Lämpöpumppu- ja kylmäjärjestelmien huolto, puitejärjestely 2026–2027
Lämpöpumppu- ja kylmäjärjestelmien huolto, puitejärjestely 2026–2027
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti kaupunkiympäristön toimialan elinkaariyksikön LVI-tekniikan tiimipäällikön tekemään lämpöpumppu- ja kylmäjärjestelmien huoltoa koskevat puitesopimukset, sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia, osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Lämpöpumppujärjestelmien huolto (liuos):
- MV-Jäähdytys Oy
- L&T Kiinteistötekniikka Oy
- Pure Talotekniikka Oy
Osa-alue 2: Lämpöpumppujärjestelmien huolto tai hankinta ja asennus (ilma-ilma):
- Pure Talotekniikka Oy
- MV-Jäähdytys Oy
- Kylmätalo Kuura Oy
- Cervi Oy
- Laroc Oy
Osa-alue 3: Kylmäjärjestelmien huolto:
- KK-Kylmäpalvelu Oy
- MV-Jäähdytys Oy
- Kylmätalo Kuura Oy
- L&T Kiinteistötekniikka Oy
- Pure Talotekniikka Oy
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki pois
- Assemblin Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- Kylmäkolmonen Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- Laroc Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei ollut tarjouspyynnön mukainen ja osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- Suomen Turvalaitepalvelu Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäisi KK-Kylmäpalvelu Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen poikkeuksellisen alhaisen hinnan vuoksi.
Puitesopimus tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2026 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.12.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella, yhdellä vuodella kerrallaan.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintasopimusta ei voida tehdä, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana, jonka muodostavat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara. Tämä päätös koskee kaupunkiympäristön toimialan osuutta hankinnasta. Stara tekee hankinnasta oman hankintapäätöksen ja sopimukset.
Tarjouspyynnössä hankintojen enimmäisarvoksi oli ilmoitettu 11 750 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Hankinnan enimmäisarvoon oli laskettu mukaan hankintarenkaan molempien osapuolien hankintojen enimmäisarvot.
Kaupunkiympäristön toimialan kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Kaupunkiympäristön toimialan kaikkien toimeksiantojen yhteenlaskettu enimmäisarvo arvonlisäverottomana on 8 000 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankintojen arvonlisäverottoman ennakoidun arvon arvioidaan jakautuvan osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 1,0 M€, osa-alue 2: 2,0 M€ ja osa-alue 3: 2,0 M€. Hankintojen arvonlisäveroton enimmäisarvo jakautuu osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 1,6 M€, osa-alue 2: 3,2 M€ ja osa-alue 3: 3,2 M€. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara teettävät lämpöpumppu- ja kylmäjärjestelmien huoltotöitä. Työt kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.
Tämä hankinta koostuu kolmesta osa-alueesta:
- Osa-alue 1: Lämpöpumppujärjestelmien huolto (liuos).
- Osa-alue 2: Lämpöpumppujärjestelmien huolto tai hankinta ja asennus (ilma-ilma).
- Osa-alue 3: Kylmäjärjestelmien huolto.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella, yhdellä vuodella kerrallaan.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintatarjouksina 31.12.2027 saakka.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Lämpöpumppu- ja kylmäjärjestelmien huolto, puitejärjestely 2026-2027” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 7.10.2025.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 6.11.2025 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti yksitoista (11) tarjoajaa: Assemblin Oy, Cervi Oy, KK-Kylmäpalvelu Oy, Kylmäkolmonen Oy, Kylmätalo Kuura Oy, Laroc Oy, L&T Kiinteistötekniikka Oy, LämpöYkkönen Oy, MV-Jäähdytys Oy, Pure Talotekniikka Oy ja Suomen Turvalaitepalvelu Oy.
