin avaamisesta sekä tekemään toimittajarekisterin valituista tarjoajista hankintapäätökset.

Lisäksi johtokunta oikeuttaa hankintapäällikön päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään tarvittaessa sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo on 7 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohde

Hankittavana palveluna on työkyvyn arviointi, jota toteutetaan erilaisin tutkimuksellisin menetelmin eri asiantuntijoilta. Palvelu toteutetaan asiantuntija-arviointina (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023 51 §). Työkyvyn arvioinnin tehtävänä ja tavoitteena on täydentää käytettävissä olevaa tietoa henkilöasiakkaan työ- ja toimintakyvystä suhteessa realistiseen hakuammattiin tai suunniteltuun koulutukseen. Henkilöasiakas puolestaan saa tietoa työ- ja toimintakyvystään, mikä edesauttaa työllistymisen mahdollisuuksien tai koulutukseen hakeutumisen edellytysten selkiintymisessä.

Palvelu jaetaan seuraaviin palveluluokkiin:

  1. neuropsykologi
  2. psykiatri
  3. fysiatri
  4. neurologi
  5. työterveyslääkäri

Yksityiskohtainen hankinnan kohteen kuvaus liitteessä 2.

Hankintamenettely

Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain puitejärjestelyn kaltaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan palveluluokkaan. Toimittajarekisteri avataan jatkossa uusille tarjouksille vähintään kahden vuoden välein. Avaamisen yhteydessä myös aiemmin valitut palveluntuottajat voivat tarjota uusia palveluluokkia tai parantaa aiempaa tarjoustaan liitteessä 3 esitettyjen periaatteiden mukaisesti.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustaminen

Työkyvyn arviointipalveluiden dynaaminen toimittajarekisteri perustettiin 3.6.2025 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankinnasta T008-25, Dnro HEL 2025-008418 on julkaistu hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Tarjouspyynnössä oli viisi palveluluokkaa, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 28.5.2025 klo 12.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin annetut vastaukset julkaistiin 2.6.2025.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 16.6.2025 klo 15.00, saapui yhteensä 11 tarjousta.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos

Dynaamisen toimittajarekisterin kuvauksen mukaisesti kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoukset valittiin toimittajarekisteriin. Tarjousvertailu tehtiin palveluluokittain.

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta. Tarjousten hinnat määrittelivät tarjouksen sijoittumisjärjestyksen dynaamisen toimittajarekisterin palveluluokissa. Tarjousten hintavertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Tarjousten vertailussa palveluluokassa 1 T:mi Kuntoutus Hirvonen ja Psykoarviointi Oy tarjosivat hinnaltaan saman hinnan ja sijoittuivat jaetuille sijoille 1. ja 2. Lisäksi palveluluokassa 1 Aava ja Pikkujätti Oy ja Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy tarjosivat saman hinnan ja sijoittuivat jaetuille sijoille 7 ja 8. Tasapisteille tulleiden tarjoajien keskinäinen järjestys arvottiin. Hankintayksikön suorittaman arvonnan tuloksena T:mi Kuntoutus Hirvonen tuli sijalle 1, Psykoarviointi Oy tuli sijalle 2, Aava ja Pikkujätti Oy tuli sijalle 7 ja Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy tuli sijalle 8.

Hankintayksikkö on hankintalain 96 §:n mukaisesti pyytänyt ennen päätöksentekoa alhaista hintaa koskevan selvityksen PlusTerveys Oy:ltä. Hankintayksikkö on selvityksen perusteella arvioinut, että palveluluokkaan 3 tarjonnut PlusTerveys Oy noudattaa lainsäännöksen velvoitteita.

Hankintasopimus

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enimmillään (4) neljän vuoden optiovuosiin. Tilaajan tulee ottaa optiovuosi / optiovuodet käyttöön enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Perusteena yli neljän vuoden kestolle on toimittajarekisterin avaaminen sopimuskauden aikana, mikä mahdollistaa uusien palveluntuottajien liittymisen toimittajarekisteriin vähintään kahden vuoden välein.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Työllisyyspalveluliikelaitos ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan työllisyyspalveluliikelaitos johtokunta päättää liikelaitoksen hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (Hallintosääntö 11 luku, 1 § 2 mom 3 k). Johtokunnan 2.1.2025 § 3 tekemän päätöksen mukaan johtokunta päättää itse arvoltaan yli miljoonan euron hankinnoista.

Päätös tullut nähtäväksi 04.09.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Annukka Sorjonen

Lisätietojen antaja

Eeva Kauko, johtava hankinta-asiantuntija , puhelin: +358 9 310 25218

eeva.kauko@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.