Hankinta, kotiateriapalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-008544
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Menumat Oy:n hankintaoikaisu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 24.10.2025 § 220 ja kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinta

Päätösehdotus

A-osio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää kumota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 koskien kotiin vietävien ateriapalvelujen hankintaa.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen puitejärjestelyn palveluntuottajiksi sijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:

1. Compass Group Finland Oy

2. Menumat Oy

Valinta on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 3 Korjattu vertailutaulukko).

Kotiin vietävää ateriapalvelua hankitaan ajalle 1.2.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on sitoumuksetta noin 13 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen, kunnes palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset asetettujen vaatimusten mukaisesti ennen sopimuksen allekirjoittamista.

B-osio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä Menumat Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen siltä osin kuin siinä on esitetty virhe hankintamenettelyssä tapahtuneesta tarjousvertailun toteuttamisesta. Lautakunta toteaa, että hankintayksikkö on korjannut virheen suorittamalla tarjousvertailun uudelleen tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvatulla tavalla.

Korjatun tarjousvertailun perusteella hankintapäätöksen lopputulos ei muutu, mutta oikaisuvaatimuksessa esitetty menettelyvirhe on tullut korjatuksi tämän päätöksen A-osion mukaisella hankintaoikaisulla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta tässä kokouksessa.

Esittelijän perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 2.9.2025 §151 hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista sekä päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta päätöksen 24.10.2025 § 220. Hankintapäätös annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 24.10.2025. Hankintapäätöksestä saapui yksi oikaisuvaatimus (liite 1) sekä valitus markkinaoikeuteen.

Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa, jonka perusteella hankintapäätöksen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat kylmänä toimitettavat kotiateriat Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille. Kotiin vietävää ateriapalvelua järjestetään koko Helsingin alueella asiakkaille, joilla on esimerkiksi vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas ei itse tai läheisensä avulla kykene huolehti-maan riittävästä ravinnonsaannista eivätkä asioimaan kodin ulkopuolisissa ruokailupaikoissa.

Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotihoidon tukipalvelu. Kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alemana. He selviytyvät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalveluiden, kuten ateriapalvelun, avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja ja sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia henkilöitä.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Kyseessä oli kahden (2) palveluntuottajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettely

Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 5.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset sekä määriteltiin hankittavat palvelut, palvelun sopimusehdot, palvelun hinnoittelu ja muut palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 19.9.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 22 kysymystä, joihin vastattiin 26.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 6.10.2025 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:

- Compass Group Finland Oy

- Kotipalvelu Mehiläinen Oy

- Menumat Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 6.10.2025 klo. 12:20 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Hankintapäätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta päätöksen 24.10.2025 § 220. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen puitejärjestelyn palveluntuottajiksi sijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:

1. Compass Group Finland Oy
2. Menumat Oy

Hankintasopimusta 24.10.2025 § 220 päätöksen perusteella ei ole tehty.

Hankintaoikaisuvaatimus

Menumat Oy (oikaisuvaatimuksen tekijä) teki hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 31.10.2025.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut hankintayksikköä kumoamaan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksen 24.10.2025 § 220 ja korjaamaan virheellisen hankintamenettelynsä.

Hankintayksikkö ilmoitti asianosaisille 7.11.2025, että Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksestä 24.10.2025 § 220 on tullut vireille hankintaoikaisu ja markkinaoikeusvalitus.

Hankintamenettelyssä havaittu virhe ja oikaisun peruste

Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa. Tämän perusteella hankintayksikkö arvioi, että hankintapäätöstä ja erityisesti sen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista. Tarve oikaisuun perustuu oikaisuvaatimuksessa esitettyyn hankintamenettelyn virheeseen.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle tarjouspyynnöllä annetut hinnat. Hintavertailun kohteet olivat lounaan hinta, jälkiruoan hinta, erityisruokavaliolisän hinta ja ateriakuljetusmaksun hinta.

Kunkin hintavertailun kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.

Voittanut tarjoaja oli tarjouksessaan ilmoittanut ateriakuljetusmaksun hinnaksi 0,00 €, kun taas muut tarjoajat olivat ilmoittaneet hinnaksi 0,01 €. Vertailua tehdessään hankintayksikkö pyöristi voittaneen tarjoajan tarjouksessa ilmoitetun ateriakuljetusmaksun hinnan 0,00 € teknisistä syistä arvoon 0,001 €. Tämän seurauksena voittanut tarjoaja sai ateriakuljetusmaksun hinnasta maksimipisteet 30 vertailupistettä, ja muut tarjoajat saivat 3 vertailupistettä.

Hankintayksiköltä jäi tarjousten käsittelyvaiheessa huomaamatta, ettei tarjouspyyntöasiakirjoissa ollut ilmoitettu, kuinka mahdolliset nollahinnat suhteutetaan keskenään tai muihin tarjottuihin hintoihin. Tämän puutteen vuoksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 liitteenä olevassa vertailutaulukossa ilmenevät ateriakuljetusmaksujen osalta saadut vertailupisteet on hankintayksikön toimesta suhteutettu ilman, että tarjouspyyntöasiakirjoissa on ollut kirjauksia siitä, kuinka tarjousten suhteuttaminen toteutetaan.

Johtopäätökset ja tarjousvertailun korjaaminen

Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa, minkä perusteella hankintapäätöksen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista. Tästä syystä hankintayksikkö kumoaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 ja suorittaa tarjousvertailun uudelleen tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvatulla tavalla.

Vaikka uudelleen suoritettu tarjousvertailu ei muuta aikaisemman hankintapäätöksen ratkaisua, hankintayksikkö on nähnyt tarpeelliseksi korjata menettelyssä olleen virheen tarjousvertailun osalta, jotta pisteytys vastaa tarjouspyynnön ehtoja ja tarjoajia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti.

Uudessa vertailussa ateriakuljetusmaksun hintoja ei suhteutettu teknisesti muutettuihin arvoihin, vaan vertailu toteutettiin tarjouspyynnössä esitetyn laskentakaavan mukaisesti tarjouksilla ilmoitettujen hintojen perusteella. Näin varmistettiin, että pisteytys vastasi tarjouspyynnön ehtoja ja että tarjoajia kohdeltiin yhdenvertaisesti.

Uuden tarjousvertailun tuloksena tarjoajien sijoittuminen tarjouskilpailussa ei muuttunut eikä muutos vaikuta tarjoajien asemaan tai hankintapäätöksen lopputulokseen. Hankintayksikkö on näin ollen korjannut havaitun virheen ilman, että se on vaikuttanut tarjoajien väliseen asemaan tai vertailun tasapuolisuuteen.

Korjattu tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Tarjousten laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle tarjouspyynnöllä annetut hinnat. Hintavertailun kohteet olivat lounaan hinta, jälkiruoan hinta, erityisruokavaliolisän hinta ja ateriakuljetusmaksun hinta.

Kunkin hintavertailun kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, Tarjoajan tarjouksen kohteiden saamat vertailupisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen hankintapäätöksen tekoa palveluntuotantoon käytettävien autojen rekisteröintitodistukset Compass Group Finland Oy:ltä sekä Menumat Oy:ltä. Kummankin yrityksen ajoneuvot täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 3 Korjattu vertailutaulukko.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset tavoitellulle sopimuskaudelle 1.2.2026−31.1.2028. Tilaajan niin päättäessä Tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajia sitovat sopimukset ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Esittelijä

Nimi
Juha Jolkkonen

Titteli
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Eeva Sandelin

Titteli
Kotihoitopäällikkö