Valtuutettu Sari Helinin toivomusponsi nopeusrajoitusten paremmasta valvonnasta koulujen läheisyydessä
Valtuutettu Sari Helinin toivomusponsi nopeusrajoitusten paremmasta valvonnasta koulujen läheisyydessä
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 2.6.2025 (§ 160) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Käsitellessään 2.6.2025 valtuutettu Otso Kivekkään aloitetta Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan valtuutettu Sari Helinin tekemän toivomusponnen: "Valtuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuudet parempaan nopeusrajoitusten valvontaan koulujen lähellä yhdessä poliisin kanssa."
Nopeusrajoitusten valvonta Helsingissä
Suomessa poliisi vastaa liikennevalvonnasta. Nopeusrajoitusten valvonta Helsingissä koostuu paikallispoliisin tekemästä partioinnista sekä liikuteltavilla automaattivalvonta-autoilla ja kiinteillä automaattivalvontapisteillä tehtävästä valvonnasta. Automaattivalvonta-autoilla tehtävä nopeusvalvonta kohdistuu Helsingissä usein koulujen lähelle tai keskeisille koulureiteille. Lisäksi poliisipartiot valvovat liikennettä myös koulujen lähellä. Valvonta-autojen sijainnit ja valvonta-ajankohdat vaihtelevat, joten autoilijat eivät voi ennakoida, missä ja milloin valvontaa tehdään. Liikuteltavat valvonta-autot täydentävät siten erityisesti kiinteiden automaattivalvontapisteiden verkostoa. Poliisi on tiedotteessaan kesäkuussa 2025 todennut, että poliisi puuttuu jatkossa aikaisempaa herkemmin nopeusrajoituksen ylityksiin. Tämä madaltaa puuttumiskynnystä nopeusrajoituksen ylittäviin nopeuksiin myös koulujen lähellä.
Automaattivalvontapisteiden sijoittelu
Helsinkiin on rakennettu kymmeniä kiinteitä automaattivalvontapisteitä, jotka täydentävät poliisin tekemää muuta nopeusvalvontaa myös koulujen lähellä ja keskeisillä koulureiteillä. Vuonna 2025 rakennettavien kohteiden valmistuttua Helsingin katuverkolla on lähes 70 kiinteää automaattivalvontapistettä. Suurin osa valvontapisteistä sijoittuu lähelle kouluja tai keskeisiä koulureittejä. Esimerkiksi Taivallahden koulun lähellä Mechelininkadulla on koulun kohdalla molempiin ajosuuntiin automaattivalvontapisteet.
Kiinteiden valvontapisteiden tarkat sijainnit on suunniteltu yhteistyössä Helsingin poliisilaitoksen kanssa. Kaupunki vastaa kiinteiden valvontapisteiden rakentamisesta, ja poliisi vastaa valvontapisteiden suorittamasta liikennevalvonnasta. Valvontakohteiden sijainnit perustuvat automaattivalvonnan sijoittamisperiaatteisiin ja yleissuunnitelmaan, joista kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt kokouksessaan vuonna 2018. Periaatteiden mukaan automaattivalvontaa sijoitetaan ensisijaisesti pääverkon vilkasliikenteisille kaduille, joilla on tapahtunut useita onnettomuuksia. Myös pääverkon kadun runsas jalankulkijoiden määrä tai lähellä oleva koulu voi toimia lisäperusteena valvontapisteen toteuttamiselle.
Valvontapisteitä on sijoitettu koko Helsingin alueelle. Alueellisesti kattava sijoittelu ohjaa kuljettajia noudattamaan liikennesääntöjä koko kaupungin alueella. Sijoittamisperiaatteiden mukaan valvontapisteitä ei pääsääntöisesti sijoiteta paikalliskaduille, joilla nopeusrajoitus on 30 km/h. Näillä kaduilla katuympäristön itsessään tulisi ohjata maltillisiin ajonopeuksiin. Kameravalvontaa ei voida myöskään käyttää tiiviin asutuksen keskellä salamavalon aiheuttaman häikäisyn vuoksi.
Liikennevalvonnan parantaminen koulujen läheisyydessä
Automaattivalvonnan vaikutukset on arvioitu erittäin myönteiseksi liikenneturvallisuuden kannalta. Kaupungin vuonna 2023 teettämän tutkimuksen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) mukaan automaattivalvonta on tutkituissa kohteissa vähentänyt erityisesti suurten ylinopeuksien osuutta liikennevirrassa. Vaikutukset ovat kohdistuneet valvontakohdan välittömän läheisyyden lisäksi myös pidemmälle katuosuudelle.
