Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oikaisuvaatimuksesta tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oikaisuvaatimuksesta tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, joka on tehty Stadin ammattiopiston rehtorin 19.5.2025 tekemistä valintapäätöksistä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätösten muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Esittelijän perustelut
********** on tehnyt 21.5.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammattiopiston rehtorin 19.5.2025 tekemistä valintapäätöksistä, jolla rehtori on ottanut ohjaavan opetuksen tuntiopettajan virkoihin yhteisöpedagogi ********** ja sosionomi **********
Stadin ammattiopiston rehtori on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.
Rekrytointiprosessi
Tuntiopettajan tehtävä (3 virkaa) on ollut julkisesti haettavana ajalla 26.3.2025-9.4.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Stadin ammattiopisto. Viranhaltijan tehtävänä on ohjaavan opetuksen tuntiopettajan tehtävät.
Tehtävän kelpoisuusehdot ja kielitaitovaatimus määräytyvät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 13 §:n, 13 a §:n tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 14 §:n sekä 17 §:n säännösten mukaan.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa edellytettiin ajantasaista ammatillisen koulutuksen tuntemusta ja siinä toimimista. Tehtävässä luettiin eduksi kokemus opiskelijakunta-, osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan ohjaamisesta sekä sidosryhmätuntemus. Eduksi luettiin myös laaja menetelmäosaaminen arjenhallintataitojen vahvistamiseksi. Lisäksi tehtävään valittavilta odotettiin kohtaamisen taitoja ja kykyä työskennellä moniammatillisissa tiimissä, valmiutta kehittää omaa osaamista ja jakaa tietoa tiimin sisällä. Tehtävä edellyttää liikkumista eri toimipaikkojen välillä ja kielitietoista työskentelyotetta.
Rehtorin valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 150 henkilöä, joista 117 hakijaa täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Rehtorin valintapäätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 47 hakijaa, joilla oli ajantasainen ammatillisen koulutuksen tuntemus ja tehtävässä eduksi luettua työkokemusta. Kolme hakijaa jätti vastaamatta videohaastatteluun. Videohaastattelujen ja hakemuksiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin 16 hakijaa. Kokonaisarvion ja ryhmähaastattelun perusteella kuusi hakijaa kutsuttiin henkilökohtaiseen haastatteluun.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja käsiteltäväksi uudelleen. Oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteerit olivat epäselvät eikä työhakemuksessa tai työnhakuprosessin vaiheissa kerrottu kaikkia osaamisperusteita, joihin valinta on päätöksen mukaan perustunut.
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintapäätöksessä perustellaan valittujen henkilöiden osaamista opiskelijoiden tukemisessa ja ohjaamisessa tutor- ja opiskelijakuntahallitustoiminnassa, osallisuudessa sekä yhteisöllisyydessä. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on kelpoinen haettavana olleeseen tehtävään ja ansioituneempi kuin tehtävään valitut ********** ja **********
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintapäätöksessä on esitetty valintakriteereinä ********** osalta hänellä olevan näkemyksellisyyttä opiskelijoiden arjenhallinnan ohjaamisesta ja hyvinvointitaitoja vahvistavista toimintamalleista. Oikaisuvaatimuksen mukaan ottaen huomioon oikaisuvaatimuksen tekijän lähes kymmenen vuoden kokemuksen nuorten mielenterveyden edistämisen tehtävistä moniammatillisessa erikoissairaanhoidossa ja kehittäjätehtävissä opiskeluterveydenhuollon liikkuvan tukitiimin osalta, oikaisuvaatimuksen tekijällä on laaja-alaisempi kokemus ja osaaminen opiskelijoiden arjenhallinnan sekä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oikaisuvaatimuksen mukaan ********** osalta perusteluina on käytetty myös näyttöä häirintäyhdyshenkilönä toimimisesta ja toiminnan kehittämisestä. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on esimerkiksi osallistunut Stadin AO:n häirintäyhdyshenkilökoulutukseen ja ollut mukana kehittämässä häirintäyhdyshenkilökoulutusta. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on näin ollen laajempi kokemus Stadin AO:n tasa- arvo ja yhdenvertaisuustyöstä, jota hän oli mukana kehittämässä osaksi opiskelijatoimintaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman osalta.
