Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin suomenkielisen esiopetuksen opetussuunnitelman liitteen 2 mukaisesti. Suunnitelmaa noudatetaan kunnallisessa ja kunnan järjestämässä yksityisessä esiopetuksessa 1.8.2025 alkaen.
Esittelijän perustelut
Kunta päättää kuntakohtaisesta opetussuunnitelmasta perusopetuslain (628/1998) 15 §:n mukaisesti. Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 1 kohta).
Opetushallitus on 13.2.2025 antanut muutosmääräyksen (OPH-533-2025) esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien lukuja 1–7. Määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025.
Opetushallituksen määräyksen mukaisten tarkistusten lisäksi Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty kauttaaltaan (luvut 1–7). Esiopetuksen opetussuunnitelma on muutosten jälkeen yhtenäisempi Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman kanssa sekä huomioi nykyiset ja tulevaisuuden tarpeet. Suunnitelma on laadittu yhteistyössä ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen kanssa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto käsittelee kokouksessaan 24.6.2025 esitystä ruotsinkielisestä esiopetuksen opetussuunnitelmasta, Läroplan för förskoleundervisning i Helsingfors.
Opetussuunnitelman muutokset lukuihin 1–7
Helsingin esiopetussuunnitelma sisältää valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ja Helsingin paikalliset tarkennukset liitteen 2 mukaisesti.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin on tehty teknisluonteisia muutoksia lukuihin 1,2 ja 4, esimerkiksi tuen järjestämiseen liittyvään terminologiaan liittyen. Lukuun 3 on tehty muutoksia liittyen inklusiivisen toimintakulttuurin ja sen kehittämisen periaatteisiin.
Perusopetuslain oppimisen tuen muutokset tulevat voimaan 1.8.2.2025. Opetushallitus on päivittänyt esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvun 5 oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuen osalta. Muutoksen myötä nykyisestä perusopetuslain mukaisesta kolmiportaisesta tuesta luovutaan. Ennen 1.8.2025 tehdyt esiopetuksen erityisen tuen päätökset ovat kuitenkin siirtymäajan vuoksi voimassa toimintavuoden 2025–26.
Osallisuus opetussuunnitelman päivitysprosessin aikana
Helsingin esiopetussuunnitelman laadintaan ovat osallistuneet varhaiskasvatuksen johto, varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöt, henkilöstö ja asiantuntijat. Päiväkodin johtajista, varhaiskasvatuksen opettajista, alueellisista S2-opettajista ja kiertävistä varhaiskasvatuksen erityisopettajista muodostuva opetussuunnitelmaverkosto on osallistunut esiopetussuunnitelman eri osioiden laadintaan. Kaupungin esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat, erityisopettajat ja S2-opettajat ovat kommentoineet esiopetussuunnitelmaa omissa tilaisuuksissaan.
Perusopetuksen ja ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden kanssa on tehty tiivistä yhteistyötä koko prosessin ajan. Opetussuunnitelmaa on kommentoinut sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöiden verkosto.
Opetussuunnitelmatyötä on esitelty varhaiskasvatuksen johdon tilaisuuksissa, toimialan johtoryhmissä ja henkilöstötoimikunnissa. Paikallisissa tarkennuksissa on huomioitu eri tilaisuuksista saatu palaute ja ehdotukset. Opetussuunnitelman linjauksista on myös neuvoteltu pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.
Huoltajien näkemyksiä oppimisen tuesta on kerätty huhtikuussa 2025 tehdyillä esi-, perus- ja toisen asteen yhteisellä verkkokyselyllä. Liitteen 4 mukaiset vastaukset on huomioitu paikallisia opetussuunnitelmia laadittaessa. Huhtikuun huoltajainfossa kerrottiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksista eri koulutusasteilla. Lapsia kuultiin 13 suomenkielisessä esiopetus ryhmässä asiantuntijoiden ja esiopetuksen opettajien yhteistyönä. Lasten kuulemisten koonti on osana lapsivaikutusten arviointia liitteessä 3.
Lapsivaikutusten arviointi
Perusopetuslain valmistelun yhteydessä on tehty laaja, valtakunnallinen lapsivaikutusten arviointi. Arvioinnin mukaan lakimuutoksen myötä oppilaiden oikeus saada tukea mahdollisimman varhain osana omaa ryhmäänsä vahvistuu ja oppimisen vaikeuksien kasautumista ennaltaehkäistään.
Helsingin esiopetuksessa toteutettiin laaja lapsivaikutusten arviointi esiopetuksen opetussuunnitelman päivityksestä. Arvioinnissa hyödynnettiin lasten, huoltajien ja henkilöstön kuulemisten tuloksia sekä syksyn 2024 asiakaskyselyn tuloksia ja ajankohtaisia selvityksiä ja tutkimuksia. Lapsivaikutusten arviointi on kuvattu liitteessä 3.
Esiopetussuunnitelman päivitys vahvistaa inklusiivisen toiminnan periaatteita, joka tukee jokaisen lapsen mahdollisuutta osallistua esiopetuksen toimintaan. Päivityksen yhtenä tavoitteena on ollut vähentää lapsikohtaista kirjaamista, jolloin henkilöstölle jää enemmän aikaa olla lasten kanssa ja kohdata jokainen lapsi arjessa. Kuten valtakunnallisessakin lapsivaikutusten arvioinnissa on todettu, ryhmäkohtaisten tukimuotojen tarkoituksena on tasoittaa oppimisvalmiuksien eroja opinpolun alkuvaiheessa. Opetuskielen tukiopetus ja Helsingin paikalliset tarkennukset kieleen ja kulttuuriin liittyen parantavat maahanmuuttajataustaisten lasten oppimista.
Lapsivaikutusten arvioinnissa mahdolliseksi riskiksi on tunnistettu, että varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toimitaan perusopetus- ja varhaiskasvatuslain alaisuudessa. Tämän takia lasten tuen järjestämisessä esiopetuksen ja täydentävän varhaiskasvatuksen aikana on eroja, mikä voi johtaa epäselvyyksiin henkilöstön ja huoltajien kanssa. Viestintään ja täydennyskoulutukseen panostetaan riskien vähentämiseksi.
Haasteellinen henkilöstötilanne lisää eri toimipisteiden välisiä laatueroja ja vaikuttaa suoraan lasten kokemukseen esiopetuksen laadusta. Ilman kelpoisuutta toimivilla opettajilla ei välttämättä ole valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida esiopetuksen toimintaa, kuten opetussuunnitelmassa ja perusopetuslaissa on määritelty.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (5.2.2025 § 28) mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 1 kohta).
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Essi Stranden, pedagoginen asiantuntija, varhaiskasvatus ja esiopetus, puhelin: 09 310 37639
Piia Nevala, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 34658