Automaattisen liikennevalvonnan perusteella määrättyjen seuraamusten määrä on kansallisella tasolla selvästi pienentynyt verrattuna aikaan ennen 2020-lukua. Tämä johtuu tieliikennelain muuttumisesta ja seuraamusten käsittelyssä käytettävästä poliisin järjestelmästä. Poliisi ei voi pitää kameroita aktiivisessa toiminnassa niin paljoa kuin kameroiden määrä mahdollistaisi, jotta kaikki tapaukset saadaan käsiteltyä. Automaattivalvonnan käyttöönotto on kuitenkin tutkituissa kohteissa vähentänyt merkittävästi suurten ylinopeuksien osuutta liikennevirrassa valvontapisteiden lähellä. Kameroiden on kuitenkin oltava toiminnassa riittävän usein, jotta valvontapiste ei menetä vaikutustaan nopeuksien ja muiden liikennerikkomusten valvonnassa. Mahdollisia uusia automaattivalvontapisteitä suunniteltaessa on siten huomioitava, että kamera saattaa olla yksittäisessä kohteessa aiempaa keskimäärin vähemmän aktiivisessa valvontakäytössä. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi poliisin pitäisi pystyä käsittelemään riittävästi automaattisen liikennevalvonnan havaitsemia liikennerikkomuksia.
Koululaisten liikenneturvallisuuden parantamiseksi muutamien uusien automaattivalvontapisteiden toteutusmahdollisuutta olisi kuitenkin perusteltua arvioida huomioiden tutkimuksen osoittamat myönteiset liikenneturvallisuusvaikutukset. Uusia kohteita arvioitaessa huomioitaisiin koulujen sijainnit ja keskeiset koulureitit.
Toimivalta ja saatu lausunto
Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Selvitys perustuu lausuntoon. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmoitti, että sillä ei ole lausuttavaa.
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.
Kaupunkiympäristölautakunta 07.10.2025 § 499
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuuksia parempaan nopeusrajoitusten valvontaan koulujen lähellä yhdessä poliisin kanssa. Toivomusponsi on tehty Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamista koskevan valtuustoaloitteen käsittelyn yhteydessä. Poliisin tekemä ajonopeuksien valvonta perustuu automaattivalvontaan ja perinteiseen poliisipartioiden tekemään valvontaan. Valvontaa tehdään myös koulujen lähellä. Kaupunki on yhteistyössä poliisin kanssa lisännyt viime vuosina kymmeniä automaattisen liikennevalvonnan pisteitä, joista suurin osa sijaitsee koulujen lähellä tai keskeisillä koulureiteillä. Automaattivalvonnan yleissuunnitelmassa esitettyjen kohteiden lisäksi kaupunki arvioi mahdollisuutta ottaa käyttöön muutamia muitakin automaattivalvontapisteitä. Uusien kohteiden valinnassa huomioitaisiin koulujen läheisyys ja keskeiset koulureitit.
Suomessa poliisi vastaa liikennevalvonnasta. Nopeusrajoitusten valvonta Helsingissä koostuu paikallispoliisin tekemästä partioinnista tieliikenteessä sekä liikuteltavilla automaattivalvonta-autoilla ja kiinteillä automaattivalvontapisteillä tehtävästä valvonnasta. Automaattivalvonta-autoilla tehtävä nopeusvalvonta kohdistuu Helsingissä usein koulujen lähelle tai keskeisille koulureiteille. Lisäksi poliisipartiot valvovat liikennettä myös koulujen lähellä. Valvonta-autojen sijainnit ja valvonta-ajankohdat vaihtelevat, joten autoilijat eivät voi ennakoida, missä ja milloin valvontaa tehdään. Liikuteltavat valvonta-autot täydentävät siten erityisesti kiinteiden automaattivalvontapisteiden toimintaa ja verkostoa. Poliisi on kesäkuulle 2025 päivätyssä tiedotteessa todennut, että poliisi puuttuu jatkossa aikaisempaa herkemmin nopeusrajoituksen ylityksiin, mikä madaltaa puuttumiskynnystä nopeusrajoituksen ylittäviin nopeuksiin myös koulujen lähellä.
Helsingin katuverkolle on viimeisten vuosien aikana rakennettu kymmeniä kiinteitä automaattivalvontapisteitä, jotka täydentävät poliisin tekemää muuta nopeusvalvontaa myös koulujen lähellä ja keskeisillä koulureiteillä. Vuonna 2025 rakennettavien kohteiden valmistuttua Helsingin katuverkolla on lähes 70 kiinteää automaattivalvontapistettä. Suurin osa valvontapisteistä sijoittuu lähelle kouluja tai keskeisiä koulureittejä. Esimerkiksi Taivallahden koulun lähellä olevalla Mechelininkadulla on koulun kohdalla molempiin ajosuuntiin automaattivalvontapisteet.