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteereinä on päätöksessä ja puhelinkeskustelussa keskiviikkona 12.6.2025 kerrottu myös ns. nopean toiminnan joukkojen työskentely, joka ilmenee myös valintaperusteissa yhden tehtävään valitun osalta. Oikaisuvaatimuksessa kyseenalaistetaan, miten valintakriteerinä voidaan käyttää ns. nopean toiminnan joukkojen työskentelyä tai mainittujen arkiohjaajien kanssa työskentelyä, kun siitä ei ole mainintaan työhakemustekstissä.
Oikaisuvaatimuksen mukaan haastattelussa on myös kysytty, voisiko hän opettaa hoitotyötä tehtävän ohella. Oikaisuvaatimuksessa tiedustellaan, käytettiinkö tätä valintakriteerinä. Lisäksi valintapäätöksessä oikaisuvaatimuksen tekijän kohdalla on virheellisesti mainittu ”sairaanhoitaja”, vaikka oikea nimike olisi ”psykiatrinen sairaanhoitaja”.
Oikaisuvaatimuksen mukaan yksilöhaastattelussa on myös korostettu, ettei aiemmalla työllä opiskelijatoiminnassa Stadin AO:ssa ole merkitystä valinnan kannalta, mutta kuitenkin valittujen opettajien päätösperusteluissa mainitaan nimenomaan kokemus tutor- ja opiskelijakuntahallitustoiminnasta.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteerinä mainittiin työhakemuksessa kielitietoinen opetus ja ohjaus, josta oikaisuvaatimuksen tekijällä on oikaisuvaatimuksen mukaan runsaasti kokemusta. Yhdenkään tehtävään valitun päätöksessä ei ole mainintaa kieli- tai kulttuuritietoisesta osaamisesta.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädäntö
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta. Ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen antamaan henkilö:
1) joka on suorittanut koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon;
2) joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;
3) jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä; sekä
4) jolla on pätevyys- tai lupakirja, jos alan tehtävissä toimiminen edellyttää pätevyys- tai lupakirjaa.
Saman asetuksen 13 a §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa. Pykälän mukaan ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen 13 §:stä poiketen antamaan henkilö:
1) joka on suorittanut soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon, vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot ja jolla on kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä; tai
2) joka on suorittanut soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon, vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot ja jolla on vähintään viiden vuoden pituinen käytännön työkokemus korkeakoulututkintoa vastaavissa sosiaali- ja terveysalan tehtävissä.
Lisäksi saman asetuksen 14 §:ssä säädetään yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta seuraavaa: ammatillisesta koulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (673/2017) 2 §:ssä tarkoitettujen yhteisiin tutkinnon osiin kuuluvien osa-alueiden opetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, johon sisältyvät vähintään 120 opintopisteen tai 55 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot yhdessä opetettavassa osa-alueessa ja vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot muissa opetettavissa osa-alueissa tai joka on suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon soveltuvassa koulutusohjelmassa.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä, taide ja luova ilmaisu, yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, työelämässä toimiminen, opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet sekä yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta osa-alueiden opetusta on 1 momentista poiketen kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon.
Sen lisäksi mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, edellytetään, että henkilö on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.
Kielitaitovaatimuksesta säädetään saman asetuksen 17 §:ssä. Ammatillisessa koulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli. Äidinkielen opetusta antavalla opettajalla tulee olla kyseisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.
Asian arviointi
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteerit virkaan valinnan osalta ovat olleet epäselvät, eikä työhakemuksessa ja työnhakuprosessin vaiheissa kerrottu kaikista osaamisperusteista, joihin virkavalinta perustui päätöksen mukaisesti.
Hakuilmoituksen mukaan tehtävän muodollinen kelpoisuus määräytyy opetustoimen kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 986/1998 ammatillisen tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 13 § ja 13 a § mukaan tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 14 § sekä 17 § mukaan. Muodollisen kelpoisuuden lisäksi tehtävässä edellytettiin hakuilmoituksen mukaan ajantasaista ammatillisen koulutuksen tuntemusta ja siinä toimimista. Hakuilmoituksen mukaan eduksi luettiin kokemus opiskelijakunta-, osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan ohjaamisesta sekä sidosryhmätuntemus. Lisäksi eduksi luettiin laaja menetelmäosaaminen arjenhallintataitojen vahvistamiseksi. Hakuilmoituksen mukaan tehtävä edellytti myös kielitietoista työskentelyotetta.
