Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 15.5.2025 esittänyt ELY-keskukselle määrältään 440 euron vahingonkorvausvaatimuksen. ELY-keskus on siirtänyt 20.5.2025 hakijan vahingonkorvausvaatimuksen kaupungille, koska vahinko on tapahtunut kaupungin katuverkolla. Vaatimuksen mukaan hakija on ajanut Paciuksenkadulla 2.5.2025 klo 7.15 ajoradan oikeassa reunassa olleeseen syvään kuoppaan. Hakijan mukaan kuoppaa ei ollut huomioitu asiallisesti, ja sitä ei huomaa välttämättä tarpeeksi aikaisin, ja jos sitä väistää joutuu ajamaan viereisen kaistan puolella. Ajoneuvon pakoputki oli irronnut ja kiinnikkeet hajonneet pohjan osuessa maahan. Hakija on toimittanut vaatimuksen liitteenä valokuvia vahinkopaikasta.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.
Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Paciuksenkatu on pääkatu ja luokiteltu I-luokan kunnossapidettäviin väyliin.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty tammikuussa 2025 valuasfalttikorjaus kaivon sortumisen takia. Talvella tehdyt täytöt painuvat usein keväällä roudan sulaessa, koska jäinen materiaali ei tiivisty yhtä hyvin kuin kesällä tehtäessä. Painuminen on aiheuttanut talvella tehtyyn valuasfalttiin kuopan.
Vahinkopaikkaa on tarkkailtu 93 kertaa vahinkoa edeltävän kuukauden aikana, myös vahinkopäivänä 2.5.2025. Tällöin epätasaisuuden merkitsemisen lisäksi ei ole havaittu muuta kiireellistä toimenpidetarvetta. Vahinkopaikalle on tilattu jyrsintä ja valuasfalttipaikkaus. Päällystevaurio on muodostunut todennäköisesti päivissä. Vahinkopaikalle on viety kartio varoittamaan päällystevauriosta. Kartion asettaminen ajoradalle on ongelmallista, koska osa autoilijoista siirtää ne ajoradan sivuun siitä huolimatta, että se on kiellettyä, eikä kartio näin ollen varoita vauriosta.
Tammikuussa 2025 tehty valuasfalttikorjaus on uusittu 7.–15.5.2025, jolloin paikalla on tehty jyrsintä ja uusi valuasfaltti.
Vahinkopaikalla on valaistu ajorata, jossa on menosuuntaan kolme kaistaa. Reunimmaisen kaistan leveys on 3 metriä. Vahingon aiheuttanut päällystevaurio on ollut reunimmaisen kaistan oikeassa reunassa, ja se on ollut arviolta halkaisijaltaan noin 20 cm ja syvyydeltään korkeintaan 5 cm.
Liikennemäärä vahinkopaikalla on noin 30 600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kaupungin palautejärjestelmään on annettu vahinkopaikalta kaksi palautetta ennen kyseistä vahinkotapahtumaa. Ensimmäinen palaute on annettu 23.4.2025 ja toinen 30.4.2025. Kaupungin palautejärjestelmään annettuihin palautteisiin pyritään vastaamaan viiden arkipäivän kuluessa. Kunnossapidon tietoon palautteet ovat tulleet 2.5.2025 vahinkotapahtuman jälkeen. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.
Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa lämpötila on vahinkopäivänä 2.5.2025 vaihdellut 4,3 °C ja 13,9 °C välillä. Klo 7 lämpötila on ollut 6,1 °C ja sää on ollut pilvinen ja poutainen.
Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät
Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kunnossapitolaki ei sääntele tyhjentävästi kunnossa- ja puhtaanapidon tapoja tai laatuvaatimuksia. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.
Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin kunnossa. Päällystevauriosta ei ollut tullut palautteita kunnossapidon tietoon ennen kyseistä vahinkotapahtumaa. Vahinkopaikalle on viety varoituskartio, kun päällystevaurio on tullut kunnossapidon tietoon ja jyrsintä sekä valupaikkaus on tilattu. Vahinkopaikalle on tehty uusi valupaikkaus 15.5.2025 mennessä.
Ajoneuvon kuljettajaa sitoo tieliikennelain säännökset. Kyseistä ajoväylää käyttää mittausten mukaan noin 30 600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämä määrä suhteutettuna tiedossa olevaan yhteen vahinkoon ja kahteen annettuun palautteeseen puoltaa sitä, että päällystevaurio on ollut havaittavissa ja kuoppa on ollut väistettävissä pysyen omalla kaistalla. Myös hakijan toimittaman valokuvan perusteella edellä ajanut auto on pystynyt väistämään vaurion kaistalla pysyen.
Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut säännökset
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 20.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.