Osoitteessa Itämerenkatu 5 sijaitsevan toimitilan jatkovuokraus Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöiltä sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan Kampin perhekeskuksen Ruoholahden toimipisteen käyttöön

HEL 2025-009301
15. / 79 §

Osoitteessa Itämerenkatu 5 sijaitsevan toimitilan jatkovuokraus Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöiltä sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan Kampin perhekeskuksen Ruoholahden toimipisteen käyttöön

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti:

Vuokrata Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöiltä 30.5.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Itämerenkatu 5 sijaitsevan, 2105,5 htm² laajuisen toimitilan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kampin perhekeskuksen jatkokäyttöön 1.7.2025 alkaen 6,5 vuoden (78kk) määräaikaisella vuokrasopimuksella siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra elinkustannusindeksissä 11/24 on 6,5 vuoden ajalta yhteensä 3 764 128,68 euroa.

Oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tilat - yksikön päällikön allekirjoittamaan Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöt kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tarve

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan laatiman, 30.5.2025 päivätyn tarvekuvauksen mukaan Kampin perhekeskuksen Ruoholahden toimipisteen toimitiloja tarvitaan jatkossakin nykyisille toiminnoille. Tarve toimitiloille on seuraavalle 6,5 vuodelle.

Vuokrattavat tilat

Jatkovuokrattava tila on 2105,5 m² laajuinen, Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöjen omistama toimitila toimistorakennuksessa Ruoholahdessa osoitteessa Itämerenkatu 5. Toimitila on vuokrattu 1.6.2022 Kampin perhekeskuksen Kampin toimipisteen (Malminkatu 3) laajennukseksi ja lisätilaksi riittämättömien tilojen vuoksi.

Toimitilan voimassaoleva vuokrasopimus umpeutuu 31.12.2026. Omistajan suorittaa tiloissa muutostöitä äänieristyksen parantamiseksi ja neuvolan vastaanottohuoneiden lukumäärän lisäämiseksi ja näiden muutostöiden myötä vuokrasopimuksen jatkosta käynnistettiin neuvottelut. Vuokrasopimusta on tarkoitus jatkaa määräaikaisella vuokrasopimuksella ajalla 1.7.2025 – 31.12.2031.

Vuokrakustannukset

Nykyinen tilavuokra koostuu pääomavuokrasta 22,55 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokrasta 6,75 euroa/htm²/kk.

Uusi tilavuokra koostuu pääomavuokrasta 22,92 euroa/htm²/kk (1266 m²) elinkustannusindeksissä 11/2024 ja ylläpitovuokrasta 6,75 euroa/htm²/kk. Pääomavuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain. Mikäli tarkistuskuukauden indeksin pisteluku on edellistä tarkastuspistelukua alempi, ei vuokraa kuitenkaan alenneta. Ylläpitovuokra tasataan vuosittain perustuen toteutuneisiin kustannuksiin ja tarkistetaan aina seuraavalle vuodelle vastaamaan ylläpitokulujen arviota.

Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 6,5 vuoden ajalta on yhteensä 3 764 128,68 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Tilakustannus käyttäjälle on 30,34 euroa/htm²/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 29,67 euroa/m² ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Lausunnot

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaan toimitilan jatkovuokraus vaatii Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta puoltavan lausunnon. Vuokrauspäätös astuu voimaan ehdolla, että Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyväksyy jatkovuokrauksen.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat ovat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käytössä.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 12.6.2025

Päätös tullut nähtäväksi 01.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

tekninen johtaja
Kari Pudas

Lisätietojen antaja

Cecilia Tuomela, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32450

cecilia.tuomela@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Hankesuunnitelman liitteet Itämerenkatu 5
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vuokrasopimusluonnos liitteineen Itämerenkatu 5
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.