Valintapäätösten mukaan kaikilla henkilökohtaiseen haastatteluun osallistuneilla on ollut tehtävän edellyttämä muodollinen kelpoisuus sekä tehtävässä edellytettyä ajantasaista ammatillisen koulutuksen tuntemusta ja kokemusta. Lisäksi valintapäätösten mukaan hakuilmoituksessa eduksi luettua kokemusta opiskelijakunta-, osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan ohjaamisesta sekä sidosryhmätuntemusta ja laajaa menetelmäosaamista arjenhallintataitojen vahvistamiseksi on ollut kaikilla henkilökohtaiseen haastatteluun osallistuneilla.
Valintapäätöksen, jolla tehtävään on valittu ********** mukaan hänen valintaansa puoltaa laaja-alainen työkokemus ja osaaminen sekä näkemyksellisyys osallisuus- ja vaikuttamistoiminnan ohjaamisesta. Hänellä on näyttöä häirintäyhdyshenkilönä toimimisesta ja toiminnan kehittämisestä. Hänellä on työkokemusta moniammatillisesta yhteistyöstä, opiskelijakunta- ja tutortoiminnasta sekä hyvinvointiryhmän ja kriisitukiryhmän toiminnasta. Soveltavan taiteen koulutuksen kautta hänellä on monipuoliset menetelmätaidot.
Valintapäätöksen, jolla tehtävään on valittu ********** mukaan hänen valintaansa puoltaa työkokemus ja osaaminen opiskelijoiden tukemisesta ja ohjaamisesta tutor- ja opiskelijakuntahallitustoiminnassa, osallisuudessa sekä yhteisöllisyydessä. Hänellä on osaamista ja näkemyksellisyyttä opiskelijoiden arjenhallinnan ohjaamisesta, opiskeluvalmiuksien tukemisesta sekä hyvinvointitaitoja vahvistavista toimintamalleista.
Valintapäätöksen, jolla tehtävään on valittu ********** mukaan hänen valintaansa puoltaa työkokemus, osaaminen ja näkemyksellisyys opiskelija- ja osallisuustoiminnasta sekä nopean toiminnan joukkojen palveluista. Ratkaisukeskeinen työnohjaajakoulutus antaa valmiudet opiskelijaryhmien kohtaamiseen. Hänellä on näyttöä taidelähtöisten toimintamuotojen käyttämisestä työssään. Valintaa puoltaa myös häirintäyhdyshenkilön koulutus. Hänellä on työkokemusta moniammatillisesta yhteistyöstä, opiskelijakunta- ja tutortoiminnasta ja hyvinvointiryhmätyöskentelystä sekä ehkäisevästä päihdetyöstä.
Rehtorin lausunnon mukaan kaikkien kuuden henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttujen hakijoiden täyttäessä muodollisen kelpoisuusvaatimuksen sekä hakuilmoituksessa edellytetyt ja eduksi luettavat seikat, on valintapäätöksessä painotus ollut valittavien henkilöiden ominaisuuksissa, tiedoissa ja taidoissa, jotka ovat eduksi tehtävän hoitamisessa. Rehtorin lausunnon mukaan henkilökohtaisissa haastatteluissa esiin tulleita asioita peilattiin tehtävään ja haastattelut toivat lisätietoa kolmen haastateltavan hyväksi. Lausunnon mukaan tehtävään valitut toivat oikaisuvaatimuksen tekijää paremmin haastattelussa esille tietojaan ja taitojaan opiskelijatoiminnasta ja sen kehittämisestä sekä ominaisuuksiaan, toimintatapojaan ja osaamistaan moniammatillisessa tiimissä toimimiseen sekä opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien kohtaamiseen. Lausunnon mukaan ansioita arvioitaessa on otettu huomioon viran kelpoisuusvaatimukset ja etukäteen ilmoitetut valintaperusteet sekä konkreettiset tehtävät, joiden rajoissa on painotettu hakijoiden sellaisia ansioita, joiden rekrytoija on katsonut parhaiten edistävän ohjaavan opettajan työtehtävien hoitamista. Rehtorin lausunnon mukaan valinta on perustunut hakijoiden ansioituneisuuden kokonaisarviointiin.