Tarjouksista kymmenen (10) koski osa-aluetta 1, yhdeksän (9) osa-aluetta 2 ja yhdeksän (9) osa-aluetta 3.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä ja ESPD-lomakkeella esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Tarjouspyyntö on liitteenä 3 ja ESPD-lomake liitteenä 4.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Hankintayksikkö pyysi Assemblin Oy:ltä, KK-Kylmäpalvelu Oy:ltä, Kylmäkolmonen Oy:ltä, Laroc Oy:ltä ja Suomen Turvalaitepalvelu Oy:ltä täydennystä tarjoukseen soveltuvuusvaatimusten osalta.
KK-Kylmäpalvelu Oy ilmoitti täydennyksessään, että sen tarjouksessa nimeämän vastuuhenkilön y3-luokan pätevyys ei aiemmin näkynyt Tukesin rekisterissä, mutta on nyt päivittynyt rekisteriin.
Kylmäkolmonen Oy ja Laroc Oy ilmoittivat täydennyksissään uusia henkilöitä, joilla on tarjouspyynnössä vaadittu pätevyys. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että hankintayksikkö arvioi tarjouksia sellaisina, kun ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tämä tarkoittaa sitä, että tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen alun perin antanut tarjoaja ei saa tarjousajan päättymisen jälkeen parantaa tai täydentää tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi. Näin ollen hankintayksikkö ei voi tarjousajan päätyttyä suostua Kylmäkolmonen Oy:n ja Laroc Oy:n täsmennyksen yhteydessä ilmoittamaan pyyntöön vaihtaa henkilöitä toiseen pätevyysvaatimuksen täyttävään henkilöön.
Assemblin Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia yrityksen toimintaoikeuksien osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoavan yrityksen tulee olla Kylmälaiteliikkeiden pätevyyttä valvovan Tukesin rekisteriin rekisteröitynyt kylmäalan toimintaoikeudet omaava toiminnanharjoittaja ja omata työn suorittamiseen toiminnanharjoittajalta vaadittavat vähintään y3- luokan toimintaoikeudet. Hankintayksikön Tukesin toiminnanharjoittajarekisteristä suorittaman tarkastuksen mukaan yrityksellä on e3-luokan toimintaoikeudet, mikä ei täytä asetettuja vaatimuksia. Assemblin Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.
Assemblin Oy ilmoitti täydennyksessään, että tarkoitus on ollut jättää tarjous Maalämpöhuoltokeskus Oy:n nimissä. Tarjouksessa ei ole ilmoitettu, että tarjous olisi tehty toisen yrityksen puolesta. Täydennyksen liitteenä on Cloudia Tarjouspalvelun viesti, jossa Cloudia ilmoittaa, että Maalämpöhuoltokeskus Oy:n pääkäyttäjä voi luoda käyttäjälle käyttäjätunnuksen. Selvityksestä ei käy ilmi, että Cloudia-järjestelmässä olisi ollut esimerkiksi tekninen häiriö, joka olisi vaikuttanut tarjouksen jättämiseen. Tarjouksessa tarjouksen lähettäjä -kohdassa on Assemblin Oy:n nimi ja y-tunnus. Joissakin tarjouksen kohdissa ja liitteissä on mainittu Maalämpöhuoltokeskus Oy.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun KHO 2015:64 perusteella kysymys siitä, mikä taho toimii hankintamenettelyssä tarjoajana, on olennainen muun ohella hankintamenettelyyn osallistumisen edellytysten, tarjouksen antamisen ja hankintasopimuksen tekemisen perusteiden kannalta. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan mahdollisuus täydentää tai täsmentää tarjousta, joka on tarjoajana toimivan tahon osalta epäselvä ja ristiriitainen, antaisi kyseiselle tarjoajalle mahdollisuuden jälkikäteen arvioida uudelleen hankintamenettelyyn osallistumisensa edellä todettuja perusteita. Tällöin tarjouksen täydentäminen tai täsmentäminen saattaisi johtaa tosiasiallisesti uuden tarjouksen tekemiseen ja olisi siten omiaan vaarantamaan hankintamenettelyyn osallistujien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun.
