Tutkimuslupa tutkimukseen ”Asiakas- ja potilastietojärjestelmän tukihenkilöiden näkemyksiä kirjaamisesta ja sen kehittämisestä”
Tutkimuslupa tutkimukseen ”Asiakas- ja potilastietojärjestelmän tukihenkilöiden näkemyksiä kirjaamisesta ja sen kehittämisestä”
Päätös
vs. seniorikeskusten johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Asiakas- ja potilastietojärjestelmän tukihenkilöiden näkemyksiä kirjaamisesta ja sen kehittämisestä” (YAMK). Yhteyshenkilönä toimii asiantuntija ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimuksesta ja siihen osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittava yksikön esihenkilön ja/ tai tutkimuksen yhteyshenkilön kanssa.
Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita.
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle, eikä toimiala sitoudu tiloissa tehtävien mahdollisten muutosten kustantamiseen.
Tutkijat sitoutuvat noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkijat saapuvat pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi.
Päätöksen perustelut
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa asiakas- ja potilastietojärjestelmän tukihenkilöiden näkemyksiä kirjaamisesta ja siitä millaisia kehittämisideoita tukihenkilöillä on kirjaamisen ja sen osaamisen vahvistamiseksi. Tavoitteena on tuottaa tietoa organisaatiolle kirjaamisen tämänhetkisestä tilanteesta ja tasosta, sekä kehittää ideoita, joita voidaan hyödyntää kirjaamisen kehittämistyössä.
Aineiston keruu tapahtuu yksilöhaastattelujen avulla ja haastatteluihin osallistujiksi tavoitellaan asiakas- ja potilaskirjaamisen tukihenkilöitä, jotka käyttävät iäkkäiden asumis- ja laitospalveluiden asiakas- ja potilastietojärjestelmää työssään. Yksilöhaastattelun kesto on noin 45-60 minuuttia. Haastattelut järjestetään etäyhteydellä ja ne nauhoitetaan ja litteroidaan.
Tutkimukseen osallistujien rekrytointi tapahtuu yhteyshenkilön toimesta, joka lähettää rekrytoitaville tutkimuksen saatekirjeen, tietosuojaselosteen ja suostumuslomakkeen. Haastatteluihin halukkaat osallistujat ovat yhteydessä tutkijaan sähköpostitse. Haastatteluun osallistujiksi tavoitellaan 10 - 20 tukihenkilöä. Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista ja perustuu kirjalliseen suostumukseen.
Aineisto analysoidaan induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimus raportoidaan opinnäytetyönä.
Kaikki tutkimusaineisto säilytetään käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla suojattuna, sekä siten että ulkopuolisilla ei ole niihin pääsyä. Aineisto hävitetään tietoturvallisesti tutkimuksen päätyttyä. Tutkimuksen arvioitu päättymisaika on 30.6.2026.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää seniorikeskusten johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.
Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Päivi Portin, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 27042