Kaikki kuusi henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttua hakijaa ovat olleet muodollisesti kelpoisia sekä täyttäneet kaikki hakuilmoituksessa edellytetyt ja eduksi luettavat seikat. Ansioita arvioitaessa on otettu huomioon etukäteen ilmoitetut valintaperusteet, ja valintapäätös on perustunut tehtävään valittujen henkilöiden menestymiseen haastattelussa.
Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on ansioituneempi kuin ********** ja ********** opiskelijoiden hyvinvoinnin ja arjenhallintataitojen edistämisessä. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on lähes 3,5 vuoden kokemus Stadin AO:n tasoisesta ja kampuskohtaisesta opiskelija- ja osallisuustoiminnasta. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on toiminut laaja-alaisesti opiskelijakunta-, osallisuus ja vaikuttamistoiminnan ohjauksessa, opetuksessa ja kehittämisessä Stadin AO:ssa ja lisäksi kuulunut useisiin opiskelijahyvinvointiryhmiin oppilaitoksen sisällä edistäen opiskelijoiden hyvinvointia yhdessä opiskeluhuollon kanssa, tehnyt läheistä yhteistyötä oppilaitoksen kuraattorien ja muiden opiskeluhuollon jäsenten kanssa opiskelijoiden tueksi mm. yksinäisyystyössä ja hyvinvointiverkostoissa, perustanut Stadin AO:ssa yksinäisyyden tukiryhmän ja luonut verkostoja opiskelijoiden opinnollistettavaan toimintaan liikunta-alan ja hyvinvoinnin järjestöissä.
Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla ********** on arjenhallinnan ohjaamisen menetelmäosaamisesta työkokemusta yli 20-vuodelta, jonka aikana hän on ohjannut ja opettanut opiskelijoille joko yksilöohjauksessa tai erilaisissa ryhmissä arjenhallintataitoja (ajanhallintaa, toiminnanohjausta, oman työn jaksottamista, itsetuntoa vahvistavia toimintamalleja, motivaation eri kanavia, omien vahvuuksien löytämistä ja niiden hyödyntämistä). Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla on arjenhallintataitojen ohjaamisen tueksi osaamista positiivisesta pedagogiikasta, vahvuusperustaisesta pedagogiikasta ja hyvinvointitaitoja vahvistavista toimintamalleista. Tehtävään valittu on myös käynnistänyt Stadin AO:n toimipaikkaan opiskelijahallitustoimintaa sekä ollut mukana tutortoiminnassa ja ollut mukana kehittämässä toimivia käytäntöjä tutortoimintaan kuten turvallisen tilan pelisäännöt, tutorsopimuksen sekä yksilöllisiä oppimisen polkuja. Opinnäytteessään hän on tutkinut Stadin AO:n tutor-opiskelijoiden kokemuksia tutortoiminnasta, sen merkityksestä oppimisyhteisössä, sitoutumisesta toimintaan sekä sen kehittämisestä edelleen. Lisäksi tehtävään valittu on suorittanut useita lyhytkoulutuksia nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi (Nuorten Kompassi-hyvinvointiohjelman ohjaaja, Nyyti elämäntaito-kurssi, MAPA haasteellisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy ja hallinta perusteet, Haastavan käytöksen kohtaaminen vuorovaikutustaitojen ja pedagogisen tuen näkökulmasta, Nuoren mielen ensiapu). Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla on myös näyttöä neuropsykiatrisesti epätyypillisten opiskelijoiden kanssa toimimisesta.
Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla ********** on työkokemusta arjenhallinnan ja hyvinvoinnin työtehtävistä noin kymmenen vuoden ajalta. Tehtävään valittu on toiminut opetus- ja ohjaustyössä avoimessa opiskelu- ja oppimisympäristössä, joka tarjoaa arjenhallintatukea opiskelijoille koulutusalasta ja -muodosta riippumatta sekä toiminut tutor- ja opiskelijatoiminnassa vastuuopettajana. Lisäksi hän on tehnyt yksilö- ja pienryhmäohjausta erityisen tuen opiskelijoille ja työskennellyt opettajan pedagogisena työparina sekä toiminut opiskelijoiden hyvinvointityöstä vastaavana valmentajana. Lisäksi aikuisten perusopetuksen työtehtävät ovat sisältäneet arjen hallintataitojen ohjaamistyötä, ja hänellä on työkokemusta alaikäisenä yksin maahan tulleiden nuorten turvapaikanhakijoiden tukiasumisyksiköstä, joka on sisältänyt laaja-alaista arjen hallintataitojen työtehtäviä.