Assemblin Oy:n tarjouksen perusteella on jäänyt epäselväksi, mikä yritys on toiminut tarjoajana. Tarjouksen jälkikäteinen täydentäminen tai täsmentäminen näiltä osin ei edellä olevan perusteella olisi ollut hankintamenettelyn osallistujien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua vaarantamatta mahdollista. Hankintayksikkö katsoo, että tarjouksen jättäneen yrityksen vaihtaminen toiseen yritykseen olisi sellainen olennainen muutos, jolla olisi vaikutusta tarjoajan asemaan. Siten kyse ei ole ollut sellaisesta epäolennaisesta virheestä, jota hankintayksikkö olisi voinut pyytää täsmennettävän tarjousten jättämiselle asetetun määräajan päättymisen jälkeen.
Kylmäkolmonen Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevat tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia tarjouksessa nimetyn vastuuhenkilön pätevyyden osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tulee nimetä osa-alueittain yksi (1) palveluksessaan oleva Tukesin y3-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaava vastuuhenkilö. Hankintayksikön Tukesin kylmäalan pätevyysrekisteristä suorittaman tarkastuksen mukaan nimetyllä vastuuhenkilöllä on y3 A-luokan toimintaoikeudet, mikä ei täytä asetettuja vaatimuksia. Kylmäkolmonen Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevat tarjoukset tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska ne eivät vastanneet tarjouspyyntöä.
Laroc Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia nimettävän vastuuhenkilön ja nimettävien asentajien osalta, koska tarjouksessa ei ole osa-alueelle 1 nimetty vastuuhenkilön ja asentajien tehtäviin yhtään henkilöä. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tulee nimetä osa-alueelle 1 yksi (1) palveluksessaan oleva Tukesin y3-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaava vastuuhenkilö ja vähintään kolme (3) palveluksessaan olevaa Tukesin y3- tai y3 A-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaavaa asentajaa. Laroc Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.
Laroc Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia nimettävien asentajien pätevyyden osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tulee nimetä osa-alueella 3 kolme (3) palveluksessaan olevaa Tukesin y3- tai y3 A-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaavaa asentajaa. Tarjouksessa nimetyistä viidestä asentajasta vain kahdella asentajalla on asetetut vaatimukset täyttävä pätevyys. Muiden kolmen nimetyn asentajan pätevyydet ovat luokkaa e3 tai e3 A, mikä ei täytä asetettuja vaatimuksia. Laroc Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.
Suomen Turvalaitepalvelu Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia yrityksen toimintaoikeuksien ja tarjouksessa nimetyn vastuuhenkilön pätevyyden osalta . Tarjouspyynnön mukaan tarjoavan yrityksen tulee olla Kylmälaiteliikkeiden pätevyyttä valvovan Tukesin rekisteriin rekisteröitynyt kylmäalan toimintaoikeudet omaava toiminnanharjoittaja ja omata työn suorittamiseen toiminnanharjoittajalta vaadittavat vähintään y3- luokan toimintaoikeudet. Hankintayksikön Tukesin toiminnanharjoittajarekisteristä suorittaman tarkastuksen mukaan yrityksellä on e3-luokan toimintaoikeudet Suomen Turvalaitepalvelu Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevat tarjoukset tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska ne eivät vastanneet tarjouspyyntöä.
Hankintayksikkö pyysi MV-Jäähdytys Oy:ltä selvitystä eräiden yksikköhintojen osalta. Hankintayksikkö katsoi annetun selvityksen olevan riittävä.
Hankintayksikkö pyysi KK-Kylmäpalvelu Oy:ltä selvitystä eräiden yksikköhintojen osalta osa-alueella 2.
