Päätös lupamaksusta tehtyyn reklamaatioon, laskunumero 2860010296

HEL 2025-009283
§ 6

Päätös lupamaksusta tehtyyn reklamaatioon, laskunumero 2860010296

Rakennusvalvontapäällikkö

Päätös

Rakennusvalvontapäällikkö päättää hylätä ********** hakemuksen vapautua hänelle määrätyn lupamaksun suorittamisesta.

Päätöksen perustelut

Hakemuksen kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön lupa-arkkitehti on myöntänyt ********** hakemuksesta kiinteistölle ********** osoitteeseen ********** jatkoluvan 39-2373-24-CJ (LP-091-2024-09564) päätöksellään 12.11.2024 § 2008.

Kyseisessä jatkoluvassa todetaan:

''Terassin rakentamiselle on 14.6.2024 [§ 1163] myönnetty rakennuslupa LP-091-2022-10155, jossa on määrättynä, että terassin purkutyö on aloitettava viimeistään 1.8.2024 ja loppuunsaatettava 1.11.2024 mennessä. Terassin rakentamisen ja korvaavien istutusten istuttamisen osalta on luvassa annettu määräaika työn loppuunsaattamiselle 3.7.2025 mennessä.

Purkutyön loppuunsaattamisen määräaikaa jatketaan siten, että purkutyö on saatettava loppuun 3.7.2025 mennessä.''

Lupapäätöksessä on ehto:

''Kaikki luvan mukaiset työt on saatettava loppuun 3.7.2025 mennessä. Tällä luvalla on määrätty vain purkutyön loppuun saattamisesta. Muilta osin tulee noudattaa alkuperäisen rakennusluvan LP-091-2022-10155 määräyksiä.''

Lupa-arkkitehti on samassa yhteydessä päättänyt, että ********** on maksettava jatkoluvasta vuoden 2024 rakennusvalvontataksan mukainen rakennuslupamaksu seuraavasti:

- 2 §:n i kohdan mukainen lupamaksu rakennusluvan voimassaolon pidentämiselle töiden loppuunsaattamista varten, 550 euroa.

Kyseessä olevan laskun numero on 2860010296 ja se on päivätty 21.11.2024.

Asian tausta

********** on hakenut kaupungin kirjaamoon 26.11.2024 lähetetyllä sähköpostilla hänelle luvasta 39-2373-24-CJ määrätyn laskun hyvittämistä.

Sähköpostissa todetaan muun ohella seuraavaa.

Terassin purkutyöt aloitettiin 29.7.2024. Otin yhteyttä lupaviranomaisiin sähköpostitse 16.10.2024, sillä purkutyön yhteydessä tuli eteen asia, joka vaatii rakennustöitä tukiranteiden osalta ennen purkutyön jatkamista. Tiedustelin sähköpostilla mahdollisuutta purkutyön jatkoajalle siten, että terassin muutostyö saatetaan kerralla loppuun määräaikaan 3.7.2025 mennessä.

Lupaviranomainen vastasi, että: ”Tehdään näin. Jään odottamaan jatkohakemusta”. Tein pyynnön mukaisesti Lupapisteessä hakemuksen, koska ajattelin, että asia halutaan kirjattavaksi lupaan.

Sain 25.11.2024 Helsingin kaupungilta 550 euron laskun rakennustöiden loppuun saattamisen jatkosta. Rakennustöillehän on asetettu määräaika saattaa ne loppuun 3.7.2025 mennessä. Missään vaiheessa minulle ei ole tuotu esille, että purkuvaiheen jatkoajan pyytäminen on maksullista. Jos tämä olisi minulle kerrottu, en olisi koskaan jättänyt mitään hakemusta.

Olen maksanut jo aiemmin 1 300 euron laskun (2860052558) toimenpideluvasta, jonka suuruus tuli minulle yllätyksenä. Mielestäni tämä 550 euron lasku on kohtuuton, huomioiden hankkeen suuruus. Kyse on 60 m2 terassista eikä mistään talon rakentamisesta.

Lupapisteessä hakemuksia tehtäessä ei missään vaiheessa tule hakijalle esille, että hakemuksen jättäminen on maksullista, eikä myöskään hintoja.

Tämä pelkkä terassin lupa-asia on tullut maksamaan minulle lähes 3 000 euroa kaikkine lupa-asiaan vaadittuine asiakirjoineen.