Sekä tehtävään valituilla että oikaisuvaatimuksen tekijällä on laaja-alainen kokemus ja osaaminen opiskelijoiden hyvinvoinnin ja arjenhallintataitojen edistämisestä.
Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on laajempi kokemus häirintäyhdyshenkilönä toimimisesta ja toiminnan kehittämisestä kuin tehtävään valitulla ********** Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on osallistunut Stadin AO:n häirintäyhdyshenkilökoulutukseen ja ollut mukana kehittämässä häirintäyhdyshenkilökoulutusta sekä sähköisen anonyymin kiusaamisen ja syrjinnän vastaista ilmoituskanavaa ja toiminut sen triage — case arviointityöryhmässä. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on lisäksi laajempi kokemus Stadin AO:n tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyöstä, jota hän on ollut kehittämässä osaksi opiskelijatoimintaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman osalta sekä ohjuri-opettajien työnkuvan uudistamisen kautta. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on toiminut myös jalkautuvassa kriisityössä ja psykososiaalisessa tuessa ulkomailla.
Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valittu ********** on toiminut vuodesta 2016 lähtien laaja-alaisesti osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvointityössä ammatillisessa oppilaitoksessa. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla on näyttöä kehittämistyöstä liittyen häirintäyhdyshenkilötoimintaan ja tasa-arvoon. Lausunnon mukaan hän on työskennellyt Välitä!-verkostohankkeessa Opiskelijan äänellä, ollut kehittämässä opiskelijoiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä, yhdenvertaisuutta sekä turvallisuutta tukevaa työtä, ollut luomassa turvallisemman tilan periaatteita, kehittänyt häirintäyhdyshenkilön toimenkuvaa sekä suunnitellut ja toteuttanut tapoja tuoda näitä tunnetuksi koko oppimisyhteisölle. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valittu on toiminut myös häirintäyhdyshenkilönä, hyvinvointiryhmän ja kriisiryhmän jäsenenä.
Sekä tehtävään valitulla että oikaisuvaatimuksen tekijällä on laaja-alainen kokemus ja osaaminen häirintäyhdyshenkilönä toimimisesta ja toiminnan kehittämisestä.
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteerinä on käytetty nopean toiminnan joukkojen työskentelyä, jota ei tosiasiallisesti vielä ole Stadin AO:ssa. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijälle ei ole esitetty, mitä nopean joukkojen toiminta tarkoittaa hänen kannaltaan. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on tehnyt yhteisyötä ja opiskelijatoimintaa yhdessä arkiohjaajien kanssa 3 vuoden ajan K4:llä. Oikaisuvaatimuksessa tiedustellaan, miten valintakriteerinä voidaan käyttää nopean toiminnan joukkojen työskentelyä tai arkiohjaajien kanssa työskentelyä, kun siitä ei ole mainintaa hakuilmoituksessa.
Rehtorin lausunnon mukaan hakuilmoituksessa kerrottiin, että ohjaavan opetuksen tuntiopettajan tehtäviin kuuluu opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen sekä kehittämistyö ja liikkuminen eri toimipaikkojen välillä. Lausunnon mukaan edellä mainitusta tehtäväkokonaisuudesta ollaan muodostamassa ns. nopean toiminnan joukkoa, mutta kyseistä termiä ei mainittu hakuilmoituksessa, sillä se on työnimi asialle. Lausunnon mukaan hakuilmoituksessa mainittiin myös, että hakijalta odotetaan taitoja ja kykyä työskennellä moniammatillisessa tiimissä ja kohtaamisen taitoja. Lausunnon mukaan rakenteilla olevaan tiimiin saattaa kuulua ohjaavien opettajien lisäksi myös muita ammatillisessa koulutuksessa työskenteleviä ammattiryhmiä, esimerkiksi arkiohjaajia. Lausunnon mukaan henkilökohtaisessa haastattelussa on kerrottu kaikille haastateltaville tarkemmin avoinna olevasta tehtävänkuvasta, opistotasoisesta toimintamallista, mahdollisesta tiimimallista ja suunnitelmasta toimintojen organisoitumiseksi.