Osa-alueella 2 KK-Kylmäpalvelu Oy:n tarjouksen kokonaisarvion perusteella eräiden tarjousvertailuun vaikuttavien yksikköhintojen hintapoikkeamat ovat olennaisia eikä KK-Kylmäpalvelu Oy:n toimittama selvitys selitä riittävästi poikkeuksellisen alhaista hintatasoa. Eräät yksikköhinnat osa-alueella 2 ovat poikkeuksellisen alhaisia sekä suhteessa toisiin tarjouksiin että KK-Kylmäpalvelu Oy:n tarjoukseen osa-alueella 3.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa.
Edellä mainituin perustein sekä hankinnan asianmukaiseen toteuttamiseen liittyvien riskien välttämiseksi hankintayksikkö katsoo, että sillä on perusteltu syy hylätä KK-Kylmäpalvelu Oy:n tarjous hankinnan osa-alueella 2 poikkeuksellisen alhaisen hinnan vuoksi.
Muiden tarjoajien tarjoukset täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja näiden tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on osa-aluekohtaisesti 75–85 % ja laadun osuus on osa-aluekohtaisesti 15–25 %.
Laatuvertailu
Osa-alueilla 1 ja 3 laadun osuus tarjousten vertailussa on 25 %.
Osa-alueilla 1 ja 3 tarjoajan tuli tarjousdokumentissa nimetä osa-alueittain yksi (1) palveluksessaan oleva Tukesin y3-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaava vastuuhenkilö.
Tarjoajalle myönnetään 15 laatupistettä, jos osa-alueeseen nimettävällä vastuuhenkilöllä on soveltuva tekniikan alan insinööri (AMK) -tutkinto tai diplomi-insinöörin tutkinto.
Osa-alueilla 1 ja 3 tarjoajan tuli tarjousdokumentissa nimetä 3-5 asentajaa, joilla on vaadittu y3 tai y3 E-luokan pätevyys.
Tarjoajalle myönnetään enintään 10 laatupistettä sen perusteella, kuinka suurella osalla sopimukselle nimetyistä asentajista on suoritettuna soveltuva kylmäalan tutkinto. Soveltuvaksi tutkinnoksi hyväksytään kylmäasentajan perustutkinto, kylmäalan ammattitutkinto tai kylmämestarin erikoisammattitutkinto.
Tutkinnon suorittaneet nimetyt asentajat saavat 2 p. / asentaja.
Osa-alueen 2 laatuvertailu
Osa-alueella 2 laadun osuus tarjousten vertailussa on 15 %.
Osa-alueella 2 tarjoajan tuli tarjousdokumentissa nimetä yksi (1) palveluksessaan oleva Tukesin y3-luokan pätevyyden mukaiset toimintaoikeudet omaava vastuuhenkilö.
Tarjoajalle myönnetään 15 laatupistettä, jos osa-alueeseen nimettävällä vastuuhenkilöllä on soveltuva tekniikan alan insinööri (AMK) -tutkinto tai diplomi-insinöörin tutkinto.
Laadunarviointitaulukko on liitteenä 1.
Hintavertailu
Hintatarjoukset annettiin yksikköhintoina osa-alueittain. Pyydetyt yksikköhinnat ja niiden painotukset vertailussa on esitetty tarjous-pyynnössä.
Osa-alueiden 1 ja 3 hintavertailu
Osa-alueilla 1 ja 3 hinnan osuus tarjousten vertailussa on 75 %.
Osa-alueilla 1 ja 3 yksikköhinnat annettiin tuntiveloitushintoina (painotus 85 % vertailuhinnasta) ja kylmäaineiden yksikköhintoina (painotus 15 % vertailuhinnasta).
Osa-alueiden 1 ja 3 tarjousten tuntiveloitushintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (h) painotettujen tuntiveloitushintojen (€/h) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät tuntiveloitushintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 0,85*75 pistettä = 63,75 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a /b* max. hintapisteet.
Osa-alueiden 1 ja 3 tarjousten kylmäaineiden yksikköhintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (100 g) painotettujen kylmä-aineiden yksikköhintojen (€/ 100 g) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät kylmäaineiden yksikköhintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (c) saa 0,15*75 pistettä = 11,25 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (d) kaavalla a/d* max. hintapisteet.
