Hankinta, kauppapalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Kauppapalvelujen hankinta
Päätös
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kauppapalvelujen palveluntuottajaksi Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n.
Valinta on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kauppapalvelua hankitaan ajalle 1.3.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on sitoumuksetta noin 3 500 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen, sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kauppapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 26.8.2025 § 140 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista sekä päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on kauppapalvelun tuottaminen koko Helsingin alueella. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää kauppapalvelua asiakkaille, jotka eivät kykene asioimaan kaupassa eivätkä järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista itse tai läheistensä avulla. Kauppapalvelu sisältää asiakastilausten vastaanoton, tuotteiden keräilyn tavanomaisesta kuluttajille suunnatusta päivittäistavarakaupasta sekä toimituksen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja. Tarvittaessa tuotteet sijoitetaan asiakkaan toivomuksesta kaappiin, jääkaappiin tai pakastimeen asti.
Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotihoidon tukipalvelu. Kauppapalvelua käyttävät Helsingin kaupungin kotihoidon, asiakasohjauksen, ympärivuorokautisen ja yhteisöllisen asumisen sekä tuetun asumisen asiakkaat. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alenema. He pärjäävät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalvelujen, kuten kauppapalvelun, turvin.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Hankintamenettely
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kauppapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 5.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset sekä määriteltiin hankittavat palvelut, palvelun sopimusehdot, palvelun hinnoittelu ja muut palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 19.9.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 14 kysymystä, joihin vastattiin 26.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Lisätietokysymysten vastaamisen jälkeen hankintayksikkö teki tarjouspyyntöasiakirjoihin korjauksen ja julkaisi 26.9.2025 uuden, korjatun hankintailmoituksen sekä korjatun tarjouspyynnön.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 6.10.2025 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Sam’s Care Oy
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 6.10.2025 klo. 12:14 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain tarjoajalta, joka tuli vertailun perusteella valituksi palveluntuottajaksi.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyi kokonaisvertailupisteiden perusteella. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:
- Hinta, maksimipisteet 90 vertailupistettä
- Laatu, maksimipisteet 10 vertailupistettä.
Hinnan vertailu perustui tarjottuun vertailuhintaan. Hinnan pisteytys tehtiin vertailemalla tarjouspyynnölle annettua normaalin toimitusmaksun vertailuhintaa. Edullisimman kokonaisvertailuhinnan antanut tarjous sai hintavertailun maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten hinnat suhteutettiin tähän hintaan kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Pikatilauksen lisähinta ei vaikuttanut vertailuhintaan.
Laadun kokonaisvertailupisteet pisteytettiin seuraavasti:
Tarjoajan tilausjärjestelmä sisältää ohjaavan toiminnallisuuden ravitsemuksen tukemiseksi, (kyllä = 10 vertailupistettä, ei = 0 vertailupistettä).
Myönnetyt pisteet olivat suoraan laadunvertailussa huomioitavia vertailupisteitä.
Lopulliset kokonaisvertailupisteet muodostettiin laskemalla yhteen hinnan kokonaisvertailupisteet ja laadusta saadut vertailupisteet. Tarjoukset asetettiin paremmuusjärjestykseen kokonaisvertailupisteiden perusteella.
Lisäksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin: ”Hankintayksikkö tulee tarkistamaan ennen hankintapäätöksen tekoa kauppapalvelujen kuljetuksiin käytettävien ajoneuvojen rekisteröintitodistukset sellaiselta tarjoajalta, joka alustavan tarjousvertailun perusteella näyttäisi tulevan valituksi sopimuskumppaniksi. Mikäli ajoneuvot eivät täytä tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettuja vaatimuksia kauppapalvelujen kuljetuksiin käytettävien ajoneuvojen osalta, tarjoajan tarjous hylätään”.
Alustavan tarjousvertailun jälkeen hankintayksikkö tarkisti ennen hankintapäätöksen tekoa palveluntuotantoon käytettävien autojen rekisteröintitodistukset Kotipalvelu Mehiläinen Oy:ltä. Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n ajoneuvot täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen kauppapalvelujen hankintaan teki Kotipalvelu Mehiläinen Oy.
Tarjousten vertailutaulukko ja valittu palveluntuottaja on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Sopimus
Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään sopimus tavoitellulle sopimuskaudelle 1.3.2026−31.1.2028. Tilaajan niin päättäessä Tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivaltaperuste
Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 26.8.2025 § 140.
Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva Sandelin, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 41202
Olli Parkkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23919
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242
Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333