Rehtorin lausunnon mukaan haastattelussa kysyttiin nopean joukkojen toimintojen kautta hakijan omaa näkemystä moniammatillisessa tiimissä toimimisesta ja hakijan toimintavoista tiimin jäsenenä, sillä hakuilmoituksessa kerrottiin tehtävässä korostuvan moniammatillinen yhteistyö. Lausunnon mukaan haastattelun avulla on pyritty selvittämään, millä tavoin haastateltava suoriutuisi eri työtehtävistä, joita haettavana olevaan tehtävään kuuluu. Lausunnon mukaan tehtävään valitut painottivat vastauksissaan eri mahdollisuuksia moniammatillisessa yhteistyötiimissä toimiseen, kun taas oikaisuvaatimuksen tekijä ei vastauksissaan niitä nostanut esille. Lausunnon mukaan tehtävään valitut toivat henkilökohtaisessa haastattelussa lisäksi esille menetelmäosaamisen opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien kohtaamisessa.
Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijältä on haastattelussa kysytty, voisiko hän opettaa hoitotyötä Stadin AO:ssa tämän tehtävän ohella, eikä oikaisuvaatimuksen mukaan hakemuksessa mainittu mitään muusta substanssialan opetustyöstä opiskelijatoiminnan ohjaavana opettajana. Oikaisuvaatimuksessa tiedustellaan, käytettiinkö tätä myös valintakriteerinä.
Rehtorin lausunnon mukaan avoinna ollut tehtävä on tuntiopettajan, ohjaavan opettajan, tehtävä, johon kuuluu opetus- ja arviointityötä. Lausunnon mukaan hakuilmoituksessa kerrottiin, että tehtävään kuuluu myös opetus-, ohjaus- ja arviointitehtävät ja hakulomakkeessa hakijoita pyydettiin kirjaamaan opetettavien aineiden opinnot sekä ilmoittamaan tarkemmat pää- ja sivuaineet. Rehtorin lausunnon mukaan henkilökohtaisessa haastattelussa jokaiselta kysyttiin tarkennuksia hakijan hakuilmoituksessa ilmoittamaan opetukseen sekä arviointikelpoisuuteen.
Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on hakemuksensa lisätiedoissa kertonut, että hänellä on hoitotyön opettajan pätevyys mielenterveystyöhön. Lausunnon mukaan haastattelussa on tuotu esille, että virkasuhteen alkaessa valittujen kanssa käydään keskustelu ja sovitaan erikseen opetettavat ja arvioitavat tutkinnon osat tai osa-alueet. Lausunnon mukaan yhteisten tutkinnon osien tai ammatillisten tutkinnon osien tai työelämässä tapahtuvan osaamisen hankkimisen ohjausta ja opetusta tehdään osana ohjaavan opettajan työtä. Lausunnon mukaan hakuilmoituksessa kerrottiin, että ’ohjaava opettaja toimii opiskelijoiden tukena erilaisissa oppimisympäristöissä’, joka voi tarkoittaa myös työpaikalla tapahtuvaa osaamisen hankkimista. Lausunnon mukaan ohjaavan opettajan koulutustausta ja aiempi työkokemus mahdollistavat eri koulutusaloilla ja työelämäyhteistyössä toimimisen sekä mahdollisen arviointityön.
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintapäätöksessä oikaisuvaatimuksen tekijän kohdalla on virheellisesti mainittu ”sairaanhoitaja”, vaikka oikea nimike olisi ”psykiatrinen sairaanhoitaja”.
Rehtorin lausunnon mukaan tutkinnoksi on kirjattu sairaanhoitaja, sillä ohjaavan opettajan mahdollisen opetuksen ja ohjauksen näkökulmasta sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoissa ammatillisen opettajan koulutukseksi riittää sairaanhoitajan koulutus, eikä kelpoisuutena ole edellytetty psykiatrisen sairaanhoitajan koulutusta. Kirjauksella ei rehtorin lausunnon mukaan ole ollut merkitystä valinnan kannalta.