Osa-alueiden 1 ja 3 tarjouksen hintavertailupisteet muodostuvat tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista tuntiveloitus-hintojen hintapisteistä ja kylmäaineiden hintapisteistä siten, että parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 75 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet muodostuvat näiden tarjouksen yhteenlasketuista tuntiveloitushintojen hintapisteistä ja kylmäaineiden hintapisteistä (y) kaavalla y/x*75.
Osa-alueen 2 hintavertailu
Osa-alueella 2 hinnan osuus tarjousten vertailussa on 85 %.
Osa-alueella 2 yksikköhinnat annettiin tuntiveloitushintoina (painotus 50 % vertailuhinnasta), kylmäaineiden yksikköhintoina (painotus 15 % vertailuhinnasta), ilmalämpöpumppujen yksikköhintoina (painotus 25 % vertailuhinnasta) ja muina yksikköhintoina (painotus 10 % vertailuhinnasta).
Osa-alueen 2 tarjousten tuntiveloitushintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (h) painotettujen tuntiveloitushintojen (€/h) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät tuntiveloitushintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 0,50*85 pistettä = 42,5 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a /b* max. hintapisteet.
Osa-alueen 2 tarjousten kylmäaineiden yksikköhintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (100 g) painotettujen kylmäaineiden yksikköhintojen (€/ 100 g) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät kylmäaineiden yksikköhintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (c) saa 0,15*85 pistettä = 12,75 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (d) kaavalla c/d* max. hintapisteet.
Osa-alueen 2 tarjousten lämpöpumppujen yksikköhintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (kpl) painotettujen lämpöpumppujen yksikköhintojen (€/ kpl) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät lämpöpumppujen yksikköhintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (e) saa 0,25*85 pistettä = 21,25 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (f) kaavalla e/f* max. hintapisteet.
Osa-alueen 2 tarjousten muiden yksikköhintojen vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (kpl tai metri) painotettujen muiden yksikköhintojen (€/ kpl tai €/ metri) summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät muiden yksikköhintojen hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (g) saa 0,10*85 pistettä = 8,5 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (h) kaavalla g/h* max. hintapisteet.
Osa-alueen 2 tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista tuntiveloitushintojen hintapisteistä, kylmäaineiden yksikköhintojen hintapisteistä, ilmalämpöpumppujen yksikköhintojen hintapisteistä ja muiden yksikköhintojen hintapisteistä siten, että parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 85 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet muodostuvat näiden tarjouksen yhteenlasketuista tuntiveloitushintojen, kylmäaineiden ja ilmalämpöpumppujen hintapisteistä (y) kaavalla y/x*85.
Laadun ja hinnan arviointi
Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista hintapisteistä ja laatupisteistä siten, että parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet muodostuvat näiden tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.
Vertailutaulukko Hinta-laatu liitteenä 2.
Sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osa-alueen 1 puitejärjestelyn piiriin valitaan 2-4 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta ja osa-alueen 2 puitejärjestelyn piiriin valitaan 4-6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta ja osa-alueen 3 puitejärjestelyn piiriin valitaan 4-6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Puitejärjestelyyn valitaan sopimustoimittajiksi osa-alueittain koko-naistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä seuraavat yritykset:
Osa-alue 1: Lämpöpumppujärjestelmien huolto (liuos):
- MV-Jäähdytys Oy
- L&T Kiinteistötekniikka Oy
- Pure Talotekniikka Oy
Osa-alue 2: Lämpöpumppujärjestelmien huolto tai hankinta ja asennus (ilma-ilma):
- Pure Talotekniikka Oy
- MV-Jäähdytys Oy
- Kylmätalo Kuura Oy
- Cervi Oy
- Laroc Oy
Osa-alue 3: Kylmäjärjestelmien huolto:
- KK-Kylmäpalvelu Oy
- MV-Jäähdytys Oy
- Kylmätalo Kuura Oy
- L&T Kiinteistötekniikka Oy
- Pure Talotekniikka Oy
Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen
Prosenttiperusteinen jakauma
Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat liitteenä olevan esimerkkitaulukon mukaisesti liitteenä olevan hinta-laatu vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella +/- 5 prosenttia.