Vaadin laskun hyvittämistä, koska loppupurkuvaiheen siirtäminen keväälle ei liity millään tavalla hankkeen rakennustöiden loppuun saattamiseen luvassa määritetyn aikataulun mukaisesti.

Lupa-arkkitehdin vastaus

Lupa-arkkitehti on vastannut hakijalle 16.1.2025 muun ohella seuraavaa.

Rakennusvalvontataksa on julkisesti netissä nähtävillä eikä neuvonnassa siksi erikseen mainita hintoja. Hakijan jatkolupa on myös laskutettu halvimman mahdollisen tilanteeseen sopivan menettelyn ja taksan mukaan.

Jatkolupiin rakennusvalvonnalla ei ole jokaiseen eri tilanteeseen eri nimistä tai hintaista lupaa. Tästä syystä purkamisen loppuunsaattamisen jatkolupaan ei ole erikseen tämän nimistä lupaa, vaan kaikki rakentamistyön, purkamistyön, korjaustyön ym. loppuunsaattamisen jatkamiset käsitellään tällä samalla luvalla. Päätöksessä yksiselitteisesti lupamääräyksenä mainitaan purkutyön loppuunsaattamispäivä, joten mikäli lupa halutaan pitää voimassa, niin jatkolupaa tulee hakea.

Lasku ei näin ollen ole aiheeton.

Vaatimus kirjallisista perusteluista

Hakija on pyytänyt asiasta 3.3.2025 rakennusvalvontapäällikön kirjalliset perustelut. Lupa-arkkitehti on tämän jälkeen ohjeistanut hakijaa tekemään kirjallisen hakemuksen asiasta rakennusvalvontapäällikölle.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on 22.4.2025 toimittanut rakennusvalvontaan reklamaation laskusta. Reklamaatiossa todetaan muun ohella seuraavaa.

Haluan reklamoida laskusta, sillä minulle ei ole hakemuksen jättämisen yhteydessä ilmoitettu, että jatkohakemuksen jättäminen on maksullista. Asioidessani rakennusvalvonnan kanssa minulle ei kerrottu palvelun maksullisuudesta. Näin ollen minulle ei tarjottu mahdollisuutta harkita hakemuksen jättämistä tiedon pohjalta.

Tämän vuoksi katson, ettei kyseessä ollut selkeä tai tietoon perustuva sopimus. Lisäksi huomautan, että laskun selitteessä on ”Rak.töiden loppuun saattamisen jatko”. Rakennusluvan loppuun saattamisen määräaika päättyy vasta 3.7.2025 eikä loppuun saattamisen jatkoa ole edes haettu eikä sille ole tarvetta.

Olen ollut yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan ja heidän näkemyksensä mukaan kuluttajalle tulee ilmoittaa selkeästi palvelun maksullisuudesta ennen palvelun käyttämistä. Pelkkä hinnaston olemassaolo verkkosivuilla linkkien takana ei täytä tätä vaatimusta. Kuluttajalla on oikeus saada olennaiset tiedot ennen sitovan päätöksen tekemistä ja tällainen tiedottamisen puute ei ole kuluttajansuojalain eikä hallintolain hengen mukaista.

Lupapiste-palvelu ei ilmoita hakemusta jätettäessä missään vaiheessa, että hakemuksen jättäminen on maksullista.

Pyydän teiltä selvitystä laskutuksen perusteista sekä siitä, miksi maksullisuudesta ei ole tiedotettu asiointitilanteessa. Mikäli kyseessä on ollut virhe tai puutteellinen ohjeistus, pyydän laskun perumista.

Liitteeksi on toimitettu aiempi kirjeenvaihto laskun reklamointiin liittyen.

Rakennusvalvontapäällikön toimivalta asiassa

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 7.12.2023 rakennusvalvontataksan vuodelle 2024. Taksasta on kuulutettu 14.12.2023 ja se on tullut voimaan 1.1.2024.

Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 16 §:n 2 momentin mukaan maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Nyt kyseessä oleva lupamaksu on määrätty hakijalle 12.11.2024. Tapaukseen sovelletaan siten vuoden 2024 rakennusvalvontataksaa.

Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 13 §:n b kohdan mukaan rakennusvalvontapäällikkö voi hakemuksesta myöntää vapautuksen tämän taksan mukaisen maksun suorittamisesta osittain tai kokonaan, milloin maksun periminen on ilmeisen kohtuutonta tai aiheetonta.

Sovellettavia säännöksiä

Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n i kohdan mukaan lupamaksu rakennusluvan voimassaolon pidentämiselle töiden loppuunsaattamista varten on 550 euroa.

Oikeudellinen arvio

Hakijan hakemuksesta toimenpidelupapäätöksellä (MRL 126 ja 126 a §:t) 39-0137-24-C (LP-091-2022-10155) kyseessä olevalle kiinteistölle on luvitettu terassin rakentaminen:

''Tontille on rakennettu terassi (5/2020) ilman rakennusvalvonnan lupaa. Terassi sijoittuu tontin länsisivulle kolmen tontin yhdysalueelle. Nyt haetaan toimenpidelupaa jo rakennetulle terassille siten, että olemassa olevaa terassia pienennetään tonttien ********** ja ********** rajalinjaan asti, koska rakennusalueen ylitykselle on naapurin ********** suostumus, mutta tontin ********** suostumusta ei ole. - - Olevan terassin lyhentämiselle ja pensaiden istuttamiselle asetetaan määräaika.''.

Kyseisessä lupapäätöksessä on ehto:

''Terassin purkutyö on aloitettava viimeistään 1.8.2024 ja loppuunsaatettava 1.11.2024 mennessä. Korvaavien istutusten osalta noudatetaan luvan muita määräaikoja. Terassin purkutyön aloittamisesta ja loppuunsaattamisesta on ilmoitettava lupakäsittelijälle sähköpostitse määräaikoihin mennessä.''

Hakija on hakenut 22.10.2024 Lupapisteeseen jätetyllä hakemuksella purkutyölle jatko-aikaa siten, että purkutyö saatetaan loppuun samalla kun rakennustyöt eli 3.7.2025 mennessä.

Lupa-arkkitehti on myöntänyt haetun jatkoajan päätöksellään 12.11.2024 § 2008, 39-2373-24-CJ. Päätöksellä purkutyön loppuunsaattamisen määräaikaa on jatkettu siten, että purkutyö on saatettava loppuun 3.7.2025 mennessä alkuperäisen lupapäätöksen 1.11.2024 mennessä sijasta. Mikäli purkutyön loppuunsaattamiselle on tarvittu jatkoaikaa, on jatkolupa tullut hakea.

Huomioiden sen, mitä luvalla 39-2373-24-CJ on luvitettu, on vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n i kohdan katsottava soveltuvan tapaukseen. Kyseistä pykälä on sovellettu lupien, oli kyse sitten rakennus-, toimenpide-, purkamis- tai maisematyöluvasta, mukaisten töiden loppuun saattamisiin.

Rakennusvalvontataksan mukaiset maksut ovat julkisoikeudellisia maksuja. Julkisoikeudellisella maksulla tarkoitetaan kunnan kannettavaksi laissa säädettyä suoritusta, jonka perusteista tai määrästä voidaan määrätä valtuuston tai muun toimielimen hyväksymässä taksassa. Ne eivät siten ole yksityisoikeudellisia maksuja, jotka perustuvat osapuolten väliseen sopimukseen.

Vuoden 2024 rakennusvalvontataksa on saatettu tiedoksi 14.12.2023 kuuluttamalla Helsingin kaupungin verkkosivuilla.

Hakijan täyttäessä lupahakemusta Lupapisteessä kysyy järjestelmä myös luvan maksajan tiedot. Kyseisessä kohdassa ilmoitetaan, että hakemusten ja ilmoitusten maksullisuus määräytyy kunnan oman taksan mukaan.

Rakennusvalvontapäällikkö katsoo, että hakija ei ole esittänyt reklamaatiossaan sellaisia perusteita, joiden mukaan hänelle ei tulisi lainkaan määrätä lupamaksua tai että maksu olisi muutoin kohtuuton tai aiheeton.

Päätös tullut nähtäväksi 12.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Eemi Mäntymaa, rakennusjuristi, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Päättäjä

Leena Immonen
rakennusvalvontapäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Päätös LP-091-2022-10155
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lupahakemus LP-091-2024-09564
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Päätös LP-091-2024-09564
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Lasku 2860010296
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Reklamaatio laskusta 2860010296
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Liite1
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.