Oikaisuvaatimuksen mukaan henkilökohtaisessa haastattelussa on korostettu, että aikaisemmalla työllä opiskelijatoiminnassa ei ole merkitystä suhteessa valintaan. Oikaisuvaatimuksen mukaan kuitenkin valittujen opettajien päätösperusteluissa mainitaan nimenomaan kokemus tutor- ja opiskelijakuntahallitustoiminnasta. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan rekrytoijilla ei ole ollut ajantasaista tietoa oikaisuvaatimuksen tekijän tekemästä työstä Stadin AO:ssa, vaikka hän oli tuonut tiedot esille kirjallisessa hakemuksessaan.
Rehtorin lausunnon mukaan sillä, ettei aiemmalla työllä opiskelijatoiminnassa Stadin AO:ssa ole merkitystä suhteessa valintaan, tarkoitettiin, että ulkoisessa virkahaussa työnantajan tulee huomioida kaikkia hakijoita työkokemukseltaan yhdenvertaisesti eikä rekrytoija ei voi asettaa hakijoiden aiempia työnantajia eriarvoiseen asemaan. Rehtorin lausunnon mukaan työkokemuksessa olennaista on hakijoiden työtehtävät ja hankittu osaaminen, ei kenen työnantajan palveluksessa työ on tehty.
Rehtorin lausunnon mukaan kysymyksellä "onko sinulla ollut mitään osaa Stadin AO:n tutorkoulutuksissa?" on henkilökohtaisessa haastattelussa haettu lisätietoa, millaisista työtehtävistä hakija on vastannut tiimissä tutorkoulutusten osalta.
Oikaisuvaatimuksen mukaan valintakriteereinä on hakuilmoituksessa mainittu myös kielitietoinen opetus- ja ohjaus, josta oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on runsaasti kokemusta ammattikorkeakoulun opetustehtävistä, Stadin AO:n kielitietoisuuskoulutuksista, kansainvälisistä työtehtävistä ja pakolaistyöstä. Oikaisuvaatimuksen mukaan yhdenkään valitun opettajan päätöksessä ei ole mainintaa kieli- tai kulttuuritietoisesta osaamisesta.
Rehtorin lausunnon mukaan jokaiselta opettajalta edellytetään kielitietoista työskentelyotetta vieraskielisten opiskelijoiden suuren määrän vuoksi. Lausunnon mukaan tämän vuoksi hakuilmoituksessa todettiin, että ”tehtävä edellyttää liikkumista eri toimipaikkojen välillä ja kielitietoista työskentelyotetta”. Lausunnon mukaan valintapäätöksiin ei ole kirjattu kaikkia edellytettäviä asioita sellaisenaan, vaan ne ovat tulleet esille rekrytointiprosessin eri vaiheissa.
Rehtorin lausunnon mukaan ********** on toiminut erilaisissa työtehtävissä ammatillisessa koulutuksessa Vantaalla ja Stadin AO:ssa, joten hänellä on työkokemuksen kautta näyttöä kielitietoisesta työotteesta. ********** on toiminut mm. Suomen Diakoniaopistolla aikuisten perusopetuksessa, jossa vieraskielisten opiskelijoiden osuus on verrattavissa Stadin AO:hon. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valituilla on työkokemuksien kautta näyttöä kielitietoisista työotteista.
Yhteenvetona rehtorin lausunnossa todetaan, että hakuilmoituksessa olevat kelpoisuusvaatimukset ja tehtävään valittujen kelpoisuusvaatimukset ovat yhdenmukaiset. Lausunnon mukaan hakemusten, video- ja ryhmähaastattelun, henkilökohtaisen haastattelun sekä rekrytointiprosessiin kuuluvien tehtävien avulla on pyritty selvittävään, millä tavoin hakija suoriutuisi eri työtehtävistä, joita haettavana olevaan tehtävään kuuluu.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Rehtorin päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Tehtävään valituilla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.
Lisäksi kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi kunnan virkaan pelkästään siksi, että hänellä on korkeampi koulutus tai pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Mahdollinen pidempi kokemus ei automaattisesti tee hakijaa kokonaisuutena arvioiden vähemmän kokenutta hakijaa ansioituneemmaksi.
Stadin AO:n rehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan valittujen työkokemuksen, koulutuksen ja haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella tehtävään valituilla on ollut hakijoista parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620