Prosenttijakauman mukaisesta tilausmenettelystä voidaan poiketa seuraavilla perusteilla:
Passiivisuus
a) Jos Toimittaja on passiviinen eikä vastaa arkipäivän aikana edeltävänä työpäivänä kello 12:00 mennessä tehtyyn tilaukseen.
b) Jos Toimittaja ei anna toimeksiantokohtaista tarjousta viikon sisällä tai tilaajan erikseen pyytämän ajan kuluessa.
Toimittaja ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa
c) Toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa.
Aikataulusta tai enimmäishinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen
d) sopimuksen mukaisesti Tilaajalla on oikeus määritellä toimeksi-annon laajuus, sisältö, aikataulu, tulosten toimitustapa ja toimeksiantoon käytettävät enimmäistuntimäärät. Jos työn aikataulusta tai kattohinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen.
Toimittaja ei aloita sovitussa aikataulussa
e) Toimittaja ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä Toimittaja kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa.
Lisätyö tai jatkotilaus
f) kysymyksessä on puitejärjestelyssä aiemmin tilatun toimeksiannon lisätyö tai edellisen työvaiheen jatkotilaus.
Sopimustoimittajalla on erityisosaamista (objektiivinen arvio)
g) jos Toimittajalla on objektiivisen arvion perusteella toimeksiannon suorittamiseen vaadittavaa erityisosaamista, tarjous voidaan pyytää Toimittajalta, jolla on tarvittava erityisosaaminen.
Sopimusrikkomus
h) Toimittajan aikaisempi toimeksianto on uutta toimeksiantoa koskevaa tilausta tehdessä Toimittajasta johtuvasta syystä myöhässä.
i) Toimittajan aiemman toimeksiannon laatu ei vastaa toimeksiannossa edellytettyä tasoa.
j) Toimittaja ei noudata sopimusehtoja eikä Toimittaja Tilaajan kehotuksista huolimatta korjaa toimintaansa. Toimittajalle ei osoiteta uusia toimeksiantoja, ennen kuin sopimusrikkomus on korjattu ja sopimussakko sopimuksenmukaisesti suoritettu.
Toimittaja on suljettu puitejärjestelystä
k) Toimittaja on suljettu puitejärjestelystä joko pysyvästi tai määräaikaisesti.
Esteellisyys
l) Toimittaja katsotaan esteelliseksi.
Jos yhdenkään Toimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon suorittamisesta, voidaan työ kilpailuttaa erikseen.
Mikäli Tilaaja poikkeaa prosenttiperusteisen jakauman mukaisesta tilausmenettelystä sen takia, että toimeksiannot ovat myöhässä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa edellytettyä tasoa tai että Toimittaja ei noudata sopimusehtoja, poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, että Tilaaja on reklamoinut edellä mainituista tilanteista kirjallisesti Toimittajalle. Toimittajalta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja Toimittaja on antanut Tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti.
Mikäli Toimittaja ilmoittaa toimeksiantokohtaista tarjousta pyydettäessä kapasiteettinsa olevan varattu, huomioidaan tämä kyseisessä toimeksiannossa, mutta asia ei vaikuta seuraavien toimeksiantojen valmisteluun.
Toimeksiannoissa käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisessä toimeksiannossa voidaan laatia toimeksiantokohtainen sopimus.
Esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta liitteenä 5.
Sovellettavat säännökset
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintalain 93 §:n mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus yli kolmen (3) miljoonan euron hankinnoissa. Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 15.12.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.