Kiinteiden valvontapisteiden tarkemmat sijainnit on suunniteltu yhteistyössä Helsingin poliisilaitoksen kanssa. Helsingin kaupunki vastaa kiinteiden valvontapisteiden rakentamisesta, ja poliisi vastaa valvontapisteiden suorittamasta liikennevalvonnasta. Valvontakohteiden sijainnit perustuvat automaattivalvonnan sijoittamisperiaatteisiin ja yleissuunnitelmaan, joista kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt kokouksessaan 6.11.2018 (549 §). Sijoittamisperiaatteiden mukaan automaattivalvontaa sijoitetaan ensisijaisesti pääverkon vilkasliikenteisille kaduille, joilla on tapahtunut useita onnettomuuksia. Myös pääverkon kadun runsas jalankulkijoiden määrä tai lähellä oleva koulu voi toimia lisäperusteena valvontapisteen toteuttamiselle.
Valvontapisteitä on sijoitettu koko Helsingin katuverkon alueelle. Alueellisesti kattava sijoittelu ohjaa kuljettajia noudattamaan liikennesääntöjä koko kaupungin alueella. Alueellisesti kattavalla sijoittelulla tavoitellaan ajotapojen muuttumista pitkällä aikavälillä siten, että nopeusrajoituksia noudatettaisiin koko kaupungissa myös sellaisilla katuosuuksilla, joilla ei ole kiinteää automaattivalvontapistettä. Sijoittamisperiaatteiden mukaan valvontapisteitä ei pääsääntöisesti sijoiteta paikalliskaduille, joilla nopeusrajoitus on 30 km/h. Näillä kaduilla katuympäristö itsessään ohjaa maltillisiin ajonopeuksiin. Kameravalvontaa ei voida myöskään käyttää tiiviin asutuksen keskellä salamavalon aiheuttaman häikäisyn vuoksi.
Automaattivalvonnan vaikutukset on arvioitu erittäin myönteiseksi liikenneturvallisuuden kannalta. Kaupungin vuonna 2023 teettämän tutkimuksen mukaan automaattivalvonta on tutkituissa kohteissa vähentänyt erityisesti suurten ylinopeuksien osuutta liikennevirrassa. Vaikutukset ovat kohdistuneet valvontakohdan välittömän läheisyyden lisäksi myös pidemmälle katuosuudelle. Ajonopeuksien laskeminen parantaa liikenneturvallisuutta, sillä se auttaa estämään törmäyksiä risteämisissä ja lieventämään mahdollisten kolarien vaikutuksia.
Automaattisen liikennevalvonnan perusteella määrättyjen seuraamusten määrä on kansallisella tasolla selvästi pienentynyt verrattuna aikaan ennen 2020-lukua. Tämä johtuu tieliikennelain muuttumisesta ja seuraamusten käsittelyssä käytettävästä poliisin järjestelmästä. Poliisi ei voi pitää kameroita aktiivisessa toiminnassa niin paljoa kuin kameroiden määrä mahdollistaisi, jotta kaikki tapaukset saadaan käsiteltyä. Kaupungin vuonna 2023 teettämä tutkimus kuitenkin vahvistaa, että automaattivalvonnan käyttöönotto on tutkituissa kohteissa vähentänyt merkittävästi suurten ylinopeuksien osuutta liikennevirrassa valvontapisteiden lähellä. Kameroiden on kuitenkin oltava toiminnassa riittävän usein, jotta valvontapiste ei menetä vaikutustaan nopeuksien ja muiden liikennerikkomusten valvonnassa. Mahdollisia uusia automaattivalvontapisteitä suunniteltaessa on siten huomioitava, että kamera saattaa olla yksittäisessä kohteessa aiempaa keskimäärin vähemmän aktiivisessa valvontakäytössä valvontakohteiden määrän lisääntyessä. Muutamien uusien automaattivalvontapisteiden toteutusmahdollisuutta olisi kuitenkin perusteltua arvioida huomioiden tutkimuksen osoittamat myönteiset liikenneturvallisuusvaikutukset. Uusia kohteita arvioitaessa huomioitaisiin myös koulujen sijainnit ja keskeiset koulureitit.
Esittelijä
Lisätiedot
Roni Utriainen, liikenneinsinööri: 09 310 52261
Päätös tullut nähtäväksi 13.12.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §