Harakan saaren yhteisten palvelujen käyttöoikeussopimuksen hankinta
Harakan saaren yhteisten palvelujen käyttöoikeussopimuksen hankinta
Päätös
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja päätti hankkia Harakan saaren yhteisten palveluiden hankinnan käyttöoikeussopimuksena kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle Dreammill Oy:ltä tarjouspyynnössä ilmoitettujen ehtojen mukaisesti viidelle vuodelle arvonlisäverottomaan kokonaishintaan enintään 400 000 euroa. Hankinnan arvo perustuu sopimuksensaajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaan arvioon liikevaihdosta ilman arvonlisäveroa.
Hankinnan sopimuskausi on suunniteltu alkavan 1.1.2026, sopimus on voimassa viisi vuotta.
Päätös on ehdollinen, kunnes Dreammill Oy:n rikosrekisteriote on tarkistettu ja hyväksytty.
Toimialajohtaja valtuuttaa kulttuurinedistäminen – palvelun päällikön allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään sopimukseen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan tausta, kohde ja tarkoitus
Harakan saari on Helsingin kaupungin omistama saari. Saaren taiteilijataloksi kutsutussa päärakennuksessa on noin 30 työtilaa, joita kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala vuokraa ammattitaiteilijoille ja kokoustiloja, joita vuokrataan ulkopuolisille vierailijoille. Saarella toimii kaupungin ympäristökeskuksen luontotalo, joka tarjoaa elämyksiä, toimintaa, tietoa Itämerestä, saaristoluonnosta ja kestävästä elämäntavasta sekä ylläpitää saarta kiertävää kesä- ja talviluontopolkua. Luontokeskus on ympäristökasvatuksen toiminta- ja kehittämiskeskus. Harakan saaren palvelukuvaus on liitteenä 1.
Palvelu sisältää Harakan saaren talonmiesvahtimestarin tehtäviä, taiteilijatalon ja luontotalon sekä yhteisten alueiden ja rakenteiden ylläpitoa ja hoitoa sekä pienimuotoista catering-palvelun tuottamista saaren tilojen käyttäjille. Lisäksi palveluun sisältyy taiteilijatalon siivouspalvelut. Hankintaan sisältyy oikeus Dreammill Oy:tä käyttämään Harakan saaren talonmiesvahtimestarin asuntoa palveluntuottajan asumistarkoitukseen. Asunnon vuokra määräytyy kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Hankintamenettely
Hankinnan kilpailutus toteutettiin hankintalain (1397/2016) 25 § mukaisena kynnysarvon alittavana käyttöoikeussopimuksena (563385 HEL 2025–008656) hankintayhteistyönä kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Osapuolet laativat omat hankintapäätöksensä ja allekirjoittavat osaltaan osapuolten kesken yhteisen hankintasopimuksen. Käyttöoikeussopimuksessa tilaaja (Helsingin kaupunki) antaa palveluntuottajalle oikeuden tuottaa palvelua omalla taloudellisella riskillään. Käyttöoikeussopimuksessa palveluntuottaja saa vastiketta suoraan tilaajalta talonmiesvahtimestari- ja siivouspalveluiden tuottamisesta. Palveluntuottaja voi lisäksi niin halutessaan tuottaa catering-, veneenkuljetus- ja muita alueelle soveltuvia palveluja siten, että palveluntuottaja saa tulonsa suoraan ko. palveluiden käyttäjiltä. Palvelujen tuottamisesta ja soveltuvuudesta kohteelle tulee sopia etukäteen tilaajan kanssa yhteistyössä.
Hankintayksikkö lähetti 18.8.2025 julkaistavaksi Cloudia Tarjouspalvelu.fi portaaliin kaikille avoimen vähimmäisehtojen täyttäville tarjouspyynnön 5563385 HEL 2025-008656 Hankinta Harakan saaren yhteisten palveluiden tuottamisesta käyttöoikeussopimuksena.
Tarjoukset
Määräaikaan 15.9.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksia saapui yhteensä kolme (3):
Dreammill Oy
Harakka Kiinteistöhuolto Oy
Juva Shipping Oy
Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen referenssiehtovaatimuksen osalta pyydettiin kaikilta tarjoajilta lisäselvitys ko. ehdon täyttymisestä 3.10.2025. Saatujen selvitysten perusteella kaikki tarjoajat täyttivät vähimmäisehdot.
Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että taloudelliset vähimmäisehdot tulee täyttää ja tarkistetaan sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta ennen sopimuksen allekirjoitusta.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan.
Tarjousvertailun perusteella Dreammil Oy on kokonaistaloudellisesti edullisin ja tulee siten valituksi palvelun toimittajaksi tarjouspyynnön sääntöjen mukaisesti. Tarjousvertailu suoritettiin tarjoajien tarjoushinnan (painoarvo 60 %) ja laadun (painoarvo 40 %) perusteella.
Hintavertailun perusteena ovat kuukausiveloitukset talonmies- ja huoltopalvelut sekä Luontokeskuksen ja Taiteilijatilojen siivous. Tarjoushinnat pyydettiin kiinteinä kuukausihintoina siten, että kokonaisvertailuhinta on vertailutekijä.
Laatuvertailun perusteena on liiketoimintasuunnitelma. Täydet pisteet saa, kun liiketoimintasuunnitelman taloudellinen suunnitelma on realistinen ja sen perusteella toiminta on kannattavaa, palvelun tuottamiseen on tarvittavat resurssit sekä riittävä osaaminen.
Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä 2.
Sopimuksessa noudatetaan Julkisten hankintojen sopimusehtoja JYSE Palvelut 2025.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä.
Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.
Vertailuhinta ei kuitenkaan koskaan voi olla salainen, mutta jos hankinnassa on kysytty yksikköhintoja, tieto näistä hinnoista voi sitä vastoin olla liike- ja ammattisalaisuus.
Toimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 23.9.2025, § 154 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että toimialajohtaja voi päättää hankinnoista 500 000 euroon saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 20.10.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ulla Bergström, kumppanuspäällikkö, puhelin: 09 310 22013
Silja Nummi, